Ga naar de hoofdinhoud
Chloë van de Klantendienst: ‘Wegens omstandigheden vanavond Lukas in plaats van Ella. Kijkersdiscretie aanbevolen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Wegens omstandigheden vanavond Lukas in plaats van Ella. Kijkersdiscretie aanbevolen’

Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 21 dagen werd er 2.711 keer contact opgenomen met onze dienst. Een misschien iets te aandachtige kijker van Zorgen voor mama maakt zich zorgen om de jonge mama Annelie. “Hadden ze haar echt geen andere nummerplaat kunnen geven voor haar wagen?” De nummerplaat in kwestie bevat immers de letters: CUM.

Nu worden nummerplaten niet toegekend door de publieke omroep, wel door de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV). En dankzij WinWin weet ik dat lang niet alle lettercombinaties zijn toegelaten. Mag bijvoorbeeld niet: PIS, KAK, FUK, SEX, PIK. Daar doen we niet aan mee in België. Maar CUM, da’s blijkbaar geen probleem.

Volgens de browsegeschiedenis van mijn echtgenoot is CUM dan ook een gangbare term op het internet. Op een voertuig, da’s misschien wat ongelukkig. Maar misschien werken er gewoon fatsoenlijker mensen op de DIV. Er bestaat geen standaardantwoord voor schunnige nummerplaten, dus klager krijgt een persoonlijke respons.

Tom Waes is een slecht voorbeeld

Over schunnige taal gesproken: deze klager stelt vast dat de woorden “fuck” en “shit” té vaak vallen op radio en tv. “Wat kunnen we in de opvoeding nog meegeven als de publieke omroep dit als normale omgangstaal aanvaardt? Vertaal deze woorden misschien eens naar het Nederlands: gaan jullie dan ook ‘kak’ en ‘neuk’ aanvaarden?” 

Wel, VRT is de DIV niet, natuurlijk. Wij verbieden vloeken niet, maar beoordelen elk geval op basis van context, genre en doelgroep. Wat in een comedyshow kan, is ondenkbaar in het journaal. Logisch toch? Maar niet voor deze klager.

Deze blijft erbij: als haar kleinkind van vier “what the fuck” oppikt van Tom Waes, is de wereld niet meer wat ze geweest is. Ze overweegt dan ook om VRT voortaan te mijden. Behalve het journaal, daar vloeken ze tenminste niet. Conclusie: de normen zijn veranderd. Maar ook het kijkgedrag. Toen mijn kinderen vier waren, mochten ze nog niet naar Reizen Waes kijken. Al was het maar omwille van het late uitzenduur.

Catastrofale ingreep

Ook De ideale wereld zorgde voor consternatie. Zo zapte een kijker verschrikt weg toen Lukas Lelie in plaats van Ella Leyers verscheen. “Ik schrok me een aap. Als dagelijkse trouwe kijker wilde ik nog even van de avond genieten van de fratsen van Ella. Maar dat liep helemaal fout! Mijn avond was stuk.” Hij vraagt of VRT de kijkers niet kan waarschuwen voor zo’n “drastische, catastrofale ingreep”.

Lees dit even opnieuw. “Drastische, catastrofale ingreep.” We hadden het over een zieke presentatrice, geen natuurramp. Maar ik begrijp de teleurstelling: plots Lukas zien in plaats van Ella kan inderdaad leiden tot een existentiële crisis. Misschien kan VRT voortaan bij ziekte een soort rouwband op het scherm plaatsen? “Wegens omstandigheden vanavond Lukas in plaats van Ella. Kijkersdiscretie aanbevolen.”

Dubbel glas

En ook Ben Crabbé en zijn Blokken blijven de gemoederen beroeren. Een kijker vindt dat de presentator “moet ophouden met tegen de kandidaten te praten over op café gaan, pinten drinken, welke cafés ze kennen in hun woonplaats, enzovoort”. 

Cafés en pintjes zijn te controversieel, leid ik hieruit af. Misschien kan Ben voortaan vragen naar de favoriete yoghurtsoort van de kandidaten? Of hun mening over dubbel glas?

Gelukkig vallen er ook regelmatig complimenten in onze mailbox, zoals deze aan het adres van Stijn Van de Voorde. “Wil je Stijn vragen om nog 100 extra afleveringen van Pop-Elektron Revisited te maken? Ik dank u zeer!” Wetende dat er van de originele Pop-Elektron geen 25 afleveringen zijn gemaakt, is dat misschien wat overdreven. Maar een paar, Stijn? Alvast proficiat met je Chloë Complimenten Wisselbeker!

Chloë van de Klantendienst

Deel dit artikel op sociale media