dinsdag 18 januari 2022
18 januari 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Britt, Jan en Thomas gaan jullie rijbewijs niet afpakken’

COLUMN - 18 januari 2022 - Elke dag  behandelt  de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen  en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Thomas, Jan en Britt in Factcheckers

De afgelopen 14 dagen werd er 1.252 keer contact opgenomen met onze dienst. Voor alle duidelijkheid, dat zijn niet enkel klachten. Soms sturen mensen ook berichten naar de Klantendienst wanneer ze een radio- of tv-maker in de bloemetjes willen zetten. En dat wil ik deze week graag extra in de verf zetten, omdat nog maar pas de actie '30 dagen zonder klagen' is gestart.

Daarom heb ik alle positieve reacties van de afgelopen maanden verzameld om die de komende weken aan de betrokken mensen te bezorgen. Hou dus zeker onze sociale media en Iedereen beroemd in de gaten. En met schaamrood op de wangen kan ik ook zeggen dat er ook wel wat fijne berichtjes mijn richting zijn uitgekomen. “Amai wat deed dat deugd om eens een tekst te lezen van iemand met zo een groot relativeringsvermogen!” Of deze: “Mijn complimenten voor het mooie relativeren, ik zou het niet kunnen.” En iemand die denkt dat ik geen echt persoon ben: “Beste Chloë, ik ga ervanuit dat dit een schuilnaam is. Eventueel zelfs van een volledig team. Maar laat dit team alsjeblieft nooit stoppen, de antwoorden zijn hilarisch en kunnen mijn dag echt opbeuren. Waarvoor heel veel dank! Een dikke pluim voor de redactie.” Aan stoppen denk ik nog niet. En tot zover de zelfstoef. Wat ik gewoon wou zeggen: een complimentje op een onverwacht moment kan soms deugd doen.

Enkele kijkers stuurden ons vragen of opmerkingen over programma’s waarvan ze niet altijd de juiste programmatitel kenden. Zo zag ik alternatieven passeren als Alleen vis blijft bestaan, Rijzen Waes en Fatshackers. Dat laatste zou misschien nog een goede naam zijn voor een dieetprogramma. Ik stel het alvast voor.

Over Factcheckers gesproken: verschillende kijkers krijgen schrik dat Britt, Jan en Thomas hun rijbewijs willen afpakken. Ze uitten dan ook hun ongenoegen na de aflevering waarin de makers uitzochten hoeveel Vlamingen zouden slagen, mochten ze opnieuw hun rijexamen moeten afleggen. “De VRT speelt met vuur wanneer ze mensen als Van Looveren laten doen! Veel mensen zullen hun rijbewijs niet meer halen, veel auto’s zullen blijven stilstaan, de economie en de winkels zullen eronder lijden! Dus laat Van Looveren en co zwijgen over die gevoelige onderwerpen.”

Iemand anders vreest dat het de minister op ideeën gaat brengen “om terug geld uit de zakken van de werkende mensen te kloppen”. “Mijn vrouw heef haar rijbewijs moeten herdoen op 67 jaar en geloof mij, dat heeft ons 2.600 euro gekost. Stop met zulke uitzendingen, AUB.” Op zich ben ik al blij dat deze opmerking vriendelijk is verwoord. Iemand anders schreef immers: “Ik kijk al mijn ganse leven naar BRT en ik ben 80 jaar. Als ge dan moet vaststellen dat die pummels van een Thomas, Jan en Brit het lef hebben om de oudere mensen terug rijlessen te laten volgen? Dat vind ik schandalig dat TV1 zoiets toelaat.” Ik heb het nagevraagd en kan jullie geruststellen: Britt, Jan en Thomas hebben niet de intentie om jullie rijbewijs af te pakken. Maar dat wil niet zeggen dat verkeersregels een overbodige luxe zijn. Net als beleefdheid. Wees een heer in het verkeer, maar ook daarbuiten.

750.000 Benkijkers

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo vinden bepaalde kijkers dat de presentator “omhooggevallen”, “onbeschoft” en een “over het paard getilde kabouter” is. Iemand vraagt de productie van Blokken om aandacht te schenken aan de ademhaling van Ben. “Soms lijkt alsof hij aan het einde van zijn zinnen adem te kort komt en denk ik dat hij er gaat in blijven.” Dat laatste bericht heb ik meteen doorgespeeld naar onze bedrijfsarts, want we willen onze medewerkers natuurlijk het liefst van al - en te allen tijde - in leven houden.

Bovendien ben ik zelf een onvoorwaardelijke fan van Ben. Al was het maar omdat hij mijn mailbox levendig houdt. En gezien we '30 dagen zonder klagen' ondersteunen, ben ik op zoek gegaan naar andere kijkers die Ben wel eens een bloemetje toewerpen. “Dagelijks geniet ik van Blokken en van de humoristische en stijlvolle manier van optreden naar de spelers toe. Nog meer van dat.” Of deze: “Ben kent zijn vak.” Een fanatieke Blokkenkijker heeft zelfs een nieuw woord verzonnen om zijn passie te omschrijven. “Ik ben een 'Benkijker'.” En volgens de recentste kijkcijfers zijn er zo’n 750.000 Benkijkers. Dus proficiat, Ben!

Tot slot stelde iemand de vraag of het mogelijk is om op 29 januari een familiefeest te organiseren voor ongeveer 75 personen (volwassenen en kinderen) in een ruime parochiezaal? “Iedereen is gevaccineerd en de meesten hebben ook reeds een booster gekregen.” Als God het belieft, zeker. Maar die vraag stelt men best aan de bevoegde instanties en geestelijke.

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’