Ga naar de hoofdinhoud
VRT als megafoon in de strijd tegen pesten: “VRT versterkt ons netwerk én onze boodschap”

VRT als megafoon in de strijd tegen pesten: “VRT versterkt ons netwerk én onze boodschap”

Kinderen worden nog steeds gepest. Helaas. Eén op drie in de lagere school ondervindt pestgedrag. Ook in het secundair blijft het een hardnekkig probleem. Toch is er de voorbije jaren veel veranderd. Dankzij de samenwerking met VRT kreeg de strijd tegen pesten een krachtige impuls. 

VRT versterkt het netwerk 

De samenwerking tussen VRT en het Vlaams Netwerk Kies Kleur Tegen Pesten groeide de voorbije twintig jaar uit tot een stevig maatschappelijk verhaal. “VRT heeft ons netwerk niet alleen versterkt, maar ook een megafoon geplaatst op alle antipest-initiatieven”, zegt Sabine Coppens, coördinator van het Netwerk. Ook tal van organisaties binnen het netwerk, waaronder Awel, Tumult en Wel Jong, bevestigen dat. 

Het verschil is duidelijk merkbaar. “Een campagne mét VRT heeft simpelweg meer aandacht”, vertelt Emy Snelders van Tumult. “Tijdens een infomarkt van Chirojeugd Vlaanderen merkten we dat iedereen de STIP IT-campagne kende. Dat toont hoe groot de meerwaarde is van de VRT-megafoon.” 

Campagnes die blijven hangen 

Wat in 2004 begon als een kleinschalig vrijwillig samenwerkingsverband, groeide dankzij de samenwerking met VRT uit tot een breed gedragen maatschappelijke beweging. In 2012 werd met de eerste Move tegen pesten een kantelpunt bereikt. Het vrolijke dansje op Ketnet sloeg in als een bom en zorgde ervoor dat het thema plots wijdverspreid bespreekbaar werd. 

“Meteen was duidelijk dat VRT een sterke motor was om het thema breed bespreekbaar te maken”, zegt Coppens. Ook voor jongeren zelf had dat effect. een medewerker van Awel, toen nog scholier, herinnert zich dat moment goed: “Sommigen lachten met dat dansje, maar het zette wel een proces in gang. VRT versterkt alle campagnes die de bewustwording vergroten, pesten bespreekbaar maken en scholen en andere organisaties meetrekken. Zonder zo’n sterke trekker zou het veel moeilijker zijn om dit thema breed op de kaart te zetten.” 

Vier stippen als herkenbaar signaal 

Na het succes van de Move bedacht VRT de vier stippen als krachtig, herkenbaar symbool tegen pesten. Dat eenvoudige beeld verspreidde zich razendsnel: op speelplaatsen, in treinen en zelfs op de ramen van bakkers. Het symbool werd een visuele reminder voor kinderen, ouders, scholen en jeugdwerking. 

Ook jongeren herkennen de kracht. “Daarmee schudt Ketnet iedereen wakker begin september”, zegt Coppens. De betrokkenheid van bekende gezichten versterkt dat effect nog. “Als de #LikeMe-idolen van kinderen en de Ketnet-wrappers zeggen dat pesten niet oké is en samen actie voeren, laat dat een grotere indruk na dan wanneer enkel een leerkracht die boodschap verkondigt”, benadrukt Janne Gilis van Wel Jong. 

Maatschappelijke impact zichtbaar 

De campagnes bereikten in 2024 tot 77% van alle kinderen onder de twaalf. Maar de impact gaat verder dan cijfers. “Het thema is nauwelijks nog weg te denken uit de publieke ruimte. We zien dat scholen structurele stappen zetten en ouders sneller het gesprek openen”, zegt Coppens. 

Zo werd een kleinschalige samenwerking, aangevuld met creatieve campagnes, symboolacties en mediabereik, een maatschappelijke beweging. VRT en het Netwerk Kies Kleur Tegen Pesten zorgen er samen voor dat de strijd tegen pesten luid, zichtbaar en volhardend gevoerd wordt. 

Video

Deel dit artikel op sociale media