dinsdag 09 augustus 2022
09 augustus 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘De geruchten kloppen niet. Weerman Bram is géén Limburghater’

COLUMN - 9 augustus 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier
samen.

Bram Verbruggen in decor van het weer

De afgelopen 14 dagen werd er 1.032 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen onder meer vragen of we De Freggels opnieuw kunnen uitzenden, waarom Vive le Vélo wel beschikbaar is in de Vogezen en niet in de Provence, en of VRT geen betere kwaliteit kan leveren. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Het is nog even wachten eer we de klok weer een uur achteruit moeten zetten. Die omslachtige regeling van zomer- en wintertijd is al jaren een doorn in het oog van weerman Frank Deboosere. Maar deze mediagebruiker heeft een oplossing die de kwestie voor eens en voor altijd beslecht. “Waarom moet dat steeds over één uur gaan? Met het Belgische compromisgevoel (waarbij iedereen tevreden is) kunnen we de klok misschien definitief met een half uur verschuiven, zodat er geen winter- of zomertijd meer nodig is. Kan Frank zijn internationale contacten niet aanspreken om dat revolutionair idee te promoten?”

Dit voorstel zou alvast veel van onze klachten oplossen. Als we alles 30 minuten opschuiven, zou de programmatie op Canvas misschien wel volgens het voorziene uur verlopen. Kortom, een suggestie die nader onderzoek vereist!

Limburg heeft geen zee

Een trouwe kijker van Het weer stelt zich vragen bij het beleid rond de dagelijkse fotokeuze, van beelden ingezonden door fotografen uit het hele land. “Zo nu en dan geraak ik als Limburger eens op tv met mijn weerfoto. Maar andere provincies komen véél vaker aan bod. Vergeet niet: Limburg heeft geen zee. Het is echt geen pretje om als gepensioneerde elke dag de boer op te gaan om foto’s en filmpjes te maken en zo weinig beloond worden ten opzichte van andere provincies. Iedereen betaalt toch zijn belastingen?”

Ik begrijp de frustratie, natuurlijk. Alleen is het betalen van belastingen geen vrijgeleide om zomaar zendtijd te krijgen. Wie dat wel wil, kan trouwens altijd terecht bij Iedereen beroemd. Tot slot stelt de klager dat vooral één weerman hem viseert. “Bij Bram ben ik al die jaren nog maar tweemaal op tv ben gekomen. Daar kan ik alleen maar uit opmaken dat weerman Bram niks moet hebben van Limburgers.” Gezien ik zelf van Limburg afkomstig ben, wou ik meer weten en heb ik Bram een berichtje gestuurd. 

Bram: “Ik woon zelf in Vlaams-Brabant, maar heel regelmatig trek ik naar Limburg om te fietsen. Dat is dan ook een van mijn favoriete provincies, naast Vlaams-Brabant, Antwerpen, Oost- en West- Vlaanderen, natuurlijk. Maar gemiddeld gezien kom ik maar 1 keer per week op televisie. De kans dat ik je foto uit het grote aanbod kies, is al niet zo groot. Maar om meer kans te maken: ga voor speciale wolken, dat kan me zeker bekoren.” De geruchten kloppen dus niet. Weerman Bram is géén Limburghater.

En nog meer Limburgers vonden hun weg naar onze mailbox. Een kijker heeft ons de afgelopen maand elke week gesignaleerd dat er wéér geen provinciegenoten in Switch zaten. “Dit is echt niet normaal en discriminatie. Ik weet al wat jullie antwoorden. Hetzelfde als vorige keer... Een ontgoochelde Limburger.” Klager krijgt, zoals verwacht, een standaardantwoord. En voor de volledigheid: er wordt geen enkele provincie bewust uit een programma geweerd. Zelfs West-Vlaanderen niet! Er zijn gewoon weinig Limburgers die zich kandidaat stellen.

Voorbereiden op Blokken

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo melden enkele kijkers dat het spelprogramma niet meer beschikbaar is op VRT NU. Iemand schrijft: “Ik ga zelf deelnemen aan het programma en had mij graag nog extra kunnen voorbereiden door enkele afleveringen te herbekijken.” Programma’s blijven vaak maar 30 dagen op ons digitale platform. Omwille van de zomerstop zijn er nu geen afleveringen op Eén en nu dus ook geen meer op VRT NU. Sorry aan deze kandidaat!

Gelukkig liepen er deze week ook complimenten binnen, zoals deze over Tour de France Femmes. “Proficiat wat jullie doen voor Tour de Femmes! Jullie inspireren mensen, mannen en vrouwen om te geloven in zichzelf! Puik maatschappelijk werk.” En ook de commentatoren vielen in de smaak. “Ruben Van Gucht en Ine Beyen zijn een verademing. Interessante vlotte babbel, onderling wat speels met frisse, spontane humor zonder plat te zijn. Pluim dus.” En nog een andere kijker: “Het commentaarduo bij de mannen bestaat uit gekende en gewaardeerde parels, het nieuwe duo bij de Tour de Femmes is absoluut voor herhaling vatbaar.” Proficiat, Ine en Ruben!

Tot slot kregen we een klacht over de regeltjesmaatschappij waar ook VRT aan ten prooi is gevallen. “Ik vind het een ECHTE SCHANDE hoe hypocriet VRT is geworden onder invloed van acties als ME TOO, LIKE ME en Zwarte Piet die niet meer mag zwart zijn!” Ik bezorg de klacht aan de actiegroep #LikeMe.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’