Ketnet maakt van november een echte taalmaand. De kinderzender lanceert het gloednieuwe taalspel Lettersoep, gepresenteerd door Ketnet-wrapper Emma, en gaat voor de vijftiende keer op zoek naar het Kinderwoord van het Jaar. Een maand vol taalplezier die kinderen uitdaagt om creatief met woorden om te gaan.
Nieuw taalspel brengt woorden tot leven
Lettersoep is een educatief programma waarin snelheid, taalgevoel en teamspirit centraal staan. Het bestaande format wordt voor het eerst in Vlaanderen gemaakt, speciaal aangepast voor en met kinderen. Twee duo's nemen het tegen elkaar op in een spannend woordduel op een levensgrote LED-vloer in de vorm van een woordzoeker.
Het spel bestaat uit vier uitdagende rondes. In de themazoektocht krijgt elk team een thema en zoekt binnen de tijd zes woorden op de vloer. De liedjesronde draait om Nederlandstalige muziek waarbij één woord ontbreekt - na het stoppen van de muziek hebben teams zestig seconden om het ontbrekende woord te vinden. Bij de meerkeuzezoektocht beantwoorden teams vragen met vijf antwoordopties, waarbij snelheid beloond wordt met meer punten.
De finale biedt de ultieme uitdaging: het winnende team beantwoordt vijf vragen in 100 seconden, waarna ze de link tussen alle antwoorden moeten vinden en correct op de vloer leggen. Wie dat binnen de tijd lukt, wint de felbegeerde Lettersoeptrofee.
Lettersoep is vanaf vandaag te zien bij Ketnet en op VRT MAX.
Vijftiende editie Kinderwoord van het Jaar
Parallel aan het nieuwe taalspel gaat Karrewiet opnieuw op zoek naar het populairste woord bij kinderen. Op maandag 24 november lanceert het kinderjournaal de shortlist voor het Kinderwoord van het Jaar 2025. De bekendmaking volgt op maandag 1 december, waarmee Ketnet de taalmaand feestelijk afsluit.
De vorige winnaars tonen de evolutie van kindertaal door de jaren heen. Van "Glamour" in 2024 over "Bro" (2023) en "Slay" (2022) tot klassiekers zoals "Ma stobbe" (2021), "Ewa Drerrie" (2020) en "Karma" (2019). Ook woorden als "Boeie" (2018), "Ewa Ja" (2017), "dab" (2016) en "yolo" (2013) maakten eerder furore bij de Ketnetters.
Taal als brug naar leren en verbinding
Met deze initiatieven zet Ketnet volop in op taalontwikkeling bij kinderen. Het nieuwe taalspel combineert entertainment met educatie, terwijl de zoektocht naar het Kinderwoord van het Jaar de leefwereld van kinderen erkent en waardeert. Beide programma's maken taal toegankelijk en leuk, wat aansluit bij de missie van VRT om alle Vlamingen te bereiken en te verbinden.
De taalmaand bij Ketnet toont hoe publieke media kunnen inspelen op maatschappelijke behoeften. Door taal centraal te stellen, investeert de kinderzender in de communicatieve vaardigheden van de volgende generatie, terwijl ze tegelijk de rijkdom van het Nederlands viert.
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media



.jpg%3Fitok%3Db6JeAcc1&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DXlpxjVJv&w=3840&q=90)








-meemoo.jpg%3Fitok%3D4GEljAQR&w=3840&q=90)
-meemoo.jpg%3Fitok%3D06ZXFQyv&w=3840&q=90)
