Ga naar de hoofdinhoud
STIP IT over de grenzen heen: samen tegen pesten

STIP IT over de grenzen heen: samen tegen pesten

Al meer dan 10 jaar roept de Vlaamse STIP IT-campagne mensen op om op te staan tegen pesten. Met vier stippen op de hand als krachtig symbool wil VRT kinderen verbinden, verenigen en engageren rond dit gemeenschappelijk thema. Met succes, want niet alleen in Vlaanderen is STIP IT een impactvol initiatief, ook andere landen namen het format over en organiseerden een aangepaste campagne.

Annemie Gulickx, Netmanager Ketnet: “Toen we STIP IT op Ketnet lanceerden, hadden we nooit durven dromen dat de campagne tegen pesten zou uitgroeien tot een breed initiatief met impact die ook buiten onze grenzen zou worden opgepikt. Het is heel fijn om te zien dat andere landen op de kar springen  om pesten bespreekbaar te maken en natuurlijk hopen we dat de vier stippen de hele wereld veroveren."

Sinds 2023 organiseert NPO Zapp, de kinderzender van de Nederlandse publieke omroep, zo een eigen STIP IT-campagne. In januari 2023 ging de eerste editie van start, en in september 2025 is er een nieuwe, grotere editie tijdens de Week tegen Pesten. 

Robert Fortuijn, zendermanager NPO Zapp: “Afgelopen jaar organiseerde NPO Zapp voor de tweede keer STIP IT in Nederland. Samen met veel bekende Nederlanders lieten we zien dat we tegen pesten zijn. Kinderen voelden zich hierdoor gehoord, erkend en ook gaf de campagne steun om over pesten te praten. Ook dit jaar komen we weer in actie, tijdens de Week tegen Pesten van 22-26 september. Nog groter dan voorheen, om nóg meer kinderen te bereiken en impact te maken.  Met een campagne vol bekende Zapp-gezichten, een STIP IT-song door het Junior Songfestival, de oproep om op 26 september 4 stippen te zetten op je hand en door relevante programma’s op NPO Zapp uit te zenden vragen we wederom weer veel aandacht voor dit belangrijke thema.” 

De finalisten van het Junior Songfestival in actie voor Stip it (AVROTROS)

Ook Wallonië sluit zich aan. In november 2024 lanceerde RTBF haar eerste HOPE-campagne (Harcèlement, On s'y oppose et On en Parle Ensemble), met Loïc Nottet als ambassadeur. De programmatie stond twee weken lang in het teken van anti-pestthema’s. 

“HOPE is een sleutelinitiatief om bewustwording te creëren en pesten aan te pakken. Het biedt leerkrachten een waardevolle kans om dit cruciale onderwerp in de klas te bespreken, open dialoog te stimuleren en kinderen aan te moedigen om zich uit te spreken. Via HOPE krijgen kinderen een veilige ruimte om hun gevoelens te uiten en samen te werken aan een toekomst zonder pesten.” - Nicolas-Xavier Ladouce, Hoofd van "Thématique Services aux publics" voor HOPE bij RTBF 

STIP IT in Slovenië.

In maart 2025 organiseerde RTV Slovenië nog een eigen versie van STIP IT onder de naam ‘Odpikajmo nasilje’, wat vrij vertaald “Weg met geweld” betekent. De inspiratie kwam rechtstreeks van Ketnet’s presentatie op de EBU Kids-bijeenkomst. De campagne werd breed gedragen door de overheid, onderwijsinstellingen en experten, en werd uitgezonden op tv, radio en digitale kanalen.  

Martina Peštaj, hoofd kinder- en jeugdprogramma’s bij TV Slovenija: “We zonden de campagne uit in het kinder- en jeugdprogramma, waarbij we alle drie delen van de nationale televisie verbonden: tv, radio en digitaal. We verspreidden de stippen door alle Sloveense steden via reclameposters, vlaggen en sociale media. Zelfs de president van Slovenië tekende stippen.”

Deel dit artikel op sociale media