dinsdag 13 juli 2021
13 juli 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Even dacht ik: dit gaat over het polshorloge van Ruben Van Gucht’

COLUMN - 13 juli 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Chloë van de Klantendienst

De afgelopen 14 dagen werd er 1.617 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons klachten omdat Kobe Ilsen in ‘#weetikveel’ de onbevlekte ontvangenis van Maria “verwart met de maagdelijkheid van Maria”, omdat niet elke Radio 2-luisteraar de “overoveroverenthousiaste Kim Debrie” aankan, en omdat er “te weinig mannenstemmen” aan bod komen op onze radionetten. “Er is een groot onevenwicht.” Gelukkig passeren er ook regelmatig opbouwende berichtjes, zoals “ik ben blij dat ‘Swits’ terug is”, “ik wil jullie allemaal proficiat wensen met jullie dagelijkse inzet” of “wij betalen jullie loon, is het dan echt te veel moeite om te antwoorden, proficiat”. Ik kan met de hand op het hart zeggen dat elk bericht dat hier binnenloopt ook effectief wordt behandeld. In dit geval krijgt iedereen een standaardantwoord.

Behalve de maagdelijkheid van Maria in ‘#weetikveel’, blijkt ook de aflevering over de profeet Mohammed een gevoelig onderwerp. “Het is werkelijk stuitend dat Radio 1 islamitische propaganda verspreidt via de openbare omroep”, schrijft een luisteraar in hoofdletters. “Twee uur praten over Aboe Bakr en whatever: das dienen van ISIS, hè!” Natuurlijk is het jammer om te horen dat de uitzending niet in de smaak is gevallen, maar de feiten zijn niet helemaal correct. De Aboe Bakr waarvan sprake is geboren in het jaar 573 en gestorven in 634, terwijl ISIS pas is opgericht rond 2013: hij kon dus onmogelijk lid zijn van de genoemde organisatie. Daarnaast is er geen twee uur over de man gepraat, het programma duurt immers maar een uur. Klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Een sportliefhebber hekelt het voorkomen van een van onze journalisten. “Allemaal goed dat hij dat doet in de privésfeer, maar voor een openbare omroep KAN DAT TOCH NIET! Sportverslaggeving na de nieuwsuitzending is er voor iedereen, ook voor mensen op leeftijd die dat soort versieringen niet moeten hebben.” Even dacht ik: dit gaat over het polshorloge van Ruben Van Gucht. Maar blijkbaar hebben oudere kijkers vooral moeite met de oorbel van Aster Nzeyimana. Het was me zelf nooit eerder opgevallen, tegenwoordig is het immers hard zoeken naar mannen die géén oorbel dragen. Om nog maar te zwijgen over tatoeages. Klager krijgt een standaardantwoord. 

Ga vooruit KVK Tienen

Ook in de laatste week voor de zomerstop bleven Ben Crabbé en zijn ‘Blokken’ de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator te vaak spreekt over “de Limburg”, omdat hij regelmatig zijn vragen verkeerd stelt “zodat deelnemers geen juist antwoord kunnen geven” en omdat hij “geen recht van spreken heeft” wanneer hij stelt dat er té veel wielersport te zien is op televisie. “Hij komt er zelf alle dagen al twee keer op!” Maar er waren ook complimenten. “Wil u Ben Crabbé bedanken voor het zingen van ‘Ga vooruit KVK Tienen’, tijdens de uitzending van ‘Blokken’ op 30 juni. Met dank.” Nee, u bedankt!

Steeds vaker krijg ik ook persoonlijke berichtjes van lezers, vooral op Facebook. Zo schrijft er iemand: “Ik zou wel eens willen weten hoe je eruitziet, want je bent zo ongelofelijk grappig. Komaan, post eens een selfie.” Sta me toe hier toch een paar vraagtekens bij te plaatsen. Ofwel vindt deze man het onwaarschijnlijk dat een vrouw ook grappig is. Ofwel denkt deze man dat een grappige vrouw allicht niet knap kan zijn. Ofwel is deze man op zoek naar meer, want wie vraagt er nu zomaar een selfie van een onbekende? Mijn oudste dochter noemt het alvast niet erg ‘woke’. Mijn generatie omschrijft zulk gedrag gewoon als weinig fatsoenlijk.

Tot slot nog even dit: de komende weken heb ik vakantie. Voor de zekerheid ga ik niet ver weg. Misschien komen we elkaar wel tegen aan de caravan van ‘Jouw VRT’, waar ik binnenkort eens dag ga zeggen aan de collega’s. Doe gerust hetzelfde. En wie weet, tot snel!


Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’