Ga naar de hoofdinhoud
Het ABC van VRT met de S van ... Start-ups: hoe VRT Sandbox jonge makers helpt bij hun eerste stappen in mediasector

Het ABC van VRT met de S van ... Start-ups: hoe VRT Sandbox jonge makers helpt bij hun eerste stappen in mediasector

VRT lanceert een nieuwe oproep voor het innovatieprogramma Seeds & Growth for Media, een initiatief dat jonge technologiebedrijven en creatieve makers verbindt met de Vlaamse mediasector. Samen met MediaNet Vlaanderen en Thomas More biedt VRT via haar interne accelerator VRT Sandbox begeleiding aan start-ups, scale-ups en productiehuizen die de media van morgen willen vormgeven.

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We tonen wat we doen en hoe we elke dag impact creëren. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!

Sinds de start van het programma in 2023 werden er al 39 start-ups begeleid door Vlaamse mediahuizen zoals VRT, Mediahuis en DPG Media. Deze jonge bedrijven krijgen de kans om hun technologieën en formats te testen op de productievloer en internationaal door te groeien. Zo kregen 15 van hen een podium op lokale en internationale events. Tijdens de vorige oproep werden maar liefst 98 pitches georganiseerd, wat leidde tot projecten als de automatische herwerking van nieuws naar audiofragmenten en interactieve live-uitzendingen. 

Peter de Paepe, hoofd VRT Sandbox: “Het fijne aan open innovatie is dat het echt iets in gang zet. Niet naast onze werking, maar er middenin. Met Seeds & Growth verkennen we niet enkel nieuwe technologieën en ideeën, maar slaan we ook een stevige brug tussen jonge ondernemers en de Vlaamse mediasector. Door samen te werken met start-ups, scale-ups en productiehuizen, maken we onze publieke rol sterker én geven we de Vlaamse mediasector een stevige duw in de rug.”  

Van idee tot productie 

De derde oproep van het programma legt extra focus op AI-toepassingen, interactieve formats en duurzame productieprocessen. Jaarlijks worden er 18 start-ups ondersteund, waarvan 12 rond technologie en 6 rond content.  Binnen het traject krijgen mediaprofessionals en start-ups de kans om hun ideeën voor te stellen en uit te werken, met professionele begeleiding van mediahuizen als VRT, Mediahuis, Play Media en DPG Media.  

Een mooi voorbeeld is de samenwerking tussen de Brusselse start-up Pimpmycompany en Sporza tijdens de live uitzending van de Tour de Dauphiné. Dankzij het platform van Pimpmycompany kunnen kijkers via Whatsapp rechtstreeks hun vragen stellen aan de presentatoren Renaat en José of deelnemen aan de poll van de dag. Dat zorgt voor een nieuwe laag van betrokkenheid én redactionele dynamiek. Een succesvolle test die Sporza graag wil verderzetten bij de Tour de France. Pimpmycompany had al klanten in de Franse markt met France TV en Radio France. Dankzij Seeds and Growth for Media kan de start-up op heel wat belangstelling rekenen van zowel VRT, DPG en Play Media. 

Video

Groeitraject voor start-ups 

Gedurende drie maanden krijgen start-ups intensieve begeleiding bij het ontwikkelen en verfijnen van hun concept. Ze worden ondersteund door betrokken mediapartners zoals VRT, DPG Media en Mediahuis, en ontvangen regelmatige feedback om hun ideeën af te stemmen op de noden van hun doelgroep. De focus ligt op het creëren van tastbare prototypes die klaar zijn voor de praktijk. 

Daarnaast nemen de deelnemers deel aan masterclasses over essentiële aspecten van ondernemerschap, zoals marketingstrategieën, productontwikkeling en bedrijfsgroei. Deze sessies worden begeleid door experts en bieden een gestructureerde leeromgeving vol praktische inzichten. Bovendien krijgen de start-ups de kans om zich te tonen op lokale en internationale podia zoals FTI And& Leuven en Media City Odense, waar ze kunnen netwerken en leren van andere ondernemers in de mediasector. 

Het programma loopt tot 2026 en maakt deel uit van het Vlaamse relanceplan Vlaamse Veerkracht. Geïnteresseerden kunnen zich vanaf nu inschrijven via https://www.seedsandgrowth.be/. De inschrijvingen lopen tot 13 oktober en het traject zal starten op 16 oktober.  

Deel dit artikel op sociale media