dinsdag 10 oktober 2023
10 oktober 2023

Chloë van de Klantendienst: ‘Beeld je eens in dat Hanne Decoutere en Koen Wauters als een soort mammie en pappie in de journaalstudio zitten’

Dinsdag 10 oktober 2023 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

 

De afgelopen 14 dagen werd er 1.385 keer contact opgenomen met onze dienst. Zo kregen we klachten over Sabine Hagedoren die erin geslaagd is binnen één minuut drie keer ‘geleidelijk aan’ en één keer ‘stilaan’ te debiteren (“alle weerfenomenen verlopen geleidelijk aan!”), over de gravelbike-industrie die onze Sporza-commentatoren in de tang houdt (“het hele gravelgebeuren is een slimme marketingtruc van de industrie en luisterend naar het commentaar blijkbaar ook van de horeca rond Oud-Heverlee!”) en over de persoonlijke hygiëne van Jeroen Meus (“ik vind het niet kunnen dat den tv-chef met vettig haar eten staat te bereiden!”). Klagers krijgen een standaardantwoord.

Een leerling die op school mocht werken met een EDUbox van VRT NWS wil graag centen voor zijn medewerking. “Ik vind dat wij hiervoor betaald moeten worden omdat we jullie geholpen hebben om EDUbox beter te maken. Het duurde ongeveer twee uur dus ik verwacht hier 25 euro voor. Dit kan je uitbetalen in een Xbox Gift Card. Als jullie deze cadeaubon hebben gekocht, kan je de code achter op de kaart krassen en via dit e-mailadres naar mij sturen.” Mocht er ooit een EDUbox rond creatief ondernemen worden gemaakt, schuif ik dit proefkonijn alvast naar voren.

Applaus voor de piloot

Een kijker van het VRT NWS journaal maakt een staatszaak over het amicale contact tussen nieuwslezers en journalisten. “Wij dachten dat Het journaal voor de kijkers bestemd was. Wat blijkt? Koen Wauters (expert wetenschap) en Hanne Decoutere maken er een select onderonsje van. De expert antwoordt op de vragen van de nieuwslezeres en kijkt haar voortdurend aan. Zonder naar de televisiekijkers te kijken. Op TF1 of France 2 kan zoiets gewoon niet. Namen worden niet genoemd en de nieuwslezers richten zich exclusief naar de kijkers. Zoals het hoort.”

Persoonlijk vind ik het aankijken van een praatgast net heel erg beleefd. Anders krijg je gekke Vaneigens-situaties, waarbij iedereen de hele tijd recht in de camera kijkt. Beeld je eens in dat Hanne en Koen als een soort mammie en pappie in de journaalstudio zitten? Nu hoor ik er meteen het gebekvecht bij. En de nodige loftirades aan het adres van Ivan De Vadder. Misschien is dat toch niet het beste idee. Want mammie Hanne gaat Ivan sowieso met de voornaam aanspreken en dan zijn we nog verder van huis.

Want, zo stelt de kijker, zelfs aan het einde van een live verslag hoort géén bedanking noch benaming. “Ook altijd die overbodige zinnetjes van: ‘Bedankt Fatma voor je verslag’. Het is hun job!” Nu ben ik zelf ook geen voorstander van mensen die na een perfecte landing applaudisseren voor de piloot. Maar een reporter bedanken voor een verslag, dat is toch hetzelfde als je man bedanken wanneer die de boter doorgeeft aan tafel? Dan ga ik ook niet uitbarsten in een vreugdedansje in de keuken, maar een simpele merci is naar mijn gevoel gewoon beschaafd. Klager krijgt een standaardantwoord.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo hekelen kijkers onder meer de uitspraak van de presentator (“Ben heeft het steeds over ‘segonden’ in plaats van het fonetische ‘seKonden’”), de persoonlijke voorkeur van de quizmaster (“kunnen jullie hem vragen om iets minder te laten opvallen dat hij het voor een van beide spelers heeft”) en een bepaald type vragen (“alsjeblief geen vragen meer over de natuur, dan moeten we niet zien hoe Ben daar telkens onnozel over zit te doen”).

Verder ging Ben serieus uit de bocht, wanneer hij commentaar gaf op de buurtbewoners van Tomorrowland. Een kandidaat had het over de vele oproepen over geluidsoverlast op de hulplijn 101. “Ben antwoordde daarop dat je weet wat er kan gebeuren als je in de buurt woont. Maar ook wij hadden er last van en we wonen toch op pakweg 20 km daarvandaan. Ben weet uiteraard niets van het bestaan af van dit feit en iemand zou het hem wel eens kunnen vertellen.” De gebundelde opmerkingen worden binnen enkele segonden overgemaakt aan de makers.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox zoals deze over onze nieuwe multifunctionele studio. “Eindelijk hebben jullie bij het inrichten van de nieuwe studio rekening gehouden met de duidelijkheid wat het geluid betreft. Hartelijk bedankt! Als het goed is mag het ook gezegd worden.” Daarom, proficiat aan creative director Christophe Janssens van VRT NWS en het hele team dat aan dit project heet gewerkt met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Tot slot een verzoek voor de mensen van Terzake. “Is het een mogelijkheid dat een van de ankers iets inspreekt voor de 50ste verjaardag van” Pieter? Hij is enorme fan van Terzake en ik zou dit samen met de dj van zijn feest in een liedje willen gieten.” Kathleen Cools in de mix? Nooit kunnen vermoeden dat iemand daarop zat te wachten.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Eddy heeft nog trots verkondigd dat hij achter het gat van Nancy heeft geswaffeld’