woensdag 02 november 2022
02 november 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘We kunnen niemand verplichten om z’n tv de hele avond op Eén te laten staan’

COLUMN - 2 november 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Goedele Wachters

De afgelopen 14 dagen werd er 1.536 keer contact opgenomen met onze dienst. Sinds het weekoverzicht van De ideale wereld op Eén wordt uitgezonden, krijgen we regelmatig klachten van kijkers voor wie de humoristische inslag van het programma niet duidelijk is. Sinds de playlists niet meer vooraf raadpleegbaar zijn op klara.be, kregen we een honderdtal klachten van luisteraars voor wie deze online bron van informatie onontbeerlijk blijkt. En sinds de aankondiging dat Peter Van de Veire vanaf januari het ochtendblok van Radio 2 gaat presenteren, kwamen er opvallend weinig klachten. Zeker in verhouding met de vorige twee veranderingen. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Een kijker van Eén schreef het volgende: “Helaas, we moesten de tv weer uitzetten, Goedele was er weer.” Alle begrip, natuurlijk. Thuis hebben wij ook de regel dat wanneer er bezoek over de vloer komt, de televisie uit moet. Dus wanneer die Goedele weer bij jullie binnenspringt, is het maar net zo beleefd om de tv-avond te staken en eventueel uitgesteld verder te kijken.

Het kan ook zijn dat deze kijker het heeft over de schermaanwezigheid van Goedele Wachters. In dat geval kan ik alleen maar suggereren om te zappen naar een andere zender, wanneer ons Journaal-anker niet kan bekoren. Natuurlijk zouden we dat jammer vinden, maar we kunnen niemand verplichten om z’n tv de hele avond op Eén te laten staan. Daarnaast zijn er wel degelijk fans van Goedele. Verschillende kijkers wilden weten welke blouse ze afgelopen zaterdag droeg in VRT NWS journaal laat. En zelfs over de grens zijn er liefhebbers: “Ik woon in Nederland en ik ben fan van Goedele Wachters, maar ik zie haar niet meer op tv.” In de eerste plaats moet ik deze vraag stellen: staat de tv aan? Indien wel, geen zorgen! Goedele reed onlangs de Roc du Maroc, maar is terug trouw op post.

Een andere kijker uit Nederland maakt zich zorgen over de samenwerking tussen VRT en de Nederlandse publieke omroep NPO. Die gaan voortaan nauwer samenwerken, en programma’s en nieuwe technologie uitwisselen. “Als Nederlander adviseer ik u, DOE DAT NIET!!! Het Nederlandse publiek is niet in staat uw niveau te begrijpen. Wilt u niet vervallen tot de domheid van de Nederlander, blijf dan gewoon uw eigen kwaliteit nastreven!” Wat een geluk dat we al jaren geen nieuwe afleveringen van F.C. De Kampioenen meer maken.

Poepzakje

Volgens een Thuis-kijker is personage Frank Bomans een onverantwoordelijke hondenbaas. “Wanneer hij met hondje Pips op wandel gaat, laat hij deze zijn kakje doen op de oprit van een woning. Bij mijn weten is dit strafbaar. Bovendien dient men steeds in het bezit te zijn van een poepzakje.” Ik heb deze overtreding dan ook voorgelegd aan de makers van Thuis. Zij hebben me verzekerd dat Frank enkele afleveringen later op de vingers wordt getikt. Case closed!

Een jong koppel maakte een videoboodschap vanuit hun bed, waarin ze spoilers op VRT MAX hekelen. Zo kijken ze samen - allicht vanuit hun bed - naar de reeks Conversations with Friends via onze app. “Wij vinden dat er vaak nogal veel informatie wordt prijsgegeven in de titels van de afleveringen. Dit is jammer, onnodig en haalt een deel van het kijkplezier weg.” Dat spijt ons, natuurlijk. Maar in jullie video zag het er gelukkig wel gezellig uit. Ik wens jullie nog veel kijkplezier in jullie bed! De klacht wordt doorgespeeld aan VRT MAX.

VRT-journalist Riadh Bahri vertelde in De allerslimste mens ter wereld dat hij regelmatig haatmails ontvangt. Niet te begrijpen, vindt deze 73-jarige kijker. “Weet dat er andere mensen zijn, die U niet eens kent en die voor u bidden. U hebt een mooi, open blik waaruit licht straalt en zeer mooie glimlach. Laat het u veel vertrouwen geven dat velen u wél liefhebben. Diegenen die oordelen zullen veroordeeld worden, zegt J. Christus.” Amen. En ook: proficiat Riadh met het Compliment van de Week!

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten over Bens uitdrukkingen (“wel, wel, wel, wel” en “voilà, voilà, voilà, voilà”), snerende opmerkingen (“oh wee als de jury hem betrapt op een fout”) en obsessie met voetbal (“wanneer er een kandidaat deelneemt die uit een stad komt waar een voetbalploeg resideert, neemt hij altijd aan dat die persoon van voetbal houdt, nooit hoor ik hem vragen of die persoon misschien atletiekfan is”). Een van de klagers besluit: “We zouden natuurlijk kunnen afhaken, maar zijn van mening dat het hier een geweldig programma betreft.” Kritiek verpakken als compliment, maakt het mij moeilijker om te reageren. Klagers krijgen evenwel een standaardantwoord.

Tot slot wil een fan graag een door “Ben Crabeth” gesigneerd exemplaar van de Blokken scheurkalender. “Ik ben al fan van de eerste dag van Blokken en kijk dus al meer dan 20 jaar. Ik zal hem dan ook koesteren en goed bewaren.” Een handtekening van Ben Crabeth is dan ook iets heel bijzonders.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’