De komende maanden en jaren zal de omroep geregeld initiatieven nemen om mensen te helpen in het versterken van hun digitale vaardigheden. Tegelijk streeft de publieke omroep ernaar om de toegang tot de digitale platformen zo laagdrempelig mogelijk te houden.
Karen Donders, Algemeen Directeur Publieke Opdracht, Talent & Organisatie: “De nieuwste cijfers van de Barometer Digitale Inclusie moeten ons allemaal verontrusten. Een groot deel van de bevolking, vooral de meest kwetsbaren, dreigen voor een stuk de aansluiting met de Vlaamse samenleving kwijt te raken. Tegelijk zijn de digitale mediaplatformen steeds belangrijker aan het worden, zeker bij de jongere generaties. VRT wil er zijn voor hen maar ook voor die mensen die nog niet digitaal vaardig zijn. Het is dan ook logisch en belangrijk dat we mee aan de kar trekken om de drempel naar digitale toepassingen te verlagen. Dat gaan we ook doen want VRT wil er zijn voor iedereen in Vlaanderen.”
VRT rolt de komende maanden verschillende initiatieven uit. De omroep werkt daarbij samen met Mediawijs, het kenniscentrum dat in Vlaanderen toonaangevend is inzake digitale inclusie en mediawijsheid. Enkele voorbeelden:
- Mediawijs ontwikkelt de komende maanden videomateriaal over tal van digitale toepassingen, zoals “hoe e-mailen”, “hoe beeldbellen”, online bankieren, Mijnburgerprofiel.be, online identificatie, … VRT werkt hier volop aan mee en zal de informatieve video’s zo maximaal mogelijk ontsluiten op haar kanalen. Benieuwd? Klik hier en ontdek de reeks Digiwatte?
- Iedereen beroemd (Eén) brengt vanaf vandaag een rubriek Silver Surfers. Linde Merckpoel helpt elke vrijdag mensen bij het oplossen van een aantal digitale struikelblokken.
- De dagelijkse fictiereeks Thuis (Eén) verwerkt in verschillende verhaallijnen het digi-thema waarbij personages elkaar helpen bij het ontwikkelen van hun digitale vaardigheden.
- Radio2 plant een mobiliserende actie die zich zal richten op het in de schijnwerpers zetten van de vele digi-helpers in Vlaanderen en mensen wil aansporen om er zelf een te worden.
- De Warmste Week stond in 2022 in het teken van kansarmoede. Veel uitdagingen (hindernissen op de arbeidsmarkt, een ongelijke behandeling als consument of burger, ...) manifesteren zich ook in de digitale wereld. Daar zal DWW ook de schijnwerpers op zetten.
De VRT-merken onderzoeken diverse pistes om het thema van digitale inclusie op een toegankelijke manier onder de aandacht te brengen. Verschillende VRT-gezichten zullen mee het taboe van digi-armoede helpen doorbreken en mensen motiveren om de digitale sprong te maken.