dinsdag 01 juni 2021
01 juni 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Als Frank enthousiast is, kan ik hem moeilijk intomen’

COLUMN - 1 juni 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Frank Deboosere

De afgelopen 14 dagen werd er 1.667 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons klachten omdat de VRT te veel herhalingen uitzendt terwijl de klager “veel geld geeft voor nieuwe televisieprogramma’s”, omdat een kijker “een galm hoort” wanneer hij naar Eén kijkt en omdat zowel Ruth Joos als Otto-Jan Ham te snel praten. Enkele kijkers van Laat uitten dan weer hun ongenoegen omdat Xavier Taveirne met zijn schoen op de zetel zat. “Tijdens mijn opvoeding heb ik altijd geleerd dat het niet net en gemanierd is om geschoeide voeten op stoelen of zetels te laten rusten.” Volgens mij is dit het gevolg van de School Wyndaele uit de tijd van De laatste show. Voor alle zekerheid ben ik de opmerking persoonlijk gaan overmaken bij Xavier.

We ontvingen ook verschillende klachten over de presentatiestijl van Peter Van de Veire tijdens het Eurovisiesongfestival. “Kan iemand mij aub uitleggen waarom Peter Van de Veire het Songfestival mag becommentariëren? Het is niet de eerste keer.” Ik vermoed dat het antwoord op de vraag hier meteen is gegeven: het was inderdaad niet zijn eerste keer, sinds 2012 is hij onze vaste commentator. Een andere klager stelde ook vast dat Peter zijn mening gaf over elk nummer. Ook dat kan ik alleen maar beamen. Onze commentator geeft, wel ja, commentaar. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Een kijker heeft moeite met Het weer. “Ik zou het bijzonder appreciëren als weermensen het weer objectief aankondigen. Zonder enthousiaste verkondigingen als ‘eindelijk kunnen we genieten van de lente’. Mensen die last hebben van allergie en hooikoorts, vinden dit geen fijn lenteweer.” Het klopt dat er geen goed of slecht weer bestaat, daar proberen we in onze weerberichten ook uitgebreid aandacht aan te besteden. Maar als Frank Deboosere enthousiast is, kan ik hem natuurlijk moeilijk intomen. Bovendien wees Frank ons het afgelopen weekend nog op graspollen omwille van het droge weer. Jammer dat de kijker net dat gemist heeft. Maar geen zorgen, morgen zijn onze weermensen er weer met meer weer. En hopelijk met minder pollen.

De moeilijkste klacht kwam van een kijker die meent dat onze verslaggeving en programma’s bijdragen aan diens depressie. “Wat geeft u nu voor zinnigs? Praktisch niks!” Onder meer de sombere bijdrage van Björn Soenens in Het journaal van 19 mei was een doorn in het oog. “Hij leek wel een begrafenis in te lezen en ik voelde mij daardoor helemaal niet goed. Ik had wel kunnen janken.” Donkere gedachten hebben we allemaal weleens en dan helpt het als je erover praat. Alleen is Tele-Onthaal (106) daar net iets meer in gespecialiseerd dan de Klantendienst van de VRT. Klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Een nieuw kostuum voor Ben

Een kijker van De week van Bruzz klaagde omdat enkel Brussel in het programma aan bod komt. Ik ben dat gaan nakijken en de kijker heeft gelijk. Meer zelfs, het staat ook zo aangegeven in de programmagids: Bruzz bundelt het belangrijkste Brusselse nieuws van de week. Een kijker van Buurman, wat doet u nu? vond het dan weer niet kunnen dat Cath Luyten Frans sprak met Sandra Kim, “terwijl zij ook Nederlands kan”. Ook dat blijkt te kloppen. Alleen moet ik toegeven dat ik mezelf ook het allerbeste kan uitdrukken in mijn moedertaal. En een gebruiker van VRT NU klaagde omdat er maar 3 afleveringen van Beschuldigde, sta op bewaard zijn gebleven. Opnieuw een rake observatie, al wil ik hier verzachtende omstandigheden inroepen. Zo ben ik er nog altijd niet over te spreken dat mijn man ooit de Eindejaarsconference van Geert Hoste over de video van onze huwelijksceremonie heeft opgenomen, alleen het einde is bewaard gebleven. Om maar te zeggen: het kan iedereen overkomen. Klagers krijgen een persoonlijk antwoord.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat het kostuum van de presentator te klein is, en omdat hij zijn kandidaten niet goed verstaat. “Blijkbaar merkt niemand op de VRT dat hij een hoorapparaat nodig heeft.” Een kijker hekelt de manier waarop Ben met de jury omgaat, iemand anders meent dat ‘robotten’ geen woord is. En verder nog een klacht omdat de eerste letter van het finalewoord steevast op het einde verschijnt. “Waarom altijd de eerste letter bewaren tot het laatst? Dat ruikt naar de boel belazeren. Nee, VRT ik kijk niet meer. En geef die meneer spelleider een paar centen meer zodat hij ook eens een goedzittend kostuum kan kopen.” Klagers krijgen een standaardantwoord.

Tot slot was er nog een klacht omdat VRT NU niet werkt op het balkon van de klager. “Ik zou De zevende dag graag in het zonnetje willen volgen.” Waarschijnlijk heeft Frank iets te expliciet gezegd dat we eindelijk kunnen genieten van de lente.

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’