Al jaren werkt VRT samen met Het Archief voor Onderwijs, de online beeldbank van meemoo, Vlaams instituut voor het archief. Leerkrachten en leerlingen krijgen er gratis toegang tot duizenden audio- en video-items, geselecteerd op maat van het onderwijs. Intussen telt het platform al meer dan 27.000 VRT-fragmenten die lessen versterken en maatschappelijke thema’s tastbaar maken in de klas: van wetenschap tot mediageletterdheid en burgerschap.
Waarom leerkrachten kiezen voor Het Archief voor Onderwijs
Hoewel veel VRT-content ook op VRT MAX beschikbaar is, richt Het Archief voor Onderwijs zich specifiek op scholen. De beeldbank is afgestemd op de realiteit van de klas en biedt verschillende voordelen voor leerkrachten:
- Duurzame hyperlinken zorgen ervoor dat fragmenten altijd beschikbaar blijven.
- Het aanbod wordt samengesteld door leerkrachten, op basis van de eindtermen en leerplandoelen, waardoor het materiaal meteen inzetbaar is in de klaspraktijk.
- Bij de fragmenten staan extra lesideeën en didactische tips.
- Uitgeklaard-collecties bundelen relevant audiovisueel materiaal rond maatschappelijke thema’s die leven bij jongeren.
Ondertussen vonden reeds heel wat leerkrachten en leerlingen hun weg naar Het Archief voor Onderwijs: meer dan 100.000 Vlaamse lesgevers hebben een account en jaarlijks maken ongeveer 100.000 leerlingen gebruik van het platform.
“Het onderwijs is de ideale manier om onze content tot bij jongeren te krijgen én om programma’s een langer leven te geven”, zegt Fran De Vriese, coördinator bij VRT Educatie.

Dit zijn programma's die volgens leerkrachten écht werken in de klas
Simon Dewulf, leerkracht in het lager onderwijs, kiest bewust voor programma’s die ook inzicht bieden:
“De werkelijkheid moet in beeld worden gebracht, maar we willen ook graag duiding. Dat zie je bijvoorbeeld in Reizen Waes: Tom Waes reist naar tal van plekken, ontmoet mensen, maar geeft tegelijk de nodige context.”
Video
In het secundair onderwijs spelen andere noden. Jelle Van Goethem, leerkracht wetenschappen in het secundair onderwijs, gebruikt vooral korte, verklarende video’s:
“Wat echt werkt, zijn videofragmenten waarin iets complex op een heldere manier wordt uitgelegd. Wat betekent het? Hoe werkt het? En waarom is het zo? Met een eenvoudige toepassing erbij, liefst in animatievorm, zoals bij KLAAR, WetenSNAP of de explainers van VRT NWS.”
Video
Frederik De Ridder, leerkracht Nederlands in het secundair onderwijs, benadrukt hoe belangrijk herkenbaarheid is:
“Een programma waarin jongeren zelf een stem krijgen, werkt drempelverlagend. In De klas kunnen leerlingen hun eigen situatie herkennen. Dat maakt dat ze sneller hun verhaal durven delen. De nodige duiding blijft daarbij essentieel.”
Video
Voor leerlingen in de arbeidsmarktgerichte studierichtingen van het secundair onderwijs ligt de uitdaging elders, merkt leerkracht Dirk Van de Veire op:
“Mijn leerlingen zijn nieuwsgierig, maar haken af zodra ze iets niet begrijpen. Een eenvoudige taal en een duidelijke opbouw maken daarbij het verschil.”
Video
Samen sterker in onderwijs
Met Het Archief voor Onderwijs krijgen VRT-programma’s een tweede leven in de klas. Ze maken abstracte thema’s concreet, zorgen voor herkenning bij jongeren en bieden leerkrachten betrouwbare, inspirerende leermiddelen. Daarom blijft VRT inzetten op programma’s die jongeren aanspreken en tegelijkertijd educatief sterk staan.
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media
-meemoo.jpg%3Fitok%3DRGjpPBfq&w=3840&q=90)



.jpg%3Fitok%3Db6JeAcc1&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DXlpxjVJv&w=3840&q=90)










