"IBC blijft dé plek waar je kan zien wat er leeft in de wereld van media op vlak van creativiteit, technologie en business," zegt Chris Verhoeven. "Ook dit jaar draaide het om vernieuwing en aanpassingsvermogen in een snel evoluerend medialandschap. 2024 is een voor de mediasector in het algemeen en VRT in het bijzonder belangrijk jaar met grote gebeurtenissen zoals de verkiezingen en de sportzomer. Ook op IBC waren deze thema’s duidelijk aanwezig en zorgde dit na de moeilijke coronaperiode voor een opmerkelijk positivisme bij standhouders en bezoekers."
1. AI in de mediasector
Artificiële intelligentie (AI) was een belangrijk thema op IBC 2024. Of het nu ging om contentcreatie, aanbevelingsalgoritmen of het automatiseren van workflows, AI is duidelijk een steeds prominentere rol aan het spelen en evolueert duidelijk van een technologie met veel potentieel naar zeer concrete en praktische toepassingen in onze sector. "We kunnen niet om AI heen. Het helpt ons om efficiënter te werken en onze inhoud beter af te stemmen op de behoeften van ons publiek."
2. Nieuwe technologische oplossingen voor productie
Tijdens de IBC werden ook tal van nieuwe tools en oplossingen gepresenteerd voor productieprocessen. Cloudtechnologie, remote production en virtual production waren veelbesproken onderwerpen. "We zien een verschuiving richting flexibelere productieomgevingen met bijzondere aandacht naar het zo efficiënt mogelijk inzetten van de gemaakte investeringen," zegt Verhoeven.
3. De impact van 5G op media
Ook 5G-technologie was een belangrijk gespreksonderwerp op het congres. Met 5G wordt real-time, hoge kwaliteit videostreaming op grote schaal mogelijk, wat veelbelovend is voor live-evenementen en journalistieke verslaggeving. Twee domeinen waar we als VRT een belangrijke rol te spelen hebben en waar we zeer gedreven in zijn. "5G opent nieuwe deuren voor mobiele journalistiek en live-uitzendingen. Het zorgt ervoor dat we nog sneller en flexibeler kunnen werken.”
Vooruitblik naar de toekomst en het nieuwe VRT-gebouw
Voor VRT is het duidelijk dat innovatie centraal moet staan in het toekomstige medialandschap en zeker ook in het nieuwe VRT-gebouw. “Wat we op IBC hebben gezien, bevestigt dat onze keuze voor een toekomstgerichte en flexibele infrastructuur essentieel is,” aldus Chris. Hij benadrukt dat VRT inzet op een gebouw dat klaar is voor de technologische vooruitgang in de media-industrie. “We willen onze faciliteiten zo inrichten dat we snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zowel in de technologie als in de opdracht van VRT”, legt hij uit. Deze inzichten worden meegenomen in de verdere plannen voor de mediafaciliteiten in het nieuwe VRT-gebouw. “We willen bij VRT voorop blijven lopen en experimenteren met nieuwe technologieën zonder bedrijfszekerheid uit het oog te verliezen en altijd met onze publieke opdracht in gedachten,” besluit Verhoeven. Het is een uitdagende, maar boeiende tijd voor mediabedrijven, en de inzichten van IBC 2024 zullen ongetwijfeld bijdragen aan hoe VRT haar rol in de toekomst invult.
Wat is de International Broadcasting Convention (IBC) in Amsterdam?
De International Broadcasting Convention (IBC) in Amsterdam is een jaarlijks topevenement voor professionals in de media-, entertainment- en technologie-industrie. De afgelopen editie bereikte meer dan 45.000 bezoekers uit 170 verschillende landen. Op de beurs presenteren meer dan 1.300 bedrijven de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie, van uitzendapparatuur tot streamingdiensten. IBC biedt daarnaast een uitgebreid conferentieprogramma met keynotes en workshops over thema’s als contentproductie, digitale distributie, AI en virtual reality. Het is dé plek om de nieuwste trends en innovaties in de sector te ontdekken.