donderdag 03 november 2022
03 november 2022

Hoe meet de VRT het gebruik en de waardering van haar aanbod?

De studiedienst van VRT monitort voortdurend het gedrag en de behoeften van de mediagebruikers.

Dit doet zij aan de hand van de verschillende bereikstudies en van verschillende kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken die peilen naar de waardering en de behoeften van de Vlaming.

Hoe dat in zijn werk gaat, ontdek je in onderstaand filmpje uit 2017:

Hoe meet VRT het gebruik van haar aanbod?

Voor de monitoring van de bereikcijfers van televisie, radio en online doet VRT een beroep op de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Kijkcijfers

Voor de tv-meting werkt het CIM met een panel van 1.500 gezinnen. Bij elk van deze gezinnen is een kijkmeter geïnstalleerd. Dit toestel registreert het kijkgedrag van de verschillende leden van het gezin, en eventuele gasten.

CIM meet het live kijken en de programma's die tot en met 7 dagen later worden (her)bekeken. De kijkmeter registreert ook alle ander gebruik van het tv-toestel, zoals dvd kijken, gaming, foto's bekijken enzovoort.

Luistercijfers

Drie keer per jaar publiceert het CIM de luistercijfers van de radio's in België. In elk van deze drie onderzoeksgolven worden ongeveer 8.000 mensen uitgenodigd om gedurende 7 dagen een luisterdagboek in te vullen. Ze vullen per kwartier in naar welke radio's ze geluisterd hebben.

Onlinecijfers

Het CIM monitort voortdurend het aantal bezoekers op de websites van VRT en andere Vlaamse media-websites. Dit doet het CIM aan de hand van een taggingsysteem (een tag is een kleine pixelcode). Bij bezoeken van de pagina wordt de pixelcode geactiveerd en wordt de bezoeker geteld. Om het profiel van de gebruikers te kennen werkt het CIM met een representatief panel voor de internetpopulatie waarvan het surfgedrag gevolgd wordt. Data uit het taggingsysteem worden verrijkt met data uit het panel.

Waarschuwing: Telkens U een site bezoekt met het logo van CIM , verzamelt het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media, met behulp van een cookie, informatie via de pagina's die U raadpleegt (aantal page requests, visits, ...). Deze informatie wordt verzameld voor puur statistische doelstellingen en laat in geen geval toe U te identificeren. Voor meer informatie en om up-to-date resultaten van deze studie te consulteren, klik op het CIM-logo of ga naar http://www.cim.be/media/Internet".

Sociale media

Sociale media worden niet gemeten door het CIM. VRT volgt zelf het aantal likes, shares en comments op van de posts op sociale media.

Hoe meet VRT de waardering van haar aanbod?

Waarderingscijfers

Voor een publieke omroep is de waardering van het aanbod zeer belangrijk. Daarom monitort VRT continu wat de mediagebruikers denken. Ze doet dat door bij de mediagebruikers te peilen naar de waardering van de programma’s.

Een representatief panel geeft dagelijks een waarderingsscore op 10 en geeft daarnaast aan wat het goed en minder goed vindt aan het VRT-aanbod.

De resultaten vormen een essentieel deel van elke programma-evaluatie.

De waarderingscijfers zijn terug te vinden in de jaarverslagen.

Meer over Mediastudie

Sterke luistercijfers voor Radio 1, Radio2 blijft de grootste zender van Vlaanderen

Waarom doet VRT aan (media)onderzoek?

MNM is sterkste jongerenzender van Vlaanderen

VRT-podcasts: 3,4 miljoen starts in september

CIM-cijfers: Radio 2 blijft afgetekend marktleider

Goed rapport voor VRT NWS: diversiteit is de regel in berichtgeving

Smartphone en tablet regeren het leven van kinderen

Vlaming vraagt de VRT meer in te zetten op factchecking

Gerelateerd