Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een
heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.
De afgelopen 14 dagen werd er 3.680 keer contact opgenomen met onze dienst. Een volwassen kijker van Hij komt, hij komt, … intrede van de Sint stuurde een mooi uitgeschreven betoog over de inhoud van het Ketnet-programma. Dat gaat volgens de klager nog te weinig over de Heilige Man zelf.
“Het wordt steeds meer geteisterd door een groeiend aantal karikaturale rare nevenfiguren die, in een haast chaotische beeldafwisseling, elk hun zegje moeten doen en vertellen hoe ze eigenlijk in dit traditionele gebeuren zijn binnengesmokkeld.” Verder bekritiseert de kijker ook “de tot een 'culture shaming' en/of een rechtstreekse vorm van 'seksisme' verworden verhaallijnen” en hoe “de oerSint opzij is gezet door één of andere grote dikkerd”.
“We zwijgen dan nog van de 'Grote boekscène' die jaarlijks en tot vervelens toe wordt gebracht in eenzelfde Groundhog Day-scenario: ‘Even kijken in het Grote boek - oh nee, wat zie ik hier - er is een jongetje dat zijn mama 2 lappen heeft gegeven’ - enz. tot ‘Er zijn dit jaar geen stoute kinderen!’ Is het écht zo nodig om elk jaar opnieuw op diezelfde repeat knop te duwen?”
Nu zijn mijn kinderen de Sinterklaasfase intussen gepasseerd, dus heb ik de bewuste aankomst dit jaar niet live gezien. Maar dat lijkt me ergens ook het punt. Om de paar jaar staat een nieuwe generatie ‘brave kinderen’ recht en die hebben de Hij komt, hij komt, … intrede van de Sint - laat staan Groundhog Day - nooit gezien. De schrijver sluit “geeuwend en knarsetandend” af, maar omdat het betoog minstens even goed en constructief is geschreven als de speech van de Sint op het Schoon Verdiep, zal ik het bezorgen aan de tekstschrijver van de goedheiligman. Zou die man trouwens geen rolletje verdienen in het programma?
Koffiebek
In een wekelijks item in Iedereen beroemd kletsen twee VRT-collega’s bij aan de koffieautomaat in onze Mess. En dat schiet bij deze kijker in het verkeerde keelgat. “Vermoedelijk is de koffie gratis, met andere woorden op kosten van de belastingbetaler, gezien het enorme succes via de beelden? Of vergis ik me? Graag had ik eens vernomen wat de volledige kostprijs is op jaarbasis of mag dat niet kenbaar gemaakt worden?’
Was het geen Griekse filosoof die ooit zei: een goeie koffie is half het werk? Maar goed, even de feiten: koffie bij VRT is zoals in vele bedrijven gratis. Als en slechts als de koffiedrinker ook zelf een eigen beker meebrengt. Volgens de altijd uiterst betrouwbare bron hln.be kunnen mensen die tot drie kopjes koffie per dag drinken, profiteren van sterk gezondheidsvoordeel. Dat is dus een extralegaal voordeel dat volgens mij op gelijke hoogte van een hospitalisatieverzekering mag staan.
Lang voor mijn tijd bij VRT - en dat weet ik ook maar dankzij de overlevering - was er een open bar aan de Reyerslaan. Met andere woorden: mensen liepen dan niet continu rond met een koffiebek, maar wel boven hun theewater. Stel je voor dat je als VRT-journalist dan last minute verslag moet uitbrengen van een persconferentie van een gevallen politicus? Of dat je als schminkster een gast van De afspraak moet opmaken? Dan toch liever die koffie: voor de efficiëntie, geur en het kostenplaatje.
Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Iemand zou graag een cross-over zien met dat andere spelprogramma Zeg eens euh. “Kan u de kandidaten bij het fantastische programma Blokken erop wijzen ‘EUH’ zo veel mogelijk te vermijden.” Een andere kijker heeft het niet met veelgehoorde “oergeluiden” uit het publiek. “Die zijn niet alleen storend maar ook niet meer van deze tijd.” Verder hekelt een trouwe kijker de garderobe van de presentator. “Het begint me te storen dat Ben Crabbé, als hij een hemd aanheeft, nogal dikwijls denkt dat zijn kraag niet goed staat en die 'probeert' te corrigeren met zijn 2 vingers. Als hij dat niet kan afleren, laat hem dan altijd een T-shirt aandoen!” Nu wil ik niemand herinneren aan het okselvijverdebacle. Klagers krijgen een standaardantwoord.
Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox zoals deze aan het adres van conflictjournalist Rudi Vranckx. “Deze man verdient een medaille voor zijn journalistieke werk: met hart en ziel, gedreven, genuanceerd en zo dichtbij en toch genoeg afstand om analyses te maken die hart en oog hebben voor ieders belang.” Daarom, proficiat aan Rudi en zijn ploeg met de Chloë Complimenten Wisselbeker!
Tot slot nog dit. Een trouwe luisteraar van Studio Brussel hoort minstens drie keer per dag een nummer van Coldplay passeren. “Ik weet ondertussen dat er zogenaamde A-nummers die zijn die minstens éénmaal per blok worden gedraaid omdat het nieuwe nummers zijn. Maar bij mijn weten maakt Coldplay geen nieuwe muziek meer. Dus laat die mannen gerust met pensioen gaan zodat ook mijn oren een beetje rust krijgen.” Ik voel dezelfde pijn in mijn oren, maar in de aanloop naar De Warmste Week vrees ik er wat voor.
Chloë van de Klantendienst
Deel dit artikel op sociale media