COLUMN - 18 oktober 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de
loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.
De afgelopen 14 dagen werd er 1.520 keer contact opgenomen met onze dienst. Zo kregen we klachten over het taalgebruik van Dieter Coppens in een autopromotiespot voor Kom op tegen kanker, alles in de strijd (“deze publiciteit eindigt met LETTERLIJK: kus mijn kloten!” en over de cameraman van Vlaanderen Vakantieland die “iperkenetis” is. Ik denk dat ik nooit eerder zo’n bijzondere spelling van het woord ‘hyperkinetisch’ heb gezien. Mooi! Klagers krijgen een standaardantwoord.
Een televisiekijkend koppel merkt op dat verschillende VRT-presentatoren slecht gekleed zijn. “Wat is er gebeurd met de stylisten van de VRT? Hebben jullie die hun C4 gegeven?” Het klopt dat VRT fors moet besparen, maar dat is in deze niet het geval. Getuige onder meer onze eigen CEO die in huis stijladvies heeft ingewonnen alvorens in glitterpak de najaarspresentatie te verzorgen.
Volgens dit koppel doen sommigen hun best (“zoals Aster Nzeyimana en Catherine Van Eylen, maar zij overdrijven zo erg dat de uitdrukking ‘een tang op een varken’ hier veelvuldig gebruikt moet worden”). Anderen lopen er volgens hen als “echte vagebonden” bij. “Wij weten ook wel dat in deze moderne tijd de normen anders zijn, maar Filip Joos in Extra Time en Gloria Monserez in Hotel Romantiek zijn gekleed alsof ze in hun hof gaan werken.” Smaken mogen verschillen. Persoonlijk ben ik grote fan van de stijl van Gloria. Meer zelfs, mocht ik daarmee in mijn tuin gaan werken, er zou in de buurt nogal geroddeld worden. “Voelt die zich beter dan de rest, dat ze in zo’n gekleed pak onkruid zit te wieden?” Zoiets.
Een aanslag op mijn rust
Een gebruiker van onze VRT MAX app hekelt het bumpertje - het geanimeerde logo - aan het begin van elke opgeroepen video. “Het rode beginscherm ervaar ik als zéér onaangenaam. Het is een aanslag op mijn rust en mijn ogen.” Hoe mensen kleuren ervaren, is subjectief, volgens de psychologie. Maar merken kiezen hun kleuren natuurlijk niet zomaar. Ook hier is een onderzoek aan vooraf gegaan. En zoals een enkele Twitteraar al eens opmerkte: ook YouTube gebruikt al jaren rood.
Het door VRT MAX gebruikte rood heet Tangerine en draagt de hexadecimale kleurcode #FF4944. Rood is de kleur van vuur en wordt geassocieerd met energie, passie en liefde. Maar, merkt de gebruiker op, “rood is de kleur van de socialisten”. Nu valt er aan elke kleur wel een politieke invulling te geven. Behalve misschien wit, maar dat is dan weer weinig divers. Om verdere vragen voor te zijn: VRT NWS kleurt dan weer Violet, ofte #5541F0. Dat combineert de stabiliteit van blauw en de energie van rood, en wordt geassocieerd met wijsheid, waardigheid en onafhankelijkheid. Ook dat wordt soms in vraag gesteld, maar de intentie is er wel degelijk. Klager krijgt een standaardantwoord.
Een grootmoeder vraagt de hulp van Ketnet om haar kleindochter spaghetti te leren eten. “Dat lust ze niet. Allez, zou je nu zeggen. Dat is nu iets wat de Ketnetters in hun top 5 zetten.” Blijkbaar is het de tomatensaus die het kind niet moet. Onze verantwoordelijk Catering en andere Culinaire Orthopedagogische Vraagstukken (CCOV) stelt voor om het eens met ketchup te proberen.
Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Meer zelfs: groot drama. In de tweede ronde werd namelijk een foutje gemaakt bij de puntentelling, waardoor kandidaat Stefan 10 punten te veel kreeg en op 260 punten eindigde. Iets wat volgens een tiental zelfverklaarde Blokken-experts helemaal niet kan in die ronde. Ik heb de aflevering zelf herbekeken, alles handmatig en met een rekenmachine nageteld, en de klagers hebben gelijk. Gelukkig heeft het foutje geen invloed gehad op het uiteindelijke resultaat en de winnaar van de aflevering. Oef.
Maar gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, zoals deze over het Weekend van de Klant. Op 1 en 2 oktober gooiden we de deuren open voor iedereen die naar ons luistert, kijkt of ons volgt. En dat werd geapprecieerd. “Aan alle medewerkers van die dag: CHAPEAU!” Of ook deze: “Als amateurfilmer heb ik ervan genoten. Kunnen jullie dit filmpje bezorgen aan Christel, onze formidabele gids?” Ja, dat kunnen we. En proficiat, Christel en alle andere gidsen!
Tot slot ben ik persoonlijk uitgenodigd om tot de Illuminati toe te treden. “Greetings, from the Illuminati world elite empire. Are you a business Man/woman, politician, musician, student, footballer, salary earner and you want to be rich, need protection, gain knowledge, powerful and be famous in life.” Nooit gedacht dat de contactgegevens van deze zeer geheime organisatie een simpel Gmail-adres zou zijn.
Chloë van de Klantendienst
Deel dit artikel op sociale media