Chloë van de Klantendienst: ‘Persoonlijk zou ik Annelies Beck niet als clochard omschrijven’

COLUMN - 5 oktober 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Annelies Beck in het decor van Terzake

De afgelopen 14 dagen werd er 1.353 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen klachten omdat het “onbegrijpelijk is hoeveel zendtijd besteed wordt aan Ed Sheeran”, omdat de kwaliteit van Iedereen Beroemd dit seizoen “zeer ondermaats” is en omdat sportcommentator Christophe Vandegoor de we-vorm boven de ik-vorm hanteert. “Lodewijk XIV sprak ook in de we-vorm. Op school leerde ik dat dit uit grootheidswaanzin voortkwam. Kan mr. Vandegoor wel terecht bij een psycholoog bij de VRT?” Wij zullen deze bekommernis overmaken.

Een kijker van het WK wielrennen verwarde de sportuitzending met Vlaanderen Vakantieland. “Wij hadden TV aanstaan om de start door de toeristische buurten te volgen. Helaas vonden de journalisten zichzelf interessanter, en kregen wij vooral studiobeelden en interviews te zien, in plaats van beelden van de stad.” En iemand zeurde over gezeur op Studio Brussel. “Is het mogelijk om muziek te draaien in het ochtendprogramma in plaats van te zeuren?” Klagers krijgen een standaardantwoord.

Er waren enkele vestimentaire opmerkingen over onze schermgezichten. Zo vraagt iemand zich af wat er aan de hand is met de kledij van weervrouw Sabine Hagedoren. “Het is vaak kledij die haar sterk veroudert en verlelijkt. Nochtans kan zij een zeer mooie vrouw zijn.” Een kijker van Terzake hekelt dan weer een trui die gedragen werd door Annelies Beck. “Zij was deze avond gekleed als een clochard. Krijgt zij dààr een toelage voor? Zoek eens een beetje advies.” Dat laatste gebeurt wel degelijk. Onze tv-presentatoren worden begeleid door een styliste die hun met raad en daad bij staat. Tegelijk is de VRT van mening dat elk schermgezicht een eigen stijl mag hebben, al zou ik die van Annelies persoonlijk niet meteen omschrijven als ‘zwerver’. Bovendien, waar zouden we mee bezig zijn wanneer mannen gaan bepalen wat wij vrouwen moeten dragen?

Spaghettimonster

Een kijker heeft er moeite mee dat sportjournalist Aster Nzeyimana soms vloekt. Zeker wanneer die vloek erg gericht wordt geuit. “Altijd reageren jullie af op de Christelijke Godsdienst, waarom vloek je dan eens niet met Mohammedaanse uitdrukkingen? Als je dan toch niet gelooft in het bestaan van een almachtig God, waarom gebruik je dan zijn naam?” Ik ben dat voor de zekerheid gaan nakijken en stelde vast dat Aster zeer duidelijk ‘potverdomme’ zei. Context: hij riep iedereen op om wakker te blijven voor het beste wat het voetbal die avond te bieden had. Zelf ben ik weinig vertrouwd met de pot-religie. Misschien gaat het over de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster, waar volgelingen een vergiet gebruiken als religieus hoofddeksel. Maar dan nog ben ik er niet van overtuigd dat Aster aan godslaster deed. Klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator “neerbuigend”, “hautain” en “vervelend” is. Een trouwe kijker van het eerste uur wordt het stilaan beu, “zeker de flauwe moppen en het aanstellerig gedrag van Ben”. Een andere vindt het “irritant tot en met” wanneer de quizmaster begint te zingen. Maar de meest opvallende klacht komt van een kijker die het spelprogramma met hoofdtelefoon bekijkt. “Waarom is dat fluitconcert nodig? Het is echt storend en met een hoofdtelefoon op is helemaal niet te doen!” Maar er springen ook fans in de bres, zoals deze: “Ik kijk naar Blokken voor de vragen.” Blijf vooral kijken!

Tot slot stuurde iemand anoniem een klacht omdat er in het radionieuws te veel sportnieuws wordt gegeven, én dat dit nieuws telkens wordt herhaald. Vervolgens heeft de klager die klacht zes keer opnieuw verstuurd, met finaal als mededeling: “NIET LEUK HE? ALLES HERHALEN.” Anonieme klachten worden niet behandeld. Het standaardantwoord heb ik slechts eenmaal verstuurd.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst
dinsdag 05 oktober 2021
05 oktober 2021

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Persoonlijk zou ik Annelies Beck niet als clochard omschrijven’

VRT gooit de deuren open voor Dag van de klant

Chloë van de Klantendienst: ‘Is het aan de VRT om de taalsamenstelling in Brussel te veranderen?’

Chloë van de Klantendienst: ‘Persoonlijk vind ik Baard Schols erg sexy’

Chloë van de Klantendienst: ‘Laat ons vermijden dat Kim Debrie in onderbroek moet presenteren’

Chloë van de Klantendienst: ‘Waarom heeft Ruben Van Gucht méér blazers dan Frank Deboosere?’

Chloë van de Klantendienst: ‘Even dacht ik: dit gaat over het polshorloge van Ruben Van Gucht’

Chloë van de Klantendienst: ‘Een kijker ziet liever nazi’s dan voetballers’