dinsdag 21 december 2021
21 december 2021

Een terugblik op 2021

21 december 2021 - Canvas, Eén en VRT NU kunnen terugblikken op een sterk najaar en zetten hun geslaagde strategie in 2022 verder met een compleet en complementair aanbod waarin iedere Vlaming zijn gading vindt. 

Reizen Waes in Doel

Eén kan terugkijken op een geslaagd 2021. Het net slaagde erin om een breed publiek van jong tot oud te bereiken, en had een mooi marktaandeel van 34% (18-23 uur, Live+7, 4+). Ontspannende programma's als De Columbus en Het huis werden erg gesmaakt. Kijkers staken wat op van het trio Factcheckers, en zaten massaal voor het scherm voor Vlaamse fictie als Undercover. Eén stond ook stil bij wat er leefde in Vlaanderen, zoals met En toen was het stil en Radio Gaga.

Ontdek de toplijst van 2021 hieronder (Live +7, 4+)

Canvas speelde in 2021 zijn eigenzinnige rol in het medialandschap met een onderscheidend kwaliteitsaanbod dat belangrijke thema’s op de agenda zette, het maatschappelijke debat errond initieerde en taboes doorbrak. 

Romelu Lukaku in FC United

Zo was er veel lof voor programma’s als Kinderen van de migratie (over de naoorlogse arbeidsmigratie), Het leven in kleur en FC United (over racisme in de Vlaamse samenleving en het voetbal), Wat houdt ons tegen? (over de klimaat- en natuurcrisis), Als je eens wist (over partnergeweld) of recent De prijs van de winnaar (over het mentale welzijn van topsporters) en Op slot (over de coronacrisis). 

Het Scheldepeloton

Daarnaast waren er de aangrijpende wielerverhalen in Het Scheldepeloton (onderscheiden met de Ha! van Humo), de fictiereeks Albatros (bekroond met de Prix Europa) en de culturele portretreeksen Niemands meester, niemands knecht (over Johan Anthierens) en Charlatan (over Arno). 

Naast die ‘oude meesters’ zette Canvas ook jong muzikaal en artistiek talent in de kijker met De Toots Sessies en She’s Lost in Music.

VRT NU: je vindt er meer dan je zoekt

Op VRT NU worden alle verhalen gebundeld. Je vindt er meer dan je zoekt, met suggesties op maat die zorgen voor een persoonlijke kijkbeleving. 

Het platform kenden het afgelopen jaar een mooie groei. In 2021 hebben meer dan 1.600.000 unieke profielen content op VRT NU gestart. In totaal werden er door die gebruikers zo'n 130 miljoen videostarts gegenereerd, dat is 20% meer video's dan in 2020.

Dossier: Mediastudie

Meer over Mediastudie

Waarom doet VRT aan (media)onderzoek?

MNM is sterkste jongerenzender van Vlaanderen

VRT-podcasts: 3,4 miljoen starts in september

CIM-cijfers: Radio 2 blijft afgetekend marktleider

Goed rapport voor VRT NWS: diversiteit is de regel in berichtgeving

Smartphone en tablet regeren het leven van kinderen

Vlaming vraagt de VRT meer in te zetten op factchecking

Studio Brussel en Radio 1 tekenen mooie groei op