dinsdag 29 juni 2021
29 juni 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Een kijker ziet liever nazi’s dan voetballers’

COLUMN - 29 juni 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

VRT-toren met Villa-sporzadorp

De afgelopen 14 dagen werd er 1.903 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons klachten omdat de VRT “meedoet met alle schoolvakanties terwijl het geen school is”, omdat de Radio 2-app niet beschikbaar is voor PC “en zonder de app ben je buitengesloten van een hele hoop content”, en omdat Marco Borsato beter niet wordt gedraaid op de radio. “Die man die doet niets anders dan roepen en heeft waarschijnlijk aan de haven gewerkt.” Dat laatste heb ik opgezocht en blijkt niet te kloppen. Marco was wel ooit afwasser in een restaurant. Nu herinner ik me van mijn studentenjob in Brasserie De Molen dat er aardig wat wordt afgeroepen in een keuken. Maar toch niet van een volume noch het taalgebruik dat ik al in de nummers van Marco heb gehoord. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Vele klachten hebben te maken met ons sportaanbod. Zo menen sommige kijkers dat voetbalanalist Filip Joos zondagavond voor de Portugezen en niet voor de Belgen heeft gesupporterd. Bij mijn weten was Filip niet in een Portugese vlag gewikkeld, noch waren er Portugese kleuren op zijn wangen gestift. Wel deed hij zijn job: commentaar geven. Geef toe, het zou toch ook raar zijn mocht een sportjournalist tijdens een match tussen Club Brugge en Anderlecht duidelijk kleur bekennen? Of godbetert: een politiek journalist, tijdens een verhit debat?

Opnieuw ontvingen we verschillende klachten over de “overtallige aanwezigheid van Hollanders” in ‘Villa Sporza’. Tegelijk had Karl Vannieuwkerke dan weer niet mogen spreken over die “gekke Nederlanders”. Een klager die zichzelf “geen haatdragend persoon” noemt, ziet Aster Nzeyimana dan weer graag vervangen. Iemand anders schrijft: “Voor mij is Aster de beste commentator in jaren.” Kortom: ook sportliefhebbers zijn duidelijk géén coherente ploeg.

Een kijker van ‘Villa Sporza’ richtte zich rechtstreeks tot de Dienst Financiën van de VRT. Hij begrijpt niet waarom er zoveel geld wordt gestopt in een nieuwe studio op het VRT-grasplein. “Is er in het VRT-gebouw dan geen enkele locatie meer om een studio te maken?” Zo vindt hij dat de sportdienst té veel in luxe leeft. “Terwijl de gewone kijkers moeten blijven kijken naar herhalingen. Ik ben zelf ook een fervent sportkijker, maar ik wil ook eens iets nieuws zien op de VRT.” Ook andere kijkers laten ons weten dat er nog mensen zijn zonder interesse in sport. En zij blijven wat op hun honger zitten. “We zijn de talrijke herhalingen meer dan beu. De meeste programma’s zijn al meerdere keren gepasseerd. Gebruik Ketnet voor een deel van de sportreportages en zendt op Canvas interessantere dingen uit zoals bijvoorbeeld over nazi’s.” Inderdaad, over dat laatste is het laatste nog niet gezegd.

Bruin-kinnekes-suiker

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn ‘Blokken’ de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator te vaak de “Hollandse” uitdrukking “lekker” gebruikt, omdat hij in een tijdspanne van tien seconden de woorden “kloten” en “fuck you” uitsprak terwijl er kinderen meekeken, en omdat hij “de laatste tijd enorm pretentieus is”. Een kijker noemt Ben “een uitstekende voetballer en drummer, maar als ‘Blokken’-presentator stoort mij zijn laatdunkend toontje”. En ook zijn kledij is een vorm van frustratie. “Als hij een overhemd aan heeft, zit hij geregeld aan de kraag te frunniken. Is dit een tic of wil hij zijn dikke nek hiermee verbergen.” Klagers krijgen een standaardantwoord.

Een kappersvrouw stuurde een brief naar de “liefste” Ben. “Ik weet dat je van Tienen bent. M’n hele leven gebruiken we suiker van Tienen. Zou je misschien aan de directie van ‘t fabriek willen vragen wat er met de bruin-kinnekes-suiker aan de hand is? Die is zo hard als een kassei!” Zo moet de dame aan haar man vragen om de suiker tegen de stenen vensterbank stuk te slaan. En, stelt ze, ook haar klanten in het kapsalon klagen over hetzelfde probleem. “Er wordt zélfs onder vrouwen over suiker gebabbeld!” Nu leek het mij geen goed idee om Ben te interpelleren over deze precaire suikersituatie. In plaats daarvan ben ik mijn licht gaan opsteken bij de Radio 2-collega’s van ‘Aha!’. Een oorzaak kennen ze niet, maar de oplossing staat online.

‘Is je bruine suiker harder dan graniet? Zo los je het op!’

Een vrouw heeft problemen met het bekijken van de fictiereeks ‘Top of the Lake’ op VRT NU. Daar krijgt ze steevast de melding: je bent nog wat jong. “Ik kan de reeks dus niet bekijken. Ik ben 41 en dat staat ook zo in mijn profielgegevens. Heb ik hier te maken met een bug, of moet ik effectief 50 zijn om de reeks te mogen bekijken?” Nu ben ik de laatste om te klagen wanneer men mij jonger inschat, maar ik begrijp het probleem. De vraag wordt voorgelegd aan onze informatici.

En dan is er nog kijker die de dictie van verschillende journalisten hekelt. “Vooral storende bijgeluiden zijn vervelend, zo hoort men bij De Vilder en Annelies bij aanvang van elke volzin een smakkend geluid. Bij Hanne Decoutere is er dan een klikkend geluid (gebit?) te horen en Frank Deboosere heeft last van speeksel. Aangenaam om ernaar te luisteren is dat absoluut niet.” Gelukkig heeft deze klager zelf wat oplossingen uitgewerkt: “Leestempo iets verlagen, betere plaats van de microfoon, eventueel ander type micro en ademhalingstechniek aanpassen.” Dat is veel informatie om tegelijk te verwerken, maar ik geef het door aan onze Nieuwsombudsman. Hopelijk kan hij er een smakvrij antwoord op formuleren.

Tot slot schreef een lezer van mijn column het volgende op Facebook. “Met Chloë van de kla(ch)(n)tendienst zou ik best wel een terrasje willen doen deze zomer.” Ik denk niet dat mijn man dat leuk gaat vinden. Sorry!

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’