Jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor VRT, en dat vraagt om echte dialoog, niet alleen observatie vanop afstand. Daarom nodigde VRT jongeren van TADA uit om radio te maken bij MNM, het Karrewiet-nieuws te presenteren en te praten over hun leefwereld. "Echt in gesprek gaan met jongeren verrijkt onze inzichten enorm," vertelt jongerenadviseur Tine Van Kerkhoven.
“Jongeren vormen een belangrijke doelgroep voor VRT. Als publieke omroep willen we iedereen bereiken en mensen verbinden, en dat begint al van jongs af aan. Jongeren zijn niet alleen de mediagebruikers van morgen, ze zijn ook vandaag al bepalend voor mediatrends en maatschappelijke evoluties. Daarom investeert VRT volop in initiatieven die jongeren actief betrekken en hun stem een plaats geven.” Karen Donders, Algemeen Directeur Publieke Opdracht, Talent & Organisatie
Wat we nodig hebben? Dialoog!
Maar jongeren vormen geen homogene groep. Hun interesses, leefwerelden en mediagebruik zijn enorm divers. Sommigen zijn actief op TikTok, anderen verdiepen zich liever in hun sport of offline hobby. Sommigen groeien op in een stedelijke omgeving, anderen op het platteland. VRT erkent die diversiteit en wil verschillende jongeren bereiken en representeren. Dat vraagt meer dan oppervlakkige kennis: het vraagt echte dialoog, luisteren en leren.

Om die reden bouwt VRT sterke banden uit met scholen, jeugdorganisaties en de bredere jeugdsector. De jongerenadviseurs van Generation Next houden zich hier actief mee bezig. Dat team inspireert en informeert VRT-collega’s over hoe we deze doelgroep beter kunnen bereiken en betrekken. Een belangrijk deel van het werk van Generation Next is het organiseren van samenwerkingen en ontmoetingen om jongeren beter te leren kennen, ruimte te maken voor hun verhalen en noden. Daarom nodigen we ook jongeren uit op VRT, om hen niet alleen te laten zien hoe wij werken, maar vooral om samen in gesprek te gaan en jongeren en hun leefwereld te leren kennen.

Wat vinden jongeren belangrijk?
Onlangs verwelkomden we een groep jongeren van TADA (ToekomstATELIERdelAvenir), een organisatie die maatschappelijk kwetsbare jongeren uit Brussel ondersteunt met een aanvullend leertraject. Tijdens hun bezoek kregen ze een inkijk in de wereld van radio en televisie en gingen onze jongerenadviseurs met hen in gesprek over hun leefwereld.
De jongeren volgden drie workshops. In de radiostudio doken ze in de wereld van radiomaken, begeleid door MNM-dj Laurens Luyten. Ze leerden hoe je het verkeer of het weer leest, hoe een radiostudio werkt en mochten zelf achter de microfoon kruipen. Daarna ontdekten ze samen met Karrewiet-anker Annabet Ampofo hoe een nieuwsuitzending voor kinderen gemaakt wordt: van het gebruik van de autocue tot de magie van de green key. Tot slot gingen ze in gesprek met de jongerenadviseurs van VRT over hun leefwereld: waar praten jongeren vandaag over, hoe consumeren ze media en wat vinden ze belangrijk?
Video
Zijn er VRT-programma's die de jongeren al kenden voor ze naar VRT kwamen, hoe consumeren zij vandaag de dag media? We vroegen het hen!
Tine Van Kerkhoven (Generation Next), jongerenadviseur bij VRT en aanwezig tijdens het bezoek, benadrukt hoe waardevol zulke ontmoetingen zijn: “Je kan eindeloos scrollen op TikTok en zo een glimp opvangen van de leefwereld van jongeren, maar echt in gesprek gaan is zoveel rijker. Het geeft ons inzichten die we nodig hebben om onze job goed te doen en jongeren écht te begrijpen.”
VRT blijft investeren in zulke ontmoetingen. Want alleen door samen te praten, te luisteren én te leren, kunnen we bouwen aan een media-aanbod dat jongeren inspireert, weerspiegelt en betrekt.
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.