Naast de zichtbaarheid en symboliek van de STIP IT-campagnes is er een ander belangrijk resultaat: kinderen en jongeren praten makkelijker over pesten. Ze voelen zich gehoord, delen sneller ervaringen en weten beter bij wie ze terechtkunnen.
Meer bespreekbaarheid, minder taboe
In scholen, jeugdwerk en gezinnen is de voorbije jaren een duidelijke evolutie merkbaar. “Waar vroeger vooral reactief werd gehandeld, is er nu meer aandacht voor preventie”, zegt Emy Snelders van Tumult. “Er is meer bespreekbaar. De bereidheid om problemen tijdig aan te pakken is groter.”
Volgens Sabine Coppens van het Vlaams Netwerk Kies Kleur Tegen Pesten opent de brede maatschappelijke aanpak nieuwe deuren: “Het thema is nauwelijks nog weg te denken uit de publieke ruimte. We zien dat scholen structurele stappen zetten en ouders sneller het gesprek aangaan.”
-(1).jpg%3Fitok%3DLdipk6Ka&w=3840&q=90)
Awel jongerenorganisatie: "Omdat de boodschap niet enkel op Ketnet klinkt maar ook op zenders zoals MNM en in scholen, krijgt het thema een grotere draagwijdte."
Jongeren vinden sneller hulp
Ook organisaties zoals Awel merken dat jongeren sneller hulp zoeken. Vrijwilligers zien op hun online forum dat kinderen en jongeren ervaringen delen en elkaar inspireren. “Ze vertellen hoe ze zijn omgegaan toen ze gepest werden en moedigen elkaar aan om zeker een volwassene in vertrouwen te nemen”, legt een Awel-medewerker uit.
De brede aanpak via verschillende VRT-kanalen versterkt die dynamiek. “Omdat de boodschap niet enkel op Ketnet klinkt maar ook op zenders zoals MNM en in scholen, krijgt het thema een grotere draagwijdte. Daardoor wordt het gesprek breder gevoerd”, zegt Janne Gilis van Wel Jong.
Sterk moment: start van het schooljaar
Sinds 2024 wordt de campagne aan het begin van het schooljaar gelanceerd. Een bewuste keuze, zegt Coppens: “We willen benadrukken dat voorkomen altijd beter is dan genezen. In september vormen jongeren nieuwe groepjes en zoeken ze hun plek. Dat is hét moment om duidelijk te maken dat pesten niet mag gebeuren én dat het stopt als we er samen iets aan doen.”
Ook Awel ziet de kracht van dat moment: “De start van een campagne in september is een oproep voor een jaar lang tegen pesten.”

Resultaat: meer weerbaarheid en vertrouwen
Door de zichtbare en herkenbare campagnes, maar ook door de structurele aanpak en de juiste timing, is de impact groot. Jongeren praten gemakkelijker, weten sneller waar ze terechtkunnen en voelen zich gesteund door hun omgeving.
Of zoals Coppens het samenvat: “We kunnen er samen voor zorgen dat pesten niet plaats kan vinden én ook dat het stopt. Het is een aanzet om pesten beleidsmatig aan te pakken. Want pas dan krijg je een duurzaam resultaat.”
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media


.jpg%3Fitok%3DwsVruCOB&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DXFrCZPeS&w=3840&q=90)


.jpg%3Fitok%3Db6JeAcc1&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DXlpxjVJv&w=3840&q=90)








