dinsdag 26 januari 2021
26 januari 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Dat Lowie snuift is blijkbaar prima’

COLUMN - 26 januari 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Lowie van Thuis

De afgelopen 14 dagen werd er 2.307 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons onder meer klachten omdat er op Radio 2 te weinig muziek te horen is in verhouding met presentatoren die “een onderonsje houden”, omdat Chris Van den Abeele “bizarre verhaaltjes voorleest” tijdens zijn nieuwsbulletins en omdat een journaalanker een “lichtgestreept t-shirt en zelfs baskets” aanhad. Nu heb ik zelf ook al eens gestreepte t-shirts voor mijn man gekocht, omdat ik gelezen heb dat streepjes een buikje camoufleren. Waarmee ik natuurlijk niks wil zeggen over ons journaalanker. Iedereen krijgt een standaardantwoord.

De meest prangende klacht komt van een Thuis-kijker. Die stelde vast dat de fluostiften op het bureau van Lowie “niet op de juiste manier geordend zijn” en vindt dit “onacceptabel voor een programma van dit kaliber”. De kijker mag uiteraard kwaliteit verwachten, alleen is dat op vlak van kleurenvolgorde moeilijk te meten. Zo bestaat er geen eenduidige lijst van kleuren, behalve die van de regenboog. Die begint met rood, in welk geval de stiften van Lowie niet juist zijn geordend. Daarnaast is er de aanbevolen volgorde volgens de fabrikant. Een simpele zoekopdracht leert ons dat de stiftenreeks dan met geel moet beginnen. Bij Lowie staat geel echter in het rechter spectrum, dus opnieuw fout. Bijkomende moeilijkheid: de desksets fluostiften die vandaag beschikbaar zijn, bevatten 15 kleuren. De set van Lowie heeft er maar 9.

Heeft Lowie er dan al 6 van versleten? Of gebruikt hij een oudere set, toen die misschien nog per 9 werd verkocht? En zo ja, zijn die stiften dan niet al lang uitgedroogd? Bovendien denk ik dat Lowie ze zélf niet helemaal op een rij heeft. In de bewuste scène is immers te zien dat hij aan een bepaalde substantie zit te snuiven. Naar mijn aanvoelen ruikt hij hier niet aan fluostiften, zelfs niet aan Tipp-Ex. Als moeder maak ik me dan ook méér zorgen over dat onacceptabel gebruik, maar de kijker vindt dit blijkbaar prima. Hoe dan ook: de fluostiften worden deze scène vooral gebruikt als decoratie en hebben geen functie. Ook in het echte leven zullen fluostiften wel eens op de verkeerde manier geordend staan. De klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Lowie snuift coke - daarnaast staan een aantal fluostiften

De ondertitel van het programma Sporza Thuismatch op VRT NU zorgt blijkbaar voor verwarring. Die luidt momenteel: “Ruben Van Gucht praat met grote namen uit de sportwereld”. Volgens een klager moet dit zijn: “Grote namen uit de sportwereld praten met Ruben Van Gucht”. Constructieve feedback juich ik toe. De suggestie wordt doorgespeeld aan de betrokkenen.

Een kijker zag zijn volledige planning in het water vallen omdat een aflevering van Witse pas om 17:15 uur is begonnen in plaats van 17 uur. En dat allemaal dankzij “die onbenullige soap van Buren”. Dit “clasht” namelijk met het dagschema van de klager. Ik hoop dat ik die vijftien verloren minuten hier ruimschoots heb goed gemaakt in mijn column, in de vorm van Andy Warhols spreekwoordelijke 15 minutes of fame. De klager krijgt een standaardantwoord.

Verder heel wat werk voor onze nieuwsombudsman. Zo vindt een kijker dat Het journaal “meer en meer begint te lijken op een verhoortechniek die zelfs de politie al lang niet meer gebruikt”, iemand anders schrijft dat “Bart Schoofs” te lang stil stond bij het niet communiceren van de verlenging van de maatregelen, en een klager had het over “gezaag” van de commentatoren tijdens de inauguratie. Die laatste mailde enkele uren later wel terug om zich te excuseren voor zijn woordkeuze. Eens te meer wordt de educatieve opdracht van de omroep hier bewezen.

Blijven ook binnenkomen: klachten in verband met de driedelige reeks over Bart De Wever die “wijst op de partijdigheid van de VRT”. Tegelijk vinden verschillende klagers dat er op het vlak van politieke berichtgeving “een gebrek aan objectiviteit” is bij VRT NWS. Helaas laat GDPR het niet toe om na te gaan of dit dezelfde dan wel andere klagers zijn.

Tot slot nog een klacht omwille van de slechte radio-ontvangst in Reet. Dit verzin je niet.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’