Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.
De afgelopen 21 dagen werd er 2.501 keer contact opgenomen met onze dienst. En godzijdank, dat hoeven niet altijd klachten te zijn. Verschillende kijkers van het VRT 1-programma WinWin maken zich dermatologische zorgen om presentator Xavier Taveirne. Die begon het nieuwe seizoen met opvallend gebruind gelaat.
“Gezond kan dat toch niet zijn”, is slechts een van de vele bezorgde reacties. En ik moet toegeven, toen ik Xavier kruiste in de gang dacht ik ook even: oei! Is dit een uit de hand gelopen experiment met zelfbruiner? Wil Xavier zichzelf plaatsen in het rijtje van Aimé Van Hecke, Donald Trump en wijlen Giorgio Armani? Of is er méér aan de hand?
Misschien is dit wel een zongebruinde stunt? Misschien kreeg Xavier zelfs de opdracht om donkerder voor de dag te komen, om te compenseren voor de witte schermgezichten? Een soort omgekeerde Michael Jackson, als het ware? Maar dan realiseerde ik mij: dat kan niet. Straks worden al die afleveringen van WinWin nog offline gehaald wegens vermeende blackface.
Gelukkig, de waarheid achter deze verkleuring is minder spectaculair dan de overvloed aan media-aandacht. Xavier woont de helft van het jaar aan de kust en vangt daar nu eenmaal veel zon. “Maar ik smeer wel heel consciëntieus”, drukt hij me op het hart. Dat geloof ik graag. Al meen ik dat de presentator van een consumentenprogramma beter zijn huiswerk moet doen, als het gaat over de beste zonnecrèmes.
Lucratiever bij de commerciëlen
Van zongebruinde presentatoren naar een andere verhitte discussie. Een groepje vrienden speelde op vakantie een spel, waarbij ze door middel van ja/nee-vragen telkens een Bekende Vlaming moesten raden. Zo was professor arbeidseconomie Stijn Baert een van de antwoorden. En een van de vragen om daartoe te komen, luidde: “verdient deze persoon zijn boterham met televisieoptredens?”
Achteraf waren de meningen verdeeld, dus is het VRT Klantendienst to the rescue om de kwestie te remediëren. Voor ons is het antwoord vrij simpel: het is mogelijk dat tv-gasten betaald worden voor hun expertise, dit is afhankelijk van het programma waar ze te gast zijn. Maar voor de volledigheid checken de vrienden dit best bij onze vrienden van de commerciële zenders, waar Stijns aantreden misschien lucratiever is dan bij de publieke omroep.
Recht op een pizza-oven
Gelukkig vallen er ook regelmatig complimenten in onze mailbox, zoals deze aan het adres van Radio 2-presentatrice Sharon Slegers. “Bedankt lieve Sharon, wat was het fijn om deze morgen om 7u05 wakker te worden met het mooie ‘The Final Countdown’ van Europe. En volledig gedraaid dit keer! WAW.” Een aftelling die maar liefst 3 minuten en 59 seconden duurt? Da’s kunnen. Hoe dan ook, proficiat Sharon met de Chloë Complimenten Wisselbeker!
Tot slot juich ik de terugkeer van Blokken toe, inclusief bijbehorende klachten. Ik beperk me deze keer tot een probleem met het kijkersspel. “Vrijdagavond meegespeeld via SMS voor een pizza-oven, doch geen antwoord gekregen. Ik heb recht op die pizza-oven en zal verdere gerechtelijke stappen zetten.” Van SMS naar SOS: deze pizza-obsessie escaleert sneller dan een oven op 250 graden.
Chloë van de Klantendienst
Deel dit artikel op sociale media

















