Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.
Klachten zijn seizoensgebonden. Zo loopt de meteorologische zomer vaak gelijk met mopperologische zomer. Vanaf dan vallen de eerste boze mailtjes binnen, niet zelden gehinderd door een gevoel voor punctuatie of hoofdlettergebruik. Het gaat dan over de herhalingen van F.C. De Kampioenen, de overmatige aandacht voor sport, en de karige aandacht voor… jawel, diezelfde sport.
Het blijft immers moeilijk om uit te leggen. In de grote vakantie kijken er van nature minder mensen televisie. Daarom worden er amper nieuwe programma’s gemaakt, kwestie van onze dotatie zo optimaal mogelijk in te zetten. Daarom worden publieksfavorieten opnieuw uitgezonden, en worden onze aangekochte rechten op de (sport)zomer verzilverd. Enfin. Klagers krijgen een standaardantwoord en zonnige groetjes.
De zomer is voor sommigen ook een moment van onthechting. “Hoe ga ik de zomer overleven ZONDER Jeroen Meus”, vraagt een paniekerige kijker van Dagelijkse kost. Als het gaat om een gebrek aan culinaire inspiratie, durf ik deze kijker doorverwijzen naar de verzamelde recepten op dagelijksekost.vrt.be. Gaat het werkelijk om een onoverkomelijk missen van Jeroen zelf, kunnen we als omroep moeilijk verantwoordelijk worden gehouden. De tv-chef zorgt immers nu al voor meer dan 200 afleveringen per jaar met zijn betere kooktips. Maar zelfs een exclusiviteitscontract en bijhorend salaris kan geen beslag leggen op àl zijn tijd. Jeroen is van iedereen, maar niet noodzakelijk altijd en overal. Daarom krijgt hij een welverdiende vakantie.
Een luisteraar van Radio 1 maakt de muziekploeg er attent op dat de schrijfwijze van een bepaalde artiest al een tijdje verkeerdelijk wordt toegepast. “Geachte, momenteel staat de groep Anohni and the Johnsons op de tweede plaats in het programma Vox. De juiste naam is echter ANTONY, wat onbehoorlijk is voor de radiomakers die op deze wijze de naam verbasteren op een ongehoorde wijze. Een beetje respect voor de zanger zou hier wel gepast zijn!”
Nu speel ik niet graag de wijsneus, niemand houdt van een alweter. Alleen kan ik me hier niet van de indruk ontdoen dat er toch best veel boosheid wordt geuit, zonder reden. Want als fan en verdediger van de band vind ik het merkwaardig dat deze klager de voorbije acht jaar nooit heeft opgemerkt dat de zanger in 2015 een zangeres werd. Sindsdien wordt al haar muziek onder de zelfgekozen naam Anohni uitgebracht. Ze beschouwt het dan - maar wie ben ik? - als onbehoorlijk en respectloos dat iemand haar na al die tijd nog als man aanspreekt.
Aanstormende weer
Ondanks de zomerstop blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo meldt deze ‘fan’ blij te zijn het woord ‘voetbal’ even niet te moeten horen. “Ons gezin is ongelooflijk opgelucht. Eindelijk zal hier voor een tijdje het woord ‘voetbal’ en alles wat hier rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking op heeft niet meer gehoord worden. Een zalig onaards gevoel heeft bezit van ons genomen. Een gevoel dat wij zouden willen koesteren voor de rest van ons leven." Helaas. Zou deze kijker weten dat het WK voetbal voor vrouwen vanaf donderdag zal verslaan worden bij VRT?
Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox zoals deze aan het adres van de mensen achter de Ketnet Zomertour. De editie in Wenduine werd afgelopen zondag op de valreep geannuleerd omwille van het aanstormende weer. Ja, daar kregen we veel misnoegde reacties op. Maar ook deze: “Ik wil langs deze weg Ketnet en vooral het team van de Ketnet Zomertour bedanken. Wij zijn naar Wenduine geweest heel vroeg in de ochtend. Daar te horen gekregen dat de toer niet doorging. Maar vond dit de beste en meest verantwoorde beslissing die ze konden nemen. Ook bedankt om dat uit te leggen aan onze dochter van 7 jaar die verdrietig was.” Daarom, proficiat Ketnet Zomertour met de Chloë Complimenten Wisselbeker!
Tot slot wil een deelnemer van ons spel Sporza Tourmanager graag een rechtstreekse concurrent uitschakelen mits enkele sancties. “Ik dacht persoonlijk aan: drastische puntenaftrek, deactivatie van het account en accounttoegang weigeren zodat transfers doorvoeren en de kopman wijzigen onmogelijk worden.” Maar helaas. Zoals het aloude spreekwoord zegt: deelnemen is belangrijker dan meedoen.
Chloë van de Klantendienst
Deel dit artikel op sociale media