dinsdag 20 september 2022
20 september 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Met de Chloë-coëfficiënt kan je elk recept van Jeroen Meus makkelijk personaliseren’

COLUMN - 20 september 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Logo Chloë van de Klantendienst

De afgelopen 14 dagen werd er 1.645 keer contact opgenomen met onze dienst. Door de veelheid aan berichten ben ik zelf nog niet door alles kunnen gaan, maar deze bijzondere onderwerpen vielen me alvast op: 

  • Mondhygiëne voor ouderen
  • Heb van Bpost een mail gekregen
  • Ledenwerving KLJ Waltwilder
  • Pompoenschieten
  • Waarom worden de effecten van darmparasieten bij de mens zo onderschat?

Een klager hekelt het contactformulier op vrt.be, dat vrijblijvend naar gender vraagt. Daarin zijn de antwoordopties: M, V, X en ‘hier wil ik liever niet op antwoorden’. “Die vraag over gender: ik ben man en de rest is allemaal onzin. De slinger slaat gewoon te ver door (wat niet wil zeggen dat ik homo’s e.d. discrimineer).” Ik onthoud: voor deze man zijn mannen al wat telt, al de rest is onzin. Zou hij dat ook durven uitleggen aan zijn moeder? Klager krijgt een standaardantwoord.

Een kijker van Dagelijkse kost wil aan de slag met de apero crackers en bijhorende spreads die Jeroen Meus op 31 augustus heeft gemaakt. “Voor een bbq met 40 personen zou ik dit recept willen maken. Basisrecept is voor 4 personen. Doe ik dan alles gewoon maal 10?” Een ingewikkelde vraag die ik zo eenvoudig mogelijk probeer op te lossen. 

In de wiskunde is een coëfficiënt een vermenigvuldigingsfactor van een zeker object. De waarde van de coëfficiënt kan onafhankelijk zijn van het object, maar dat hoeft niet, bijvoorbeeld bij differentiaalvergelijkingen. Daarom stel ik de Chloë-coëfficiënt voor, een formule waarmee je elk recept van Jeroen makkelijk kan personaliseren. 

Concreet: ik stel y gelijk aan het aantal personen in het recept van Jeroen (hier: 4) en z aan het aantal personen die zullen deelnemen aan de bbq van de kijker (hier: 40). We moeten dus op zoek naar x, het getal waarmee we y moeten vermenigvuldigen om z te bekomen.

x * y = z

x * 4 = 40

x = 40/4

x = 10

Dus inderdaad: alles gewoon maal 10. Kijker krijgt een persoonlijk antwoord.

Eén + Radio2 = 3

En er zijn nog meer problemen met getallen, meldt deze goede buur die in de bres springt voor zijn hoogbejaarde buurvrouw. “Zij is helemaal de kluts kwijt nu er een joekel van een 2 rechtsboven het beeld op Eén staat.” Kwestie: de uitzendingen van Radio2 op Eén. “Kan dat niet aangepast worden dat het duidelijk blijft dat je op één kijkt of toch die 2 ergens anders te zetten maar niet bovenaan.” Maar, het logo in beeld is telkens dat van het net dat op dat ogenblik uitzendt. In de voormiddag zendt Radio2 uit op het kanaal van Eén, dus verschijnt het logo van Radio2. Dat logo vervangen door dat van Eén, is mogelijk nog verwarrender. Kijkers zouden immers kunnen denken dat het een uitzending van Radio 1 is. En ook de twee logo’s optellen, is geen oplossing. Dan zou er 3 moeten staan, maar Radio 3 bestaat al lang niet meer. Ergens ben ik best jaloers op deze hoogbejaarde buurvrouw: ondanks haar gezegende leeftijd kan ze de logo’s op haar televisiescherm nog lezen. Voor een blijvend goed zicht zou ik meteen tekenen. Klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Nog een reden om bovenstaande suggestie niet door te voeren, zit in dit pleidooi van een misnoegde Radio 1-luisteraar. “Om zijn beperkte luistercijfers te behalen, richt Radio 1 zich vooral tot laaggeschoolden met een overvloedige keuze aan popmuziek, sportnieuws en simplistische talkshows. Dezelfde groep waartoe Radio 2, Studio Brussel, MNM en de lokale zenders zich richten. Voor volwassenen bestaat er niets.” Als Radio 1 blijkbaar nu al zo sterk op Radio2 lijkt, moeten we beiden net zo goed als mogelijk onderscheiden. Klager krijgt een standaardantwoord.

Deze kijker heeft een vraag voor onze weermensen. “Op het einde van een maand of van een seizoen wordt er telkens een overzicht gegeven van de zonneschijn. Zou dat eigenlijk niet omgekeerd moeten zijn? Namelijk dat de wolken ervoor zitten? Want de zon schijnt toch constant, ook al zit ze verscholen achter een wolkendek?” Over naar Frank Deboosere. “Je zou in plaats van het totaal aantal uren zonneschijn per maand (een absoluut getal) ook kunnen aangeven wat het percentage was aan ‘echt zonlicht’ gedurende een maand. Want in december is er natuurlijk veel minder daglicht dan in juni. En dan bekom je interessante resultaten. Zo zou je kunnen zeggen dat de bewolkingsgraad in augustus gemiddeld gesproken het kleinst is. Overigens: interessant! Misschien doe ik er nog iets mee in een volgende Planeet Frank!”

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo melden kijkers dat de presentator “altijd seksistisch wordt wanneer er foto’s worden getoond van volgens hem knappe vrouwen”, “iets heeft tegen mensen met een hartaandoening, defibrillator of pacemaker” en nog altijd spreekt over “de Limburg”. Een trouwe kijker meent ook dat Ben “eens wat fleurigere kleding mag aantrekken”.

Maar gelukkig vallen er ook regelmatig complimenten in onze mailbox, zoals deze: “Graag wil ik jullie feliciteren met de nieuwe podcast, Het kwartier. Een superduidelijke, interessante en beknopte samenvatting. Gemaakt door mensen die duidelijk graag doen wat ze doen.” Proficiat, Lode Roels en Sofie Vander Donckt!

Tot slot was er een kijker die vroeg of we de ondertiteling voortaan bovenaan het scherm kunnen plaatsen. “Dan zou het tenminste leesbaar zijn, of zijn de verantwoordelijken blind?” Wel ja, het woord zegt het zelf: onder-titels. Een tekst die dus onderaan het beeld wordt geplaatst. Dit is een algemeen gebruik in de film- en televisiewereld en VRT kiest ervoor om niet van die norm af te wijken. 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’