dinsdag 26 april 2022
26 april 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Ik heb deze week genoeg springende eikels en andere aubergines gezien’

COLUMN - 26 april 2022 - Elke dag behandelt de VRT-Klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de  verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Ruben Van Gucht

De afgelopen 14 dagen werd er 1.044 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen klachten omdat de naam van de Russische president te vaak wordt uitgesproken (“spreek liever over het Russische regime”), omdat een dodelijk ongeval niet werd vermeld “terwijl een bestelwagen met overgewicht aan tomaten al dagenlang op uw site te lezen valt” en omdat “de reeds veelvuldig aangekondigde dood van Arno” te lang in Het journaal zat. Ik twijfel over dat laatste. Het overlijden van Arno zat er dan misschien wel aan te komen, maar een aangekondigde dood, dat is een pleonasme. Vroeg of laat moeten we allemaal gaan, ook Arno. Dus wanneer dat dan gebeurt, is dat nieuws. Nu, dat is mijn idee. Gelukkig kan ik deze existentiële kwestie doorschuiven naar onze Nieuwsombudsman.

Dit weekend schreven een tiental mensen ons over een “springende eikel”. Ik moet bekennen dat mijn fantasie meteen op hol sloeg, maar de ontnuchtering kwam snel. Blijkbaar krijgen bezoekers van ketnet.be een op een trampoline springende eikel te zien wanneer een video wordt geladen. En door een technisch probleem bleven de video’s uit, met een uitgeputte eikel tot gevolg. En gezien mijn kinderen Ketnet ontgroeid zijn, had ik geen idee van het bestaan van deze digitale, dartele noot. De problemen zijn intussen verholpen, klagers krijgen een standaardantwoord.

Ook ontstond er even een verwarring bij een bepaald vrucht/woordgebruik in combinatie met Extra Time Koers. “Voer dat programma aubergine af. Geen kat dat daar nog naar kijkt.” Nu weet ik van mijn oudste dochter dat de aubergine een veelgebruikt symbool is in jongerencommunicatie, maar daar denk ik liever niet aan in de context van een talkshow met Ruben Van Gucht. Na grondige analyse meen ik te begrijpen dat we hier te maken hebben met een autocorrectie van het woord alsjeblief. Klager krijgt een standaardantwoord. Ik wil graag zijn smartphone-instellingen. Verder heb ik even genoeg springende eikels en andere aubergines gezien.

Bavikhoofse dooddoener

En er waren nog meer spraakverwarringen. Een kijker van Eén is niet te spreken over het promospotje van de nieuwe ochtendshow op MNM. “Een jonge vrouw giet koffie over haar eigen hoofd!!! Denken jullie nu werkelijk dat wij embecilen zijn?” Embecilen? Nee, dat denken wij niet. Een kijker uit West-Vlaanderen hekelt de foutieve ondertiteling van het woord ‘keppekindjes’. “Jullie schreven ‘kippenkindjes’! Schande! ‘Keppe’ is een West-Vlaams woord voor schat, lieveling! Het heeft niets te maken met kippen.” Het bericht werd afgesloten met de Bavikhoofse dooddoener: “Het is al erg genoeg dat jullie nog altijd een reportage met West-Vlamingen ondertitelen.”

Een kijker meldt dat Canvas op 4 april een Roland Garros-wedstrijd tussen Kim Clijsters en Justine Henin uit 2001 heeft uitgezonden. “Serieus, een tennistoernooi herhalen van 21 jaar geleden!!” De klacht is niet helemaal gegrond, het ging immers om een uitzending van Wereldrecord, waarin Maarten Vangramberen uitzonderlijke, sportieve prestaties uit het verleden analyseert. Gelukkig heeft deze kijker de andere afleveringen nog niet ontdekt, want een aantal gaan nog een stuk verder terug in de tijd.

En over herhalingen gesproken: we herhalen blijkbaar te weinig programma’s van Jeroen Meus. “Waarom worden steeds De Kampioenen herhaald en nooit de programma’s van Jeroen Meus? Die heeft in het verleden toch ook educatieve en ontspannende programma’s gemaakt?” Nu heeft Jeroen al een dagelijks programma, dat ‘s middags en ‘s nachts wordt herhaald. Maar er kan nooit genoeg Meus zijn. Ik passeer de suggestie aan de directie, misschien past het wel in de context van het transformatieplan.

Ben Crabbé en zijn Blokken blijven ook verder de gemoederen beroeren. Zo melden kijkers dat de presentator geen respect heeft “voor alles wat religie is”, dat hij beter vragen zou stellen tijdens de finale “zonder gezever ertussen” en dat hij zanger MIKA ten onrechte heeft beschuldigd van “playbacken”. Verder vindt iemand het schandalig dat de presentator een vraag heeft herhaald voor een vrouwelijke kandidaat. “Hoe is het mogelijk dat Bart in Blokken partij kiest? Onaanvaardbaar!” Ik zoek alvast uit over welke Bart hij het heeft. Gelukkig zijn er ook vele fans. Deze trouwe kijker ziet in Ben zelfs de nieuwe Geert Hoste. “Jullie zouden zijn grappen eens moeten verzamelen, voor mij is Ben Crabbé de beste humorist van het land!” Iedereen krijgt een standaardantwoord.

Tot slot stuurde iemand deze zin. “Vanavond Charlatan, hoe laat AUB.” Nu ben ik al lang niet meer in de Charlatan geweest, maar ga me van den domme houden en deze schrijver verwijzen naar de uitzending van het gelijknamige programma over Arno.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’