Heb je een vraag
Heb je een vraag, klacht of suggestie? De kans is groot dat je hier je antwoord vindt. Maar je kan ook altijd ons contactformulier gebruiken en onze medewerkers van de klantendienst staan je graag te woord, elke werkdag tussen 9u en 12u op het nummer 02 741 31 11.
Bij audiodescriptie vertelt een vertelstem wat er tussen de dialogen te zien is. Audiodescriptie is zeer geschikt voor fictiereeksen. VRT zendt twee reeksen per jaar uit met vertelstem. De blinde kijker kan zo een fictiereeks volgen in de best mogelijke omstandigheden.
Dat kan door:
-de uitzending te volgen via het derde televisiekanaal van VRT waar overdag Ketnet staat. Op dat kanaal wordt gelijktijdig met de gewone uitzending op Eén de versie met audiodescriptie uitgezonden. Daarnaast is er op zondagavond een herhaling van de aflevering van de voorgaande week.
-door via de digitale decoder de taalkeuze aan te passen in het keuzemenu en te kiezen voor het specifieke audiokanaal.
-te kijken via de audiodescriptiesite van het VRT-videoplatform VRT MAX
Wanneer een aflevering is uitgezonden is de audiodescriptie als een audiofile terug te vinden op de website van het net. Wanneer de dvd-box van de fictiereeks uitkomt is die ook met audiodescriptie ter beschikking.
Volgens de beheersovereenkomst met de Vlaamse Overheid moet VRT elk jaar één kwaliteitsfictiereeks per jaar toegankelijk maken met vertelstem.
Bij gesproken ondertiteling worden de teksten van ondertiteling van anderstalige televisieprogramma's doorgezonden in een aparte informatielaag bij het programma.
De technologie zet de bestaande tekstuele ondertitelinformatie om in spraak. Via teletekst wordt die tekstuele info naar de dienstenleverancier of eindgebruiker gestuurd. Dit werkt zowel voor open (vertalende) ondertitels als teletekstondertitels. Alleen bij een aantal programma's van de nieuwsdienst (Terzake Zevende dag Volt Reyers laat …) werkt het niet maar ook hier wordt aan gewerkt. .Elk platform van gesproken ondertiteling kan deze info gebruiken. Er zijn momenteel twee technologische platformen met elk hun voor- en nadelen voor de eindgebruiker:
De tekst-spraakomzetting gebeurt in een apparaat bij de eindgebruiker (bv. Komfa)
De tekst-spraakomzetting gebeurt in een centrale server van de dienstleverancier en de spraak wordt via internet gestreamd naar de eindgebruiker (bv. Integra/Orion Webbox)
Distributeurs zouden dit ook kunnen inbouwen in hun settopbox maar volgens ons is daar nog geen initiatief genomen. Dus moet de eindgebruiker zelf een toestel aanschaffen om de gesproken ondertitels te kunnen ontvangen.
Er zijn twee modellen:
Komfo-box: meer info op komfa-media.eu. De Belgische verdelers van de Komfo-box zijn: optelec.be en kobavision.be
Orion webbox: meef info op orionwebbox.org of bij de Belgische verdeler Integra
- Het journaal van 19 uur met VGT:
- live streaming op VRT NWS: nieuws
- nadien op de videozone van VRT NWS: nieuws
- via het gratis digitaal aanbod-op-aanvraag van Telenet en Proximus TV
- Het journaal van 19 uur met VGT op open net:
- Om 20.15 uur op het kanaal van Ketnet
- Op Kerstmis en op de nationale feestdag kan u ook de toespraak van de koning volgen met VGT
- Karrewiet met VGT: dagelijks op Ketnet.be en de volgende dag om 8.50 uur op Ketnet en via het gratis digitaal aanbod-op-aanvraag van Telenet en Proximus TV
- De week van Karrewiet met VGT: elke zaterdag om 11 uur op Ketnet, op Ketnet.be en via het gratis digitaal aanbod-op-aanvraag van Telenet en Proximus TV
- De intrede van de Sint wordt op woensdag volgend op de intrede uitgezonden met VGT
- Alle programma's met Vlaamse gebarentaal kunnen ook herbekeken worden via VRT MAX.
VRT streeft ernaar om toegankelijke digitale producten te bouwen en heeft de opdracht om 90% van het videoaanbod te ondertitelen. Op dit moment lukt het ons dan ook 90% van het aanbod op VRT MAX te ondertitelen.
VRT werkt mee aan het educatieve webplatform "Het Archief voor Onderwijs" van meemoo. Hier worden de rijke audiovisuele collecties van VRT vrij toegankelijk gemaakt voor alle leerkrachten uit het leerplichtonderwijs.
Er kunnen echter alleen kopieën geleverd worden van programma's die VRT zelf heeft gerealiseerd en dus niet van aangekochte programma's zoals speelfilms, feuilletons en documentaires. Dit kan niet omdat we daarvoor de rechten niet hebben gekregen van de producent van de programma's.
Ben je leerkracht en wil je je aanmelden op "Het Archief voor Onderwijs", dan heb je alleen het nummer van je lerarenkaart nodig. Aanmelden kan op de website www.onderwijs.hetarchief.be .
Als het fragment dat je zoekt niet op deze website wordt aangeboden, kun je altijd via "Het Archief voor Onderwijs" vragen om het fragment te publiceren.
Je kunt ook tegen betaling een kopie aanvragen bij het VRT-archief. Neem dan via e-mail contact op en stel je vraag: vrtarchief@vrt.be
Je kunt altijd tegen betaling een kopie aanvragen via ons archief. Neem contact op met het VRT-archief via e-mail: vrtarchief@vrt.be .
Het archief kan nooit een gratis kopie aanleveren. De prijs die we aanrekenen, is altijd zo laag mogelijk en dekt de behandelingskosten om de dienstverlening mogelijk te maken.
Bij audiodescriptie vertelt een vertelstem wat er tussen de dialogen te zien is. Audiodescriptie is zeer geschikt voor fictiereeksen. VRT zendt twee reeksen per jaar uit met vertelstem. De blinde kijker kan zo een fictiereeks volgen in de best mogelijke omstandigheden.
Dat kan door:
-de uitzending te volgen via het derde televisiekanaal van VRT waar overdag Ketnet staat. Op dat kanaal wordt gelijktijdig met de gewone uitzending op Eén de versie met audiodescriptie uitgezonden. Daarnaast is er op zondagavond een herhaling van de aflevering van de voorgaande week.
-door via de digitale decoder de taalkeuze aan te passen in het keuzemenu en te kiezen voor het specifieke audiokanaal.
-te kijken via de audiodescriptiesite van het VRT-videoplatform VRT MAX
Wanneer een aflevering is uitgezonden is de audiodescriptie als een audiofile terug te vinden op de website van het net. Wanneer de dvd-box van de fictiereeks uitkomt is die ook met audiodescriptie ter beschikking.
Volgens de beheersovereenkomst met de Vlaamse Overheid moet VRT elk jaar één kwaliteitsfictiereeks per jaar toegankelijk maken met vertelstem.
VRT streeft ernaar om toegankelijke digitale producten te bouwen en heeft de opdracht om 90% van het videoaanbod te ondertitelen. Op dit moment lukt het ons dan ook 90% van het aanbod op VRT MAX te ondertitelen.
Wat is podcasting?
Een podcast is een audiobestand dat je kan beluisteren via je smartphone, tablet of computer. Heel handig: je luistert waar en wanneer je ook maar wil naar nieuws, entertainment of persoonlijke verhalen. Podcasts zijn vaak opnames die niet via de radio te horen zijn en die specifiek gemaakt zijn om on-demand, wanneer jij het wil, te beluisteren.
Alle podcasts zijn te beluisteren op VRT MAX en in de VRT MAX-app.
In de app gaat u onderaan naar 'Meer', daar kan u bij 'Videokwaliteit' kiezen tussen 'Databesparend', 'Standaard' of 'Beste kwaliteit'.
Ketnet wil een app aanbieden die actueel en up to date is. De Ketnet Jr.-app groeit mee met het kind. Om programma’s en spelletjes op maat van het kind aan te bieden is het belangrijk dat de app op regelmatige basis kan updaten. Hiervoor is een verbinding met een wifi-netwerk noodzakelijk.
U kan de app gebruiken met een 4G-netwerk. Let wel: bij het streamen van video kan het dataverbruik bijzonder snel oplopen.
Dit omdat we „pauze” niet echt kunnen gebruiken om de stop te benoemen bij zowel live als on-demand.
Live = pauze is eigenlijk een stop want na een nieuwe klik op play speelt de audio die op dat moment wordt gespeeld en dus niet waar je gestopt bent. De livestream gaat door terwijl men gestopt is en hervat de live beelden van het ogenblik wanneer men opnieuw start.
On-demand = pauze is effectief een pauze vermits je bij een klik op play effectief terug begint te luisten van het ogenblik waar men is gestopt en dus in zeker zin uitgesteld luistert. In alle gevallen bevindt de stop/pauze knop zich op dezelfde plaats als de play-knop al verandert deze dan in een kleine box met bewegend beeld (zogezegd de geluidsgolven).
Met andere woorden bij klik op play begint de speler te spelen en wordt de play knop vervangen door het box logo bij klik op dit box logo wordt de stream onderbroken en verschijnt er terug een play knop.
Toch niet gevonden wat je zocht?
De medewerkers van de klantendienst zijn ook elke werkdag bereikbaar tussen 9u en 12u op het nummer 02 741 31 11 om vragen, klachten en felicitaties over het aanbod van VRT te beantwoorden. Schrijf je liever een brief? Dan kan je deze opsturen naar August Reyerslaan 52 1043 Brussel.
Met vragen of suggesties over ondertiteling, audiodescriptie of Vlaamse gebarentaal bij ons aanbod kan je terecht op de pagina's over toegankelijkheid.
Voor klachten en berichten over nieuws- en duidingsprogramma’s verwijzen we je uitsluitend door naar de nieuwsombudsvrouw. Die kan je bereiken via dit formulier.
Klachtenprocedure
VRT vindt het belangrijk om je klachten over haar aanbod en netten te kennen.















