Waarom doet de VRT aan (media)onderzoek?

De VRT-Studiedienst is al 50 jaar de bewaker van de VRT-opdracht

De VRT-Studiedienst speelt al een halve eeuw een cruciale rol in de werking van de openbare omroep. De dienst volgt de prestaties van de VRT op de voet en houdt elke dag een objectieve vinger aan de pols bij de mediagebruikers. Daarnaast monitort de VRT-Studiedienst het kijk-, luister- en surfgedrag en peilt hij voortdurend naar de behoeften van de gebruikers. Dankzij die dagelijkse inspanningen kan de VRT haar publieke opdracht met grondige kennis van zaken uitvoeren. 

Relevante rol

De VRT-Studiedienst moet de Vlaming aanvoelen en op basis daarvan de VRT en haar merken voeden. Waar ligt de Vlaming vandaag van wakker? Wat intrigeert onze mediagebruikers? Wat zal hen morgen bezighouden? Door een antwoord te bieden op deze vragen zorgt de VRT-Studiedienst ervoor dat de VRT relevant is en blijft.

De Studiedienst is er enerzijds om ons te informeren, te rapporteren en onze prestaties op te volgen. Anderzijds kijkt hij naar de toekomst en brengt hij de verwachtingen van de Vlaming ten aanzien van de publieke omroep en het medialandschap in kaart. Data worden met de grootste zorg verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd. De VRT-Studiedienst opereert als een onafhankelijk orgaan. Zo slaagt hij erin te informeren en inspireren met data als objectieve, neutrale en enige bron. 

Erwin (26 jaar bij de VRT-Studiedienst): “Door de jaren heen zijn de media enorm geëvolueerd. Eén ding is in al die jaren onveranderd gebleven: wij kijken vandaag naar gisteren om er morgen opnieuw te kunnen staan.”

De VRT-Studiedienst anno 2019 | Geert Van Hoeymissen 0032(0)475358928

VRT-Studiedienst in cijfers

Gedurende de afgelopen 50 jaar heeft de VRT-Studiedienst heel wat informatie verzameld om het beleid van de openbare omroep cijfermatig te evalueren en te ondersteunen. Daar zitten soms leuke weetjes tussen:

  • 70% van het audioluisteren verloopt nog altijd via radio. Zelfs in deze tijden van Spotify en YouTube blijft radio dus de ruime meerderheid van de luisteraars bekoren.
  • Het hoogst gewaardeerde tv-programma ooit op de Vlaamse televisie is de maanlanding uit 1969. Die uitzending haalde een score van 4,7/5.
  • In 1969 haalden BRT1 (Radio 1) en BRT2 (Radio 2) elk een marktaandeel van 36%. BRT3 (Klara) bereikte 2% van de markt.
  • Een op de vier Vlamingen werd door Taboe (Eén) aan het denken gezet over een van de maatschappelijke onderwerpen uit de reeks.
  • 30% van de Vlaamse studenten gaf aan zich gesteund te voelen door de MNM Marathonradio tijdens de examenperiode in juni 2018.
  • Vooral Radio 1 en Studio Brussel doen veel inspanningen om de muziekdiversiteit te laten horen.
  • 400.000 Vlamingen kregen een positiever beeld over klassieke muziek na het zien van Thomas Speelt het Hard op Canvas.
  • De gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2018 lokten zo’n 1.2 miljoen Vlamingen naar de website van VRT NWS. 78% daarvan verliep mobiel. Ter vergelijking: bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 was dat slechts 25%.
  • Het aandeel vrouwen op de VRT steeg van 34% in 2014 naar 38% in 2017. MNM en Ketnet doen het op dat vlak zeer goed: daar is zo goed als de helft van de actoren vrouw.
  • 44% van de mediagebruikers die in 2016 de Paralympische Spelen in Rio hebben gevolgd, gaf aan dat ze daarna een ander beeld hadden  over mensen met een handicap.
  • Ed Sheeran was de meest gedraaide artiest op de VRT-radio's in 2017. Zijn nummers werden meer dan 7.000 keer gespeeld, waarvan 2.000 keer op MNM.
  • De VRT-Studiedienst beschikt over een kinderpanel van 286 kinderen tussen de 5 en de 12 jaar oud die regelmatig online worden bevraagd, onder meer over Ketnet-programma’s of hun houding ten opzichte van Ketnet. 
Geert Van Hoeymissen

Blik op de toekomst

De VRT-Studiedienst is voortdurend in beweging, net als het medialandschap en de VRT. Hij investeert onafgebroken in de ontwikkeling van expertise op het vlak van onderzoek, methodologieën en relevante thema’s, en in nieuwe manieren van meten en rapporteren. Een enorme uitdaging, maar wel eentje die de VRT-Studiedienst ook de komende 50 jaar zal blijven verderzetten. 

Dorien (1 jaar bij de VRT-Studiedienst): “Het is enorm boeiend om te zien hoe de VRT inspeelt op het sterk veranderend mediagebruik. Ik kijk er naar uit om de VRT en haar merken hier ook de komende jaren bij te helpen!”

Ook in 2019 zet de Studiedienst zijn werkzaamheden verder. Er staan heel wat onderzoeksprojecten op de agenda. Een greep uit het aanbod:

  • Het Share-of-eye onderzoek wil in kaart brengen wat het belang is van de verschillende schermen in de mediaconsumptie van de Vlaming. In dezelfde lijn is er ook het Share-of-ear onderzoek dat de luistergewoontes van de Vlaming bespreekt.
  • Een ander onderzoek zal peilen naar de unieke positie van VRT. Hoe gaan onze merken om met hun maatschappelijke opdracht, en in welke mate wordt dit opgepikt door de mediagebruiker?
  • Het Mediakids onderzoek zal peilen naar het mediagedrag van kinderen en hun relatie tegenover de VRT-merken.
  • Met De Foto van Vlaanderen de VRT beter begrijpen wie de Vlaming is. Waar is hij mee bezig, waar droomt hij van en waar ligt hij van wakker? Zo wil de VRT inzicht krijgen in de fundamentele waardenstructuur van de Vlaamse samenleving aan de hand van actuele thema’s.
  • De VRT-Studiedienst zal ook nauwgezet de verkiezingen en de impact van de VRT op het vlak van verkiezingen opvolgen in mei 2019.

Dit kan u misschien ook interesseren?

dinsdag 05 februari 2019
05 februari 2019