donderdag 14 maart 2024
14 maart 2024

Het ABC van VRT met de S van ... Start-ups: VRT Sandbox helpt jonge makers en start-ups bij hun eerste stappen in mediasector 

Vrijdag 19 juli 2024 -  In 2023 lanceerde VRT samen met MediaNet Vlaanderen en Thomas More een oproep naar jong mediatalent. Van student, start-up tot startend productiehuis, om de toekomst van media vorm te geven.

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We willen informeren, inspireren en verbinden, door te tonen wat we doen. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen! 

Binnen het Seeds & Growth-project krijgen mediaprofessionals en start-ups de kans om hun ideeën voor te stellen en uit te werken, met professionele begeleiding van VRT, Mediahuis en Play Media. Meer dan 37 mediafanaten meldden zich aan, waarvan er 20 werden geselecteerd en 7 nieuwe concepten uitwerken en testen.

“De eerste editie van Seeds & Growth for Media toonde een zeer diverse mix van jong talent actief in games, creatieve formats en artificiële intelligentie. Hen begeleiding geven op maat en introduceren via sectorevenementen ligt volledig in lijn met onze missie om de Vlaamse mediasector startup-gedreven te innoveren."  

Peter de Paepe – Hoofd VRT Sandbox

Jong talent binnen VRT wordt zowel begeleid door VRT Sandbox (interne accelerator) als door VRT Studio's (intern productiehuis). De samenwerking zorgt ervoor dat start-ups met expertise van VRT Sandbox de handvaten krijgen om hun startende ondernemingen te versterken en internationaliseren. Tegelijkertijd worden ze ook ondersteund door VRT Studio’s om zowel hun producties als concepten te optimaliseren.  

“Het is al lang geen geheim meer dat mediahuizen meer rekening moeten houden met het veranderend mediagebruik. Jong talent dat opgroeit in deze nieuwe mediarealiteit is zeer belangrijk voor een mediahuis om aansluiting te houden met nieuwe ontwikkelingen.”

Gert Verpeet VRT managing director VRT Studio’s

Eén van de jonge productiehuizen in het traject is Pretence Games. Zij werkten samen met VRT aan een aangepaste mini -game voor de VRT MAX-reeks King of the tower. Hierin strijden acht bekende Vlamingen om de titel van 'King of the Tower. Via de minigame op https://kingofthetower.vrt.be/ kom je rond de Universiteitsbibliotheek in Leuven meer te weten over de geschiedenis van de Beiaardtoren. Als je de vijf raadsels oplost en de codebordjes terugvindt kan je zelf bekroond worden tot ‘King of the Tower’. Voor de uitwerking van de game werd Pretence Games ondersteund en gecoacht door VRT Sandbox en VRT Studio’s.  

“We zijn zeer dankbaar dat we de kans kregen om ons gameconcept aan een nieuw VRT MAX-programma te kunnen koppelen. Hiermee kunnen we andere media- en productiehuizen perfect laten zien waartoe we in staat zijn, namelijk sterke verhalen crossmedia maken en nieuwe doelgroepen aanspreken. Exact waarop we gehoopt hadden bij het begin van dit traject.”

Start-up Pretence Games

Daarnaast werken ook de jonge makers van Team GG en de studenten van Tettengetter samen met VRT Studio's.  De creatievelingen van Team GG leerden elkaar kennen tijdens de Media Marathon, een hackathon waarbij deelnemers brainstormden over nieuwe media formats en businessmodellen. Team GG verkent vandaag een nieuw contentformat voor sociale media, gebaseerd op het populaire game streamingplatform Twitch. Tettengetter leverde een podcastidee op over alle maatschappelijke vragen over borsten, van je eerste bh tot borstvoeding.  

Drie maanden lang krijgen de start-ups begeleiding van VRT Studio’s bij de ontwikkeling van hun concept. Naast persoonlijke begeleiding van de betrokken mediahuizen, hebben de deelnemers de mogelijkheid om hun concepten te ontwikkelen en te verfijnen. Ze krijgen regelmatig feedback en worden aangemoedigd om iets tastbaars te maken dat aansluit bij de behoeften van hun doelgroep

Seeds & Growth is voor ons een traject waarin we ons professionele netwerk verder kunnen uitbouwen en eindelijk onze creativiteit kunnen omzetten in een concreet project.”  

Start-up Tettengetter

Daarnaast wonen deelnemers masterclasses bij waarin ze dieper ingaan op de cruciale aspecten van het ondernemerschap. Deze sessies gaan dieper in op thema’s als marketingstrategieën, productontwikkeling en bedrijfsgroei. De gestructureerde leeromgeving, begeleid door experts, biedt start-ups en scale-ups praktische inzichten en kennis om sterk te staan in de (media)sector.

Naast deze educatieve aspecten nemen de start-ups en scale-ups actief deel aan verschillende lokale en internationale podia zoals FTI And& Leuven en Media City Odense in Denemarken. Deze bijeenkomsten bieden hun de mogelijkheid om te leren van gelijkgestemde ondernemers en te netwerken met andere experts in de mediasector.

Wil je meer artikels lezen in de reeks van het ABC van VRT? Klik dan hier.

Meer over Innovatie

Het ABC van VRT met de V van ... Virtuele producties: van interactieve fictiegame tot sportverslaggeving door avatars 

Het ABC van VRT met de S van ... Start-ups: VRT Sandbox helpt jonge makers en start-ups bij hun eerste stappen in mediasector 

VRT-componist Bart Ketelaere: "Op 5 minuten laat ik een AI-stem zingen over eenhoorns en loempia's"

Van digibeet tot digifan: digitale inclusie voor jong én oud

Digitale Duik: onderzoek ontcijfert belang van digitale inclusie

Feit of fictie: AI als tool om te factchecken

Shot by AI: AI is voor creatieve mediamakers een grote kans

Het ABC van VRT Sandbox