Hoe meet de VRT het gebruik en de waardering van haar aanbod?

De studiedienst van de VRT monitort voortdurend het gedrag en de behoeften van de mediagebruikers.

 

Dit doet zij aan de hand van de verschillende bereikstudies en van verschillende kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken die peilen naar de waardering en de behoeften van de Vlaming.

Hoe meet de VRT het gebruik van haar aanbod?

Voor de monitoring van de bereikcijfers van televisie, radio en online doet VRT een beroep op de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Kijkcijfers

Voor de tv-meting werkt het CIM met een panel van 1.500 gezinnen. Bij elk van deze gezinnen is een kijkmeter geïnstalleerd. Dit toestel registreert het kijkgedrag van de verschillende leden van het gezin, en eventuele gasten.

CIM meet het live kijken en de programma's die tot en met 7 dagen later worden (her)bekeken. De kijkmeter registreert ook alle ander gebruik van het tv-toestel, zoals dvd kijken, gaming, foto's bekijken enzovoort.

Luistercijfers

Drie keer per jaar publiceert het CIM de luistercijfers van de radio's in België. In elk van deze drie onderzoeksgolven worden ongeveer 8.000 mensen uitgenodigd om gedurende 7 dagen een luisterdagboek in te vullen. Ze vullen per kwartier in naar welke radio's ze geluisterd hebben.

Onlinecijfers

Het CIM monitort voortdurend het aantal bezoekers op de websites van VRT en andere Vlaamse media-websites. Dit doet het CIM aan de hand van een taggingsysteem (een tag is een kleine pixelcode). Bij bezoeken van de pagina wordt de pixelcode geactiveerd en wordt de bezoeker geteld. Om het profiel van de gebruikers te kennen werkt het CIM met een representatief panel voor de internetpopulatie waarvan het surfgedrag gevolgd wordt. Data uit het taggingsysteem worden verrijkt met data uit het panel.

Sociale media

Sociale media worden niet gemeten door het CIM. De VRT volgt zelf het aantal likes, shares en comments op van de posts op sociale media.

Hoe meet de VRT de waardering van haar aanbod?

Waarderingscijfers

Voor een publieke omroep is de waardering van het aanbod zeer belangrijk. Daarom monitort de VRT continu wat de mediagebruikers denken. Ze doet dat door bij de mediagebruikers te peilen naar de waardering van de programma’s.

Een representatief panel geeft dagelijks een waarderingsscore op 10 en geeft daarnaast aan wat het goed en minder goed vindt aan het VRT-aanbod.

De resultaten vormen een essentieel deel van elke programma-evaluatie.

De waarderingscijfers zijn terug te vinden in de jaarverslagen.

Gerelateerd