Chloë van de Klantendienst: ‘Fien Germijns is pas in september te boeken als masseur’

COLUMN - 13 juli 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Fien Germeys aan een draaiorgel

De afgelopen 14 dagen werd er 1.077 keer contact opgenomen met onze dienst. Zo ergerden verschillende gebruikers van VRT NU zich aan specifieke, vaak erg technische problemen bij het bekijken van hun favoriete programma. Deze klachten werden niet zelden kort en krachtig geformuleerd. Zodanig beknopt, dat ik er niet uit kon afleiden welke programma’s problemen opleverden. 

Een greep uit de berichten:

  • “Het lukt niet om te kijken.”
  • “Aflevering 1 beschikbaar maken.”
  • “Ik heb geen geluid.”
  • “Blijft steeds hangen.”
  •  “Beeld hapert.”

Omdat “oké” geen behulpzaam antwoord is, krijgen alle klagers het vriendelijke verzoek hun vraag wat concreter te stellen.

“Oké, dus jullie zijn arm nu”, schrijft een trouwe VRT-kijker. Bezorgd om het aangekondigde transformatieplan, nam hij de moeite om al zijn grieven in maar liefst vier volledige A4’s samen te vatten. “Waarom zien jullie er al jàren dan zo armoedig uit?” Het pleidooi begint met een voorzichtig compliment aan het adres van Terzake, “het enige duidingsprogramma van VRT dat mijn huis nog inkomt”. En dan moet Canvas in z’n geheel eraan geloven. “Zelf heb ik op de BBC al meer over de geschiedenis en kunst van Vlàànderen en België geleerd dan tijdens het hele bestaan van jullie Hitlerkanaal.” Verder volgt een lange opsomming van voorbeelden die aantonen waar nog bezuinigd kan worden, om op pagina vier te besluiten: “Doe er uw voordeel mee!” Wij gaan niet over budgetten, dus dit boekwerk wordt overgemaakt aan de betrokken dienst.

En ook deze kijker van Buurman, wat doet u nu? stelt zich vragen bij de financiën van de publieke omroep. “Cath Luyten gaat nu oude mensen verspreid over de hele wereld bezoeken. Wie betaalt die reizen? VRT moest toch besparen? En wie van de jonge mensen kijkt er naar een programma met Ivan Heylen, een oude man die ooit één liedje heeft gemaakt en wat dan nog?” Dus ik onthou: meer jonge mensen in eigen land, want dat kost blijkbaar minder. De klager gaat eruit met een sneer: “Ben Crabbé kan op de jeugd zijn zenuwen werken, maar Cath op die van mij!” En zo blijft Ben opnieuw de gemoederen beroeren. Jammer voor de kijker is het wachten tot na de zomerstop eer Blokken terugkeert naar het scherm. Klager krijgt een standaardantwoord.

Foei, foei, foei

Een bezorgde kijker vraagt zich af waarom Vive le Vélo buiten wordt opgenomen. “Ofwel zitten de gasten te bibberen van de kou of ze moeten hun haren vasthouden voor de wind of ze moeten schuilen voor de regen of ze moeten de muggen verjagen of ze worden onderbroken door aanleggende boten. Respect voor de cameramannen die in de gietende regen staan. Het komt zeer amateuristisch over. Ga lekker binnen zitten.” Voorlopig kan ik weinig aan de huidige opnameplanning veranderen, maar ik zal de programmamakers enkele VRT-paraplu’s en fleecedekentjes toesturen. Ik wil geen valling op mijn geweten.

Na het handengewrijf van Otto-Jan Ham in De campus cup, is nu ook het “masseren” van Fien Germijns in Switch een “storende” factor op het televisiescherm. “Fien Germijns doet niet anders dan haar tablet masseren. Als ze dat bij mij zou doen, zou ik niet klagen. Maar nu werkt dat enorm op mijn zenuwen, laat haar aub haar tablet normaal in haar handen houden.” Ik heb Fien even geWhatsAppt en ze is bereid om aan de klager tegemoet te komen. Antwoord Fien: “Ik ben helaas al volgeboekt tot half september. Vanaf dan weer beschikbaar om alle "op mijn zenuwen" weg te masseren.”

Een teleurgestelde orgeldraaier maakte ons attent op een jammerlijke gimmick bij de start van Switch op 28 juni. Daarin kondigde Fien de aflevering aan terwijl ze zelf aan een orgel draaide. “Komt er eens een draaiorgel op het scherm, dan is het nog een Hollands model! FOEI, FOEI, FOEI!!! Alsof er in Vlaanderen geen draaiorgels zijn? Teleurstellend wetende dat in de vorige eeuw in Vlaanderen zeer goede draaiorgelbouwers waren waarvan er nog steeds exemplaren over heel de wereld nu te vinden zijn.” Ik had eerst ‘drankorgel’ gelezen en was niet helemaal mee. Maar het is dan ook zomer en vorige week ben ik met wat collega’s na het werk Aperol Spritz gaan drinken op een terras vlakbij VRT. Dat is dan weer een Italiaans drankje, alsof er in Vlaanderen geen drankjes zijn. Foei!

Gelukkig liepen er deze week ook complimenten binnen, onder meer over diezelfde Fien. “Eigenlijk is deze mail gericht aan complimentje@vrt.be. Wat is Fien Germijns zo goed als presentatrice van Switch! Uiteraard wist ik van mijn ochtenden al dat Fien fris en enthousiast is, maar dat ze deze kwaliteiten ook zo van het scherm laat spatten, waowww!!” En iemand anders: “Ik hoop dat ze het mag blijven doen. Ze is fris, grappig en bovenal bekwaam en intelligent!” Als het goed is, zeggen we het ook. Proficiat, Fien!

Tot slot meldt een kijker dat Bo Van Spilbeeck “te schreeuwerige kledij” draagt. “Ze moet een visitekaartje zijn van jullie zender, nu is ze dat helaas niet.” Onze personeelsdienst heeft me net bevestigd dat er geen Bo Van Spilbeeck bij VRT werkt. Klager krijgt een standaardantwoord.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe
woensdag 13 juli 2022
13 juli 2022

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘De geruchten kloppen niet. Weerman Bram is géén Limburghater’

Chloë van de Klantendienst: ‘Wie af en toe een documentaire op Canvas bekijkt, weet dat dictatoriale censuur toch net iets anders is’

Chloë van de Klantendienst: ‘Fien Germijns is pas in september te boeken als masseur’

Chloë van de Klantendienst: ‘Laat ons ‘Extra Time’ dan voortaan ‘Aanvullende Tijd’ noemen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De komkommertijd is dit jaar al vroeg ingezet’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als we Ivan De Vadder ‘Heer De Vader’ gaan noemen, is hij dus de zoon van zichzelf’

Chloë van de Klantendienst: ‘Vouwen of proppen is een existentiële kwestie’

Chloë van de Klantendienst: ‘Ik denk niet dat het schudden met de borsten iets typisch van deze tijd is’