Woensdag 21 februari 2024 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.
De afgelopen 21 dagen werd er 4.291 keer contact opgenomen met onze dienst. Daarin valt het me op dat het Nederlands steeds moeilijker lijkt te worden voor de Vlaming. Een bloemleezing.
- “Ik kan geen bericht poosten.”
- “Prodiciat!”
- “Hoe kommt het dat Fien nog geen enkele keer bij een alleenstaande langsging?”
- “De werkende mens betaald alles voor de schouw die de tv brengd. Erg.”
- “Waarom Mike Cafmeyer in De droomfabriek laten meedoen? Er kijken veel kinderen, ze spreken volgens mij beter A.N. dan Mike.”
Naast “Mike” zijn er ook kijkers die denken dat Maaike Cafmeyer eigenlijk “Maike” en “Catmeyer” heet.
En De droomfabriek zorgt voor veel meer verwarring, getuigt deze 78-jarige kijker. “Tijdens de uitzending komt de boodschap: Ga naar VRTMAW/doemee. Ik probeer dat maar krijg het bericht: ‘Deze pagina bestaat niet’. Dit klopt toch niet, want hoe komen al die andere berichten dan bij Maaike Cafmeyer?” Zo’n ‘VRT Met Andere Woorden’ zou geen interessante aanvulling zijn op ons portfolio. Voor de verstaanbaarheid willen we immers niet aanmoedigen dat mensen hun eigen woordenschat gaan hanteren (“poosten”, “prodiciat”, “alles voor de schouw”). Al had deze kijker de naam van “Mike Catmeyer” wél juist geschreven.
Verder zorgt ook het kijkersspel van De droomfabriek voor absolute chaos. Niet alleen in de studio, maar ook bij de mensen thuis. Zij moeten de cijfers noteren die via wolkjes over het scherm rollen, om vervolgens het daarmee gevormde telefoonnummer te bellen. Alleen, de overbezette lijn zorgde al een paar keer voor problemen. “Zoiets flik je de gewone kijker niet”, schrijft een klager. En ook deze kanswager is niet opgezet met de wedstrijd. “Ik had de negen cijfers van de aflevering. Men meldt voor het einde van het programma: ‘De lijnen zijn geopend’. Maar het telefoonnummer wordt niet vermeld. Ook online vind ik het niet terug.” Ik kan alvast verklappen dat het ook deze week niet online te vinden zal zijn.
Een houtsnijder van klokken wijst erop dat de klok in het decor fouten vertoont. “De cijfers staan omgekeerd. Waar een 6 moet staan, staat er 9. TOCH NIET NORMAAL?” Alle cijfers op de bewuste wandklok staan geplaatst met de bovenkant naar de uiterste cirkel. De ‘6’ die deze klager ziet, moet dus afgelezen worden als ‘9’. Net als de ogenschijnlijke ‘w’ een ‘3’ is. Persoonlijk vind ik dit design geslaagd. Want het houdt toch geen steek dat cijfers in de natuurkundige grootheid ‘tijd’ de zwaartekracht volgen en allemaal met de onderkant naar de aarde wijzen, in plaats van naar de wijzerplaat? Toegegeven, dit exemplaar is niet gemaakt van hout. Maar dat is dan weer geen geldige grond voor een klacht.
Dan is er een kijker die zijn droom wel degelijk mocht meedelen aan het telefoniepanel. “Jammer dat ik er nadien niets meer van hoorde. Jammer, want aan mijn droom waren geen kosten verbonden. Alleen een emmer met water en een spons.” Wat mij betreft mag je gerust onze gezinswagen komen wassen, aangezien mijn man de laatste tijd té lui is om ook maar even de handen uit de mouwen te steken.
De biologie van pluche beren
En tot slot ergert iemand zich aan de beer van De droomfabriek, die tot zijn groot ongenoegen de kijkers van het voorafgaande programma warm maakt door even vrolijk in beeld te lopen. “Tijdens de aflevering van F.C. De Kampioenen van afgelopen zaterdag was ik jammerlijk getuige van de walgelijke reclame voor De droomfabriek. Dat er een tijdsgebonden, historische link is tussen beide programma’s, kan ik enigszins verstaan. Doch is de manier waarop buiten alle proportie. Dé onaantastbare Vlaamse Klassieker werd in waarde aangetast. Van F.C. De Kampioenen blijf je af.” Als ik het zo herlees, klinkt het net of de beer Maurice de Praetere heeft aangerand, al ben ik te weinig op de hoogte van de biologie van pluche knuffelberen.
Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo hekelen kijkers dat “99 procent van de kandidaten uit het Antwerpse komen”, dat de presentator “te vaak zevert over beweging.net” en dat hij mannen die oude Vlaamse folkliederen zingen en gerstenat drinken “onnozelaars” heeft genoemd. “De hier geviseerde mannen zijn geen onnozelaars, maar Vlamingen die respect hebben voor hun cultuur. En bovendien, waarom typeert BC hier alleen mannen?” Ik onthoud dat het nuttigen van gerstenat een uiting is van Vlaamse cultuur. Het brouwen van dat gerstenat is dan weer typisch Belgisch.
Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, zoals deze aan het adres van Stefaan Degand, die zich voor het VRT Canvas-programma Maestro liet omscholen tot dirigent. “Zijn authenticiteit en liefde voor muziek - en zeker Brahms - waren heel inspirerend. Het heeft mijn liefde voor klassieke muziek en deze componist ook aangewakkerd. Dit is echt zeer waardevolle televisie, waarvoor mijn dank!” Daarom, proficiat aan Stefaan en de productieploeg van Maestro met de Chloë Complimenten Wisselbeker!
Tot slot nog een klacht over Niels Destadsbader in het VRT 1-muziekprogramma Ik vraag het aan. “Mijn mama frustreert zich aan het feit dat Niels regelmatig - in mijn mama haar woorden - precies zijn geslachtsdeel vastpakt.” Mijn mama zegt altijd: zo gaat de kous niet op!
Chloë van de Klantendienst
Deel dit artikel op sociale media