dinsdag 10 mei 2022
10 mei 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Ik denk niet dat het schudden met de borsten iets typisch van deze tijd is’

COLUMN - 10 mei 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Danira op de MIA's

De afgelopen 14 dagen werd er 885 keer contact opgenomen met onze dienst. Een Eén-kijker plaatst vraagtekens bij de invulling van onze weerberichten. “Dan heb ik het specifiek over die van 18.10 uur en 20.10 uur. Waarom zeggen jullie daar altijd welk weer het is geweest die dag? Ik vraag me af wie er een boodschap aan heeft te weten wat voor weer het was in de Hoge Venen terwijl je zelf zoals ik woonachtig ben te Antwerpen.” Ik begrijp de bedenking, maar de VRT is er natuurlijk ook voor de parking.

Een trouwe luisteraar van Radio 2 vindt de muziek “almaar afschuwelijker”. “De meeste liedjes zijn met ketelklanken opgefokt. Dat ik (°1949) niet meer van de jongsten ben doet in deze niets ter zake. Jammer, maar het zal niet langdurig meer aan mij besteed zijn.” Dat vind ik spijtig om te lezen, maar ik hoop dat deze dame volhoudt. Tegenwoordig worden vrouwen gemiddeld 83,1 jaar. Met wat geluk kan ze toch nog een hele tijd naar Radio 2 luisteren!

Awel da vinnekik ervan

Het taalgebruik in onze dagelijkse fictiereeks Thuis is een heikel punt voor verschillende kijkers. “Het vloeken in Thuis is echt overdreven. Gelieve rekening te houden met gelovigen. Ook wij betalen belastingen voor jullie.” Nu kan vloeken inderdaad beschouwd worden als godslastering. Maar wat doen we dan met ‘bitch’, ‘miljaar’ of ‘Madam Toertjes’? Dat is ook weinig katholiek, maar niet zozeer gericht aan een opperwezen. Tenzij Madam Toertjes eigenlijk God is, wat dan weer weinig waarschijnlijk is gezien het personage is gestorven en de Heer (of Vrouw) allicht het eeuwige leven geniet. Via mijn belastingen betaal ik trouwens ook mee aan de kerk, terwijl ik voor mijn kinderen een Lentefeest heb gegeven.

Een andere kijker ergert zich aan de Antwerpse tongval van Frank Bomans. “Ik zou hem zelf graag eens bij ‘zijn pietje’ pakken, hoe dikwijls heb ik die vreselijke uitdrukking van hem moeten horen! En als hij vertrekt of afscheid neemt, gebeurt dit met de woorden ‘dada’ wat volgens mij een kindergroet is.” Ik heb het snel opgezocht en kan dat laatste niet bevestigen. Misschien komt ‘dada’ wel van het dadaïsme, de culturele beweging die tijdens de Eerste Wereldoorlog in het neutrale Zwitserland ontstond. In dat geval is ‘dada’ een neutrale groet die zowel op Ketnet als Eén gebruikt mag worden.

Ook de kromme uitspraken van Waldek Kosinski, een ingeweken Pool, vindt de kijker tenenkrommend. “Woorden als ‘thuis’ (‘towis’) of ‘druiven’ (‘droiven’). Hoeveel jaren woont die al in België? Juiste uitspraak van onze taal vind ik zo veel aangenamer om te horen. Awel da vinnekik ervan, wa tenkte gij of moete we nog iejest nog e klapke doen hiejover?” Klagers krijgen een standaardantwoord in standaardtaal.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo melden kijkers dat de presentator niet vriendelijk is voor de jury, dat hij heeft gezegd dat mensen geen dieren zijn, en dat de mensen in de studio “soms achterlijken” zijn. “Met hun dierengeluiden.” Mensen zijn dus wel degelijk dieren, ze kunnen immers dierengeluiden maken. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Met de borsten schudden

De MIA’s zijn voor onze kijkers blijkbaar een aanleiding om onbeschoft hun gal te spuwen over de kledij van presentatoren en gasten. Dit was de opvallendste: “Als betalende VRT-kijker heb ik mij 30 minuten geërgerd aan dit programma. Met een motorhelm op of met uw borsten schudden, dient de artiesten niet. Onze jeugd wil ook klasse en stijl en niet dit zogenaamd modern gedoe.” Ik denk niet dat het schudden met de borsten iets typisch van deze tijd is. Gelukkig kregen we ook veel complimenten over de awardshow, en over smaak (klasse en stijl) kunnen we altijd nog discussiëren.

Over complimenten gesproken: ook dit zat de afgelopen weken in onze mailbox:

  •  “Tof dat er geen reclameonderbrekingen zijn tijdens de film. Doe zo verder.”
  •  “Prachtige reportage die Dominique en zijn zoon maakten over het rijke leven van Arno. Het is troostend te weten dat Arno ze zelf ook nog heeft kunnen bekijken. Mijn felicitaties!”
  •  “Aangezien ook leuke mededelingen mogen: zouden jullie kunnen doorgeven aan Xavier Taveirne dat hij een geweldige presentator is?”
  •  “Zou u dit bericht even willen doorsturen aan Dieter Coppens aub? Mijn man en ik keken naar alle uitzendingen van Restaurant Misverstand. We willen u feliciteren met dit programma. De sereniteit, het respect en vooral de warmte waarmee u met deze mensen omging, zijn ontroerend.”
  •  “Ik wil bij deze Arnout Hauben en zijn team complimenteren voor de geweldige wandelingen.”
  •  “Schitterende reeks en een superpresentatie door Steven Van Herreweghe!”
  •  “Graag wil ik de VRT feliciteren met de manier dat ze de heer Demarez heeft aangepakt na de fout met de Belgian Cats! Sterk mijnheer Demarez, je leert me oordeelvrij denken! Veel succes in je verdere loopbaan.”

Tot slot heeft iemand de laatste tijd problemen met “screamen”. In oktober 2021 stond de film Scream nog op VRT NU, maar de laatste tijd “screamt” VRT NU inderdaad niet meer. Auto-correctie, het blijft iets mysterieus.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’