vrijdag 02 september 2022
02 september 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Hoort Peter Van de Veire bij het grof huisvuil of bij het restafval?’

COLUMN - 2 september 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Peter Van de Veire
Logo Chloë van de Klantendienst

Je zou denken dat het einde van de zomer vooral spannend is voor de kinderen. Die van mij zijn goed gestart. De twee jongsten althans. De oudste heeft nog altijd niet beslist wat ze wil verder studeren. Meer zelfs: wil ze wel hogere studies aanvatten? Want, zo zegt ze, als die jongeren van de VRT MAX-reeks FIRE al op pensioen kunnen, waarom dan nog moeite doen?

Het waren pittige gesprekken thuis. Maar mijn standpunt is simpel. Mijn dochter kijkt ook naar Château Planckaert, maar dat wil niet zeggen dat ze net als Stephanie per se nu al voor het moederschap moet gaan. FIRE is - net als Château Planckaert - een human interest-programma. Het zet levens in de kijker waar we stiekem allemaal erg benieuwd naar zijn. Nooit zou ik zelf in een verwaarloosd kasteel in Frankrijk willen wonen. En allicht zal ik ook nooit voor mijn 67e op pensioen kunnen. Daar wil ik het zelfs niet over hebben. Begin deze zomer heb ik nog eens ingelogd op My Pension en daar ben ik niet vrolijk van geworden.

Maar over FIRE gesproken: er liepen deze week een tiental klachten over het programma binnen op onze Klantendienst. Die gingen vooral over het opvoeren van een “charlatan”, of mensen die met “get rich quick-plannetjes geluk hebben gehad”. Gelukkig is FIRE geen programma over financiële geletterdheid. Financiële educatie doet VRT immers al met de EDUbox, De Markt, De Inspecteur, NWSNWSNWS, Andermans zaken, Factcheckers, de nieuwe podcast WinWin of Generation M op MNM. Ook in Universiteit van Vlaanderen, faqda, Op slot, Karrewiet, Nieuwe feiten, De Afspraak, Het Journaal, Ter Zake, De Ochtend en De Wereld Vandaag, ... Maar ik heb mijn dochter - en deze kijkers - wel op het hart gedrukt dat er niet zoiets is als “heel snel rijk worden”. Dat zeg ik niet, dat zeggen de experts die in het programma worden opgevoerd. Een bijzondere omkadering voor dit type programma. Zo vragen we geen deskundigen om hun licht te laten schijnen over - ik zeg maar wat - de besognes van de Planckaerts.

Maar dus, het einde van de zomer betekende ook de start van vele nieuwigheden bij VRT. En verandering is altijd moeilijk. De afgelopen 14 dagen werd er 1.467 keer contact opgenomen met onze dienst. Maandag kregen een tachtigtal vragen over de switch van VRT NU naar VRT MAX. Een Canvas-kijker hekelde de beslissing om op het lineaire kanaal voortaan al om 17 uur te starten met de uitzendingen, ten koste van de herhalingslus van Ketnet Junior. “Mijn zoontje kijkt er zo naar uit, om elke avond, nadat hij flink zijn bordje leeg heeft gegeten, nog even naar jullie aanbod te kijken. En nu gaan jullie dit zelfs afnemen van de kinderen?” Geen zorgen, Bumba blijft jongleren in de app van Ketnet Junior, op de website van Ketnet en op VRT MAX. En dan was het nog het nieuws over Radio2.

Niet ecologisch

Vanaf januari zal Peter Van de Veire er de grootste ochtendshow van het land presenteren. Dat wil dus zeggen dat de vroege uitzendingen per provincie worden samengevoegd, met natuurlijk regelmatige aandacht voor lokale berichten. Meer zelfs: het laat onze regionale ploegen toe om nog beter in te zetten op het veelgesmaakte regio-aanbod op vrtnws.be. Maar ook de keuze van de presentator viel niet overal in goede aarde. Zo schrijft een luisteraar: “Zet hem waar hij hoort. Bij het afval om te laten ophalen.” Dat is niet alleen erg onvriendelijk, het is ook niet bijster ecologisch. Hoort Peter dan bij het grof huisvuil of bij het restafval? En ook: wie gaat dan Eurosong presenteren? Nee, we houden Peter nog even bij. En dat doen we ook met De Inspecteur. Wat een populaire krant ook moge suggereren, Sven Pichal blijft ook in januari op post, zij het een uurtje later. Het zou immers dom zijn de uitzendingen te schrappen: volgens onze Studiedienst een van de meest gewaarde radioprogramma’s. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Het nieuwe seizoen is nog maar net gestart, en Ben Crabbé en zijn Blokken beroeren de gemoederen. Een kijker vraagt zich of Ben zelf de drum speelt op de intro van het programma. Dat zou een slimme besparing kunnen zijn, maar toch is dat niet het geval. 

Een Nederlandse kijker zit al vijftien jaar om 18.30 uur trouw op post. “Sinds kort kan ik dat tijdstip niet meer halen, dus ik dacht: ik laad de app en kijk het later terug. Wordt daarin onnozel gedaan dat in verband met rechten ik alleen naar dit programma kan kijken als ik de Belgische nationaliteit heb. Wat is dit voor onzin? Eén Europa?” Helaas volgen wij gewoon de regels zoals deze worden voorzien door de Europese commissie. 

Verder vraagt een kijker zich af waarom er nog geen VRT MAX-app bestaat voor zijn Smart TV, ondanks het feit dat net dit toestel vroeger als prijs werden weggegeven bij Blokken. Momenteel is de tv-app al beschikbaar op platformen als Android TV, Apple TV en Samsung TV. Maar heb je interesse om de app te testen voor nieuwe platformen, vul dan even deze enquête in. 

Tot slot kregen we een handvol klachten over het spotje voor De allerslimste mens ter wereld. “Ik vind het schandalig hoe er hier met Jezus Christus wordt gespot!” Volgens onze gegevens is dat spotje nooit op een VRT-zender uitgezonden. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’