Chloë van de Klantendienst: ‘De sneakers van Sabine en Goedele waren géén solidaire keuze’

COLUMN – 1 maart 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Weervrouw Sabine op sneakers

De afgelopen 14 dagen werd er 1.691 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen klachten omdat een ober in Loslopend wild spreekt over “aangepaste wijnen” en niet over “bijpassende wijnen”, omdat een niet nader genoemde Ruben “abnormaal” is en “ze niet op een rij heeft”, en omdat de personages van Thuis “ALLE lichten laten branden”. “Wat kan daar nu het NUT en toegevoegde waarde van zijn, en al zeker niet in tijden van hoge energiefacturen.” Klagers krijgen een standaardantwoord.

We hebben onszelf iets aangedaan. Een jaar geleden is onze Klantendienst begonnen met het delen van klachten met onder meer de collega’s van Iedereen beroemd. Zij vragen op hun beurt aan de betrokkenen om die reacties voor te lezen, en dat wordt uitgezonden op televisie. Op die manier krijgen wij dan weer nieuwe berichten binnen. Zoals jullie weten, wordt er op elk bericht geantwoord. Met andere woorden: nog meer werk voor ons.

Het begon met een klacht van een kijker over de “krullenbol, sweater en sneakers” van journalist Riadh Bahri, die ik op 21 december 2021 al eens in deze column heb behandeld. 

Op 22 februari 2022 kwam de bewuste klacht aan bod in Iedereen beroemd, waarin Riadh de schrijver van de klacht weinig subtiel op zijn plaats zette omwille van de vele dt-fouten in het bericht.

Videospeler inladen...

Gevolg: een lading nieuwe klachten aan het adres van Riadh. Een kijker houdt het bijvoorbeeld een hele klachtenbrief lang vol om elke werkwoordsvervoeging met -d(t) te schrijven. “Wat mij stoort is de neerbuigende houding die word(t) aangenomen. Kennelijk kan je best tweemaal nadenken voor je een klachtenbrief stuurt. Je riskeert om op antenne belachelijk gemaakt te worden. Een dt-fout word(t) daarbij een extra kans om na te trappen.”

Alle klachten die in Iedereen beroemd (of in deze column) aan bod komen, worden geanonimiseerd en in eer en geweten serieus behandeld. Ook deze eerste klager heeft van ons een antwoord gekregen. En dat antwoord is simpel: de VRT is van mening dat elk schermgezicht een eigen stijl mag hebben.

Een andere klager: “Je mag Riadh rustig zeggen dat hij nog een grotere wollen kraag mag aantrekken, misschien past zijn ego daar wel in.” Volgens mij luidt het gezegde: een stuk in je kraag. Of: een dikke nek. Maar “een ego in een kraag”, dat is een spreekwoord dat zelfs onze taalraadsvrouw nooit eerder heeft gehoord.

Blootvoets

Maar er liepen ook fijne reacties binnen. “Kleding en journalistieke kwaliteit hebben niks met elkaar te maken. Bovendien zijn krullen in het aangezicht sympathiek, en in deze ook helemaal niet onverzorgd.” Of deze: “Volgens die muggenzifters moet alles stijf blijven zoals in de Middeleeuwen. Riadh blijf gewoon jezelf!”
Een 93-jarige vrouw schreef zelfs een handgeschreven brief: “Voor die antieke zagen: misschien in ’t vervolg een chique smoking, hoge hoed, handschoenen en vooral uw stok niet vergeten.” Ze besloot met “een warme, dikke kus van achter mijn mondmasker”. Brief en kus bezorg ik Riadh hoogstpersoonlijk.

De mooiste geef ik jullie nog integraal mee: 
“Ik zag Riadh op TV de commentaar voorlezen van een kijker betreffende zijn sneakers, pull en krullenbol. Hoe conservatief kan iemand toch zijn. Onbegrijpelijk. Hij is lief, vriendelijk, beleefd en doet zijn job uitstekend. Dat is wat primeert al stond hij daar blootvoets. Ik ga er van uit dat de sneakers van Goedele Wachters en Sabine Hagedoorn en ludieke steun zijn aan hun collega. GEWELDIG!! En wat zijn krullenbol betreft, wel die staat hem geweldig. En neen ik ben geen verliefde homo of een ruimdenkende jonge vrouw, ik ben een vrouw van bijna 70 en trouwens mijn 75-jarige echtgenoot denkt er net zo over.

Groetjes en 👍”

Goedele wachters in Laat met sneakers aan de voeten

Zowel Goedele als Sabine ontkennen dat hun sneakers diezelfde avond een bewuste, solidaire, vestimentaire keuze waren. “Ik steun graag collega’s, maar dit was louter toeval.” Hoe dan ook - helaas - was hun schoeisel dan weer aanleiding tot nieuwe klachten. “De *scheldwoord* die Laat vanavond gepresenteerd heeft, zou misschien iets anders kunnen aandoen dan sloefkes! Volgende keer pyjama’s?!” En iemand anders over Sabine: “Ik vind Sabine Hagedooren een geweldige weervrouw, maar jullie stylisten doen haar soms ronduit oneer aan.” De sneakers en haar witte pak vond de kijker “echt niks”. En zo blijven we bezig.

Tegenwoordig krijgen we zelfs berichten die beginnen met een disclaimer. “Dit bericht stuur ik niet met de bedoeling als 'klacht' maar als 'melding' en het is zeker niet de bedoeling dit als voorbeeld te nemen voor uitzending bij Iedereen beroemd.” Uit sympathie zal ik de 'melding' zelf ook niet opnemen in deze column.

Rasechte Dendermondenaren

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Verschillende kijkers beginnen hun bericht met iets in de trant van “zou het mogelijk zijn om eens te zeggen tegen Ben Crabbé”, gevolgd door iets wat Ben zelf dan weer niet langer zou mogen zeggen. Zo zegt de presentator te vaak dingen als “enzovoort”, “dat weet toch iedereen” en “maar het moet juist zijn”. Ook moeten we hem vragen te stoppen met het gebruik van het lidwoord “de” voor een mannennaam. “Hij heeft het altijd over de Jan, de Patrick, de Jef, terwijl hij vrouwennamen als Maria, Gertrude of Hilde wel gewoon zegt. Zo storend!” Gelukkig presenteert Ben Blokken en niet Zeg eens euh!, dus eigenlijk mag hij zeggen wat hij wil.

Enkele “rasechte” Dendermondenaren zaten dan weer op hun spreekwoordelijke paard. Vorige week werd in Blokken een beeld van het Ros Balatum uit Aalst getoond, terwijl de presentator zei dat het om het Ros Beiaard van Dendermonde ging. “Wij nemen deze belediging van ons UNESCO-erkend cultureel immaterieel erfgoed zeer ernstig en eisen een rechtzetting en verontschuldigingen van de VRT én Ben Crabbé.”

Op een dag dat elders in Europa een oorlog werd ontketend, is het goed dat zulke grove beledigingen ernstig genomen worden. Want zo’n menselijk foutje, dat is onaanvaardbaar. Ter verdediging van Ben: het was natuurlijk lang geleden dat hij dit erkend cultureel immaterieel erfgoed kon aanschouwen, gezien het paard intussen bijna twaalf jaar op stal is gebleven. De klacht wordt overgemaakt aan de gevraagde instanties, maar ook aan onze cel Diversiteit, Erkend Cultureel Immaterieel Erfgoed en andere Paarden.

Tot slot vindt een kijker van Blokken dat het publiek vaak overdadig enthousiast is. “Hoeveel storende decibels moet je kunnen produceren om in het publiek van Blokken te mogen zitten?” Ik stel voor dat we naast een CO2-meter ook een Db-meter in de studio zetten.

Chloë van de Klantendienst

 

Enkele “rasechte” Dendermondenaren zaten dan weer op hun spreekwoordelijke paard. Vorige week werd in Blokken een beeld van het Ros Balatum uit Aalst getoond, terwijl de presentator zei dat het om het Ros Beiaard van Dendermonde ging. “Wij nemen deze belediging van ons UNESCO-erkend cultureel immaterieel erfgoed zeer ernstig en eisen een rechtzetting en verontschuldigingen van de VRT én Ben Crabbé.”

 

Op een dag dat elders in Europa een oorlog werd ontketend, is het goed dat zulke grove beledigingen ernstig genomen worden. Want zo’n menselijk foutje, dat is onaanvaardbaar. Ter verdediging van Ben: het was natuurlijk lang geleden dat hij dit erkend cultureel immaterieel erfgoed kon aanschouwen, gezien het paard intussen bijna twaalf jaar op stal is gebleven. De klacht wordt overgemaakt aan de gevraagde instanties, maar ook aan onze cel Diversiteit, Erkend Cultureel Immaterieel Erfgoed en andere Paarden.

 

Tot slot vindt een kijker van Blokken dat het publiek vaak overdadig enthousiast is. “Hoeveel storende decibels moet je kunnen produceren om in het publiek van Blokken te mogen zitten?” Ik stel voor dat we naast een CO2-meter ook een Db-meter in de studio zetten.

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst
dinsdag 01 maart 2022
01 maart 2022

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘De geruchten kloppen niet. Weerman Bram is géén Limburghater’

Chloë van de Klantendienst: ‘Wie af en toe een documentaire op Canvas bekijkt, weet dat dictatoriale censuur toch net iets anders is’

Chloë van de Klantendienst: ‘Fien Germijns is pas in september te boeken als masseur’

Chloë van de Klantendienst: ‘Laat ons ‘Extra Time’ dan voortaan ‘Aanvullende Tijd’ noemen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De komkommertijd is dit jaar al vroeg ingezet’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als we Ivan De Vadder ‘Heer De Vader’ gaan noemen, is hij dus de zoon van zichzelf’

Chloë van de Klantendienst: ‘Vouwen of proppen is een existentiële kwestie’

Chloë van de Klantendienst: ‘Ik denk niet dat het schudden met de borsten iets typisch van deze tijd is’