woensdag 25 november 2020
25 november 2020

VRT en RTBF hosten (online) mediaconferentie met CEO’s uit de hele wereld

25 november 2020 - In een andere wereld was Brussel deze week gaststad van de jaarlijkse mediaconferentie van Public Broadcasters International. Door de coronapandemie wordt dat gebeuren een jaar uitgesteld. Maar om de koppen toch al even bij elkaar te steken, zorgden de organiserende omroepen VRT en RTBF dinsdagmiddag wel voor een tussentijds, online rondetafelgesprek. 

regiekamer schermen

Aan het hoofd van die tafel: VRT CEO Frederik Delaplace

Wat als vandaag je met 24 collega’s een vergadering wil beleggen? Dan zet je videomeeting op. Maar wat als die 24 collega’s over de hele wereld verspreid zitten, en net als jij CEO zijn van een publieke omroep? Dat heeft wat meer voeten in de aarde.

“Ik heb er geen slaap voor gelaten”, verzekert VRT-regisseur Georges terryn, die al sinds augustus in de weer is met de organisatie van dit internationale rondetafelgesprek. “Alles staat klaar, maar vandaag kunnen er nog altijd een twintigtal dingen mislopen. Al maanden sta ik in contact met de kantoren en secretarissen van al die CEO’s wereldwijd. Maar het blijft afwachten of ze wel online zullen komen. En dan is er nog de connectie van elke individuele deelnemer, die hebben we hier natuurlijk niet in de hand.”

regiekamer

Bovendien wordt die virtuele aanwezigheid gefaciliteerd door een externe tool. Vandaag zijn velen dan wel vertrouwd met het videoconferentieplatform Zoom, maar ook dat is niet zaligmakend. “We vertrouwen op een dienst van een derde partij, maar daar hebben we geen controle over”, zegt Peter Duymelinck, chief engineer bij VRT. “Die service draait op het internet en zou toevallig net nu kunnen uitvallen. Dan kan je niet even bellen naar meneer Zoom, dat het niet werkt. Natuurlijk, die kans is klein, maar nooit nul. Bovendien zitten al onze inbellers op andere locaties, op andere datacentra.”

En ook de andere tijdzones baren Georges zorgen. “We spreken af om 13 uur. Maar welke 13 uur is dat? Iedereen woont in andere tijdzones. Ik hoop dat iedereen dus op tijd inlogt.” Daarvoor krijgen de deelnemers een kwartier de tijd. Vanaf 12.45 uur gaat de digitale wachtruimte open voor de internationale CEO’s van publieke omroepen uit de hele wereld.

Echte concurrenten

studio met Annelies en de twee CEO's van de Belgische publieke omroepen

Intussen heeft VRT NWS-journalist Annelies Beck nog even de tijd om alles te overlopen. De live sessie is immers opgebouwd zoals een televisieprogramma, dat zij vanuit het decor van De afspraak in goede banen leidt. Met Frederik Delaplace en zijn RTBF-collega Jean-Paul Philippot als gastheren aan de studiotafel.

CEO en woordvoerder tijdens debat

Hoe voelt het voor de VRT-CEO om voor een keer aan de andere kant te zitten, en zelf mee de vragen te mogen stellen? “Best aangenaam”, lacht hij. “Voor mij is het een eerste kennismaking met de internationale collega’s. Maar het is ook zonde dat we dit op deze manier moeten organiseren. Het kan niet anders, maar ik had het toch liever hier fysiek laten doorgaan. Straks behandel ik een agendapunt over samenwerking, iets wat ik ontzettend belangrijk vind voor de toekomst. En dan heb ik het niet louter over de publieke omroepen. Onze echte concurrenten heten niet DPG Media of Mediahuis. Die heten Google, Facebook of WeChat. We zullen de krachten moeten bundelen, denk maar aan wat met in Scandinavië nu al doet op vlak van fictie.  Een voorbeeld dat wij binnenkort al volgen in een co-productie met Duitsland.”

studio met Annelies en de twee CEO's van de Belgische publieke omroepen

Ook de organisatie van vandaag is een mooi voorbeeld. Daarvoor slaan VRT en RTBF de handen in elkaar. “De afgelopen maanden is de krachtige band tussen de publieke media en het publiek eens te meer gebleken”, aldus Jean-Paul Philippot, CEO van RTBF. “De rol ervan is essentieel voor de algemene samenleving. Tegelijk zullen de overheidsfinanciën verzwakt uit deze crisis komen en zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Deze ongekende periode die mensen over de hele wereld meemaken, vereist dat de publieke media wendbaar en inventief zijn in een budgettaire context die onder druk staat en waarin de concurrentie steeds meer toeneemt. Daarom is het belangrijk dat we onze krachten bundelen om samen te werken, te innoveren en nieuwe synergieën te ontwikkelen die ten goede komen aan al onze gemeenschappen.”

Prangende kwesties

scherm met deelnemers

Onder de noemer ‘Leading Beyond Covid-19’ wordt er vandaag gedebatteerd. “Het is een beetje anders dan ik gewend ben”, geeft Annelies Beck toe. “Normaal gebruiken we deze studio voor een uitzending met veel kijkers thuis. Vandaag is het voor een intieme vergadering, weliswaar met tientallen CEO’s van publieke omroepen. Gek genoeg zorgt dat voor een iets informeler gevoel, we zijn er intussen allemaal aan gewend geraakt om te communiceren via videobellen. Je ziet mensen in een andere context, met hun camera net iets te hoog of net iets te laag. Maar, net als in een tv-programma hebben we alles strak geformatteerd. En ik ben benieuwd naar de ideeën, want het zijn prangende kwesties.”

En die zijn zorgvuldig behandeld, zonder kleerscheuren. “Ook de mensen van BBC zijn tot het einde blijven luisteren, ik besluit daaruit dat het niet alleen een boeiend debat was, maar ook meeslepend gebracht”, blikt Georges tevreden terug. “Weet je, toen je vroeg waar ik van wakker lag. Dat was louter het feit dat er eergisteren een stukje van mijn hoektand is afgebroken. Dat heeft me vandaag gelukkig geen parten gespeeld. Maar uiteraard ik ben blij dat alles vlekkeloos is verlopen.”

Dossier: Samenwerkingen

Meer over Samenwerkingen

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

VRT en Inter slaan handen in elkaar voor toegankelijke Muziekzomer

Sporza laat partners profiteren van het succes van het WK

Geen Sporza Wintercircus zonder samenwerking tussen VRT en Stad Gent

Hoe maakt 'Thuis' maatschappelijke thema's bespreekbaar?

Een Belgisch klassiek gezelschap op de BBC?

MNM JumpJobs biedt jongeren springplank naar een eerste job

Waarom hecht VRT zoveel belang aan fictie?