dinsdag 21 maart 2023
21 maart 2023

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms lijkt het wel of onze favoriete weerman overleden is’

COLUMN - 21 maart 2023 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 14 dagen werd er 1.310 keer contact opgenomen met onze dienst. Een luisteraar van Klara klaagt over storende geluiden. “Soms begint er iemand op de achtergrond te hoesten of te niezen tijdens een klassiek nummertje. Heel de magie wordt dan verpest. Kunnen jullie dit soort amateurgeluiden wegfilteren met slimme software?” Ik heb de vraag voorgelegd aan Klara-stem en professionele filter van amateurgeluiden, Mark Janssens. Zijn antwoord: “Een klassiek nummertje! Dat is inderdaad zo tijdens concertopnames. Als het weggefilterd kan worden, dan doen we dat. Maar niet ten koste van de muziek.” Bij zijn weten is er ook niemand aan het werk met een zware verkoudheid.

Een kijker is de heruitzendingen van Flikken en Witse beu. “Al die herhalingen om besparingen… en allemaal zo kort na mekaar… Uiteindelijk word je ze toch beu. Waarom duiken jullie niet weer eens in de steengoede Britse series? Ik begin de jeugd te begrijpen als ze niet meer naar gewone tv kijken en alleen beroep doen op streamingsdiensten. Zagen en klagen, dat kan ik goed. Jullie hoeven hier niet meer op te antwoorden, hoor.” Op vlak van zelfkennis kan dat best tellen en een standaardantwoord komt er sowieso. Overigens, een tijdje geleden had ik een ouder dametje aan de lijn die het hier ook over had. Ze vond Witse héél goed, maar had het nu al twaalf keer gezien en ze had behoefte aan iets anders. Zij stelde voor Ein fall für Zwei nog eens uit te zenden en ik heb het opgezocht: daar zijn op de kop 300 afleveringen van gemaakt, goed om dat tijdslot een jaar te vullen. Ik stel het voor!

Sterrenclub JVS Pallas en babysittersclub Frank

De afgelopen dagen kregen we heel wat berichtjes over het pensioen van Frank Deboosere, vaak op een toon alsof onze favoriete weerman ook overleden is. “Ik wens jullie veel sterkte met het gemis van Frank”, “ik ben zeer droevig hem te verliezen” of “dit is een grijze dag voor ons allemaal”. Een aantal fans vroegen ons naar zijn thuisadres. “Ik hem graag nog een laatste persoonlijke bedanking sturen in een vorm van een postbrief.” Adressen geven we niet, maar stuur je postbrieven gerust naar VRT. Wij bezorgen ze aan Frank.

Net zoals volgende tekst, die ons via een elektronische postbrief bereikte.

“Met alle weer en wind,

Frank was altijd goedgezind,

En ook al was het buiten slecht,

Frank was altijd goedgezind,

En ook al was het buiten slecht,

Van A tot Z kregen we het door Frank uitgelegd,

Vestimentair ook altijd een plaatje om naar te kijken,

Amai diegenen die zijn hemden moeten strijken,

Ja, kledingadvies op TV is een must,

Het brengt streling voor het oog en ook wel rust,

Nu vele glazen water later gaat hij dus met pensioen,

En zullen we ook vaak nog eens denken aan meer weer in de tijd van toen.”

Tot slot haalt een kijker herinneringen op aan een periode dat Frank nog onbekend en besnord was. “Hij heeft als student in Leuven af en toe als oppas gefungeerd, onder andere van mijn zus en mij.” Nu heb ik zelf geen oppasser meer nodig voor de kinderen, maar ik voel hier wel een lucratieve bezigheid voor de verse gepensioneerde. Van sterrenclub JVS Pallas tot babysittersclub Frank, dat kan werken.

Maar los daarvan: dank je voor zoveel mooie jaren, lieve Frank. Ook wij konden telkens bij je terecht bij de meest prangende vragen van het publiek. Je stond onze bezoekers altijd breed lachend te woord. En sinds de gelegenheidsuitzending Dank weerman Frank weet ik nu zeker dat je een heel schone mens bent. Merci! (Ook voor die selfie in de gang!)

De broek van Ben

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo hekelen kijkers dat “alle voetbalvragen over Anderlecht gaan”, het “manipuleren van de derde ronde” en het niveau van de vragen. “De laatste tijd is dat zo gedaald dat het echt geen educatief programma meer is!” Goed om weten dat we Blokken voortaan kunnen meetellen als we het hebben over onze breed-educatieve opdracht.

Verder vraagt een kijker zich af of Ben maar één broek heeft, dan wel meerdere van hetzelfde model? En wordt die ene broek dan dikwijls gewassen en gestreken? “Bekijk de afleveringen van afgelopen jaren en u begrijpt mijn vraag.” Nu is onze dienst er niet op voorzien om iemand alle afleveringen van de afgelopen jaren te laten herbekijken, maar we spelen de vraag door.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, deze keer voor chef radionieuws Francis Van Assche die op 16 maart de krantencommentaren bundelde. “Ik ben een trouwe fan van dit format en vond het zeer goed ingelezen vandaag.” Daarom, proficiat Francis met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Tot slot meldt een kijker een grote fout in de ondertiteling van Jamie's Easy Meals for Every Day op VRT MAX. “Zojuist herbekeken: Jamie zegt (niet al te duidelijk) fifty minutes in the oven. Dit werd in de ondertitels 15 minuten. We hadden zojuist dus een aanrechtblad vol vloeibaar beslag.” Daarom, excuses. You have to put it 30 more minutes in den oven!

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Eddy heeft nog trots verkondigd dat hij achter het gat van Nancy heeft geswaffeld’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zou de tekstschrijver van de Sint geen rolletje verdienen tijdens de intrede?’

Chloë van de Klantendienst: ‘Geef Lisbeth en Lieven een praatstok!’