dinsdag 04 januari 2022
04 januari 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Ik denk niet dat John Miles op de Radio 2 Top 2000 heeft gewacht om dood te gaan’

COLUMN -  4 januari 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen,  opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst  neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen. 

Niels Destadsbader en Siska Schoeters dragen samen het getal 2000

Democratie is een mooi gegeven. Iedereen heeft een stem, alle stemmen samen vormen de wil van het volk. Een principe dat ook de VRT nauwgezet toepast in de vele eindejaarslijsten. Zowel de Radio 2 Top 2000, De Tijdloze van StuBru als de Vox 100 van Radio 1 zijn samengesteld door de luisteraar. Tot grote ontevredenheid van diezelfde luisteraar.

Op 31 december, iets voor 18 uur, raakte bekend dat ‘Music’ van de pas overleden John Miles op één stond tijdens de eerste editie van de Radio 2 Top 2000. En dat zorgde voor wrevel. “Belachelijk nummer 1, shame on you”, schreef een luisteraar. “Dit is geen familieradio meer, wel derde leeftijdsradio. Ik verander van zender.”

Nu kan het in een muziekgeschiedenis van pakweg driekwart eeuw al eens gebeuren dat een 45 jaar oud nummer wordt uitgekozen als beste aller tijden. En het lijkt me ook logisch dat iets oudere hits door meer mensen gekend zijn, net omdat ze al enkele generaties meegaan. Voor iets recentere hitlijsten, kan ik doorverwijzen naar de MNM1000, die in oktober werd uitgezonden op MNM. Enige nadeel: Coldplay stond daar op nummer 1. Echt gezellig vind ik dat niet, maar ik heb me voorgenomen daar zelf niet meer over te klagen. De band stopt binnenkort immers met muziek maken. 

Ook deze luisteraar heeft bedenkingen bij de eerste plaats. “Het kan toch niet dat een nummer op één komt wegens het overlijden van de zanger, als het voorheen niet eens in de top 100 stond? Wie stelt die top 20 samen?” De stembus voor de Radio 2 Top 2000 werd op 4 december geopend. Een dag later stierf John Miles in zijn woonplaats Newcastle na een korte ziekte. Allicht hebben velen zich al dan niet bewust laten inspireren om voor ‘Music’ te stemmen. Als finale uitzwaai kan dat ook tellen.

Maar ik kan moeilijk geloven dat die arme John Miles speciaal op de stembus van de Radio 2 Top 2000 heeft gewacht om dood te gaan. (Vorig jaar was er trouwens geen Radio 2 Top 2000, maar de 1000 Klassiekers. ‘Music’ stond er op plaats 35. Toen ik nog wiskunde kreeg op school, betekende een 35e plaats wel degelijk een notering in de top 100.)

Anticlimax en Ketnet-rap

Dan blijft de vraag: “Wie stelt die top 20 samen?” Ook deze luisteraars plaatsten er grote vraagtekens bij. “Ik vraag mij gewoon af hoe die Top 2000 wordt samengesteld. Hoe kan het dat men voor de beste 20 nummers moet kiezen tussen Niels Destadsbader, ABBA of Queen.

Volgens mij is dit appelen met citroenen vergelijken. Of speelt hier favoritisme een rol?” Of deze: “Als ik de top 20 zie vraag ik me toch af wie die heeft samengesteld. Ik zie er Regi, Niels Destadsbader en Willy Sommers in staan, maar nergens Jacques Brel, Georges Brassens of Kris De Bruyne.”

Ik heb het voor de zekerheid nagevraagd: ook de top 20 wordt gekozen door de luisteraar. Het publiek kan tijdens de Radio 2 Top 2000 stemmen voor de 20 nummers die het vaakst zijn voorgekomen in de ingezonden lijstjes. Het volk heeft dus gesproken. Zij hebben ‘Amsterdam’ van De Bruyne op plaats 115 en ‘Ne me quitte pas’ van Brel op 262 doen landen. En te weinig mensen hebben gestemd op Brassens die niet in de lijst voorkomt. Minstens 2.000 andere nummers deden het dus beter.

Volgens de kiezer. Want zo werkt een democratie. Toegegeven, ik had ook liever mijn favoriet - ‘Girls Just Want To Have Fun’ van Cyndi Lauper - op nummer één zien eindigen. Het ergste van al, dat strandde op de allerlaatste plaats. En ook ik vraag mij af wie de mensen zijn die voor twaalf verschillende nummers van Coldplay (laat het los, Chloë) of negen nummers van Niels Destadsbader hebben gekozen.

Over Niels gesproken: “Het is echt triestig als je Niels Destadsbader al moet oproepen om jullie Top 2000 aan elkaar te praten. Laat dit programma aub niet verkrachten door Niels.” Zware woorden, vind ik zelf. Wees gewoon blij dat hij het niet aan elkaar heeft gezongen.

Een kijker van Eén hekelt de vele spotjes voor de VRT-lijsten. “Het maakt me horendol om op een tv-avond tot 5 maal toe te worden herinnerd aan De Tijdloze of de Top 2000.” Onze oprechte excuses daarvoor. Maar het is natuurlijk onze taak om de bevolking op de hoogte te brengen dat hun stem telt. Anders krijgen we weer klachten dat de top 20 van onze lijsten niet goed zit. Zoals het feit dat Taylor Swift de Vox 100 van beste platen van 2021 aanvoerde. “Wat een anticlimax.” Of dat ‘Luchtkasteel’ van Yong Yello überhaupt in de lijst staat. “Pff, hier ook al Ketnet-rap.”

Het gelukkigst zijn blijkbaar de luisteraars van De Tijdloze op Studio Brussel. “Prachtige muziek allemaal. Waarom kan er tijdens het jaar niet meer zo’n muziek gespeeld worden? De luisteraars vragen ernaar!” En voor hen heb ik goed nieuws. Voortaan presenteert Roos Van Acker elke ochtend een verzoekprogramma op het DAB+-kanaal StuBru De Tijdloze. 

 

Aan alle anderen: voortaan stemmen “voor de goeie”!

Beste wensen!

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’