dinsdag 16 januari 2024
16 januari 2024

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een
heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op
eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 14 dagen werd er 3.181 keer contact opgenomen met onze dienst. Een trouwe VRT 1-kijker stelt zich vragen bij de mondhygiëne van kandidaten in quizprogramma’s. “Sinds we een grote tv hebben, zie ik dat tal van deelnemers alleen hun voorste tanden poetsen. Wanneer ze lachen, worden hun bruine kiezen zichtbaar. Ik heb geen woorden voor die wansmakelijkheid. Kan VRT hieraan verhelpen?”

De moeilijkheid bij deze vraag is: kandidaten in spelprogramma’s staan in voor hun eigen hygiëne en voorkomen. Stel je voor dat we elke deelnemer eerst even op kosten van de omroep naar de tandarts laten gaan? Dan gaan we toch een paar exclusiviteitscontracten moeten herbekijken. Onze stelregel is: elke deelnemer heeft een eigen stijl en dat mag zichtbaar zijn op het scherm. Zonder daarbij de regels van het fatsoen te overtreden, uiteraard.

Bovendien kon ik me moeilijk voorstellen dat er zoveel mensen consequent enkel hun voorste tanden poetsen. Toch schrijft de klager hierover: “Ik denk trouwens dat dit een typisch Vlaams verschijnsel is.” Dat wou ik wel eens uitzoeken, dus belde ik met Vincent Koningsveld, voorzitter van het Verbond Vlaamse Tandartsen. En dus toch, de klager wordt voor een stuk bijgetreden.

“De meeste problemen situeren zich achteraan in de mond”, zegt hij. “Deels omdat het moeilijker te poetsen is, deels omdat het voor sommige mensen al voldoende is wanneer de voorste tanden er verzorgd uitzien. Dat zie je alleen maar als je tandarts bent. Of als je een grote tv hebt, natuurlijk.” Zelf valt het hem ook op, wanneer hij tv kijkt. “Bij sommige politici, bijvoorbeeld. Al is dat eerder beroepsmisvorming langs mijn kant. Maar om nu te beweren dat het typisch Vlaams is? Overal kom je slecht verzorgde tanden tegen.” Conclusie: klager wordt bedankt voor zijn zeer specifieke observatie en krijgt een standaardantwoord.

Tienerzoon

De terugkeer van De dag van vandaag zorgt voor wrevel, of toch de aflevering waarin Wim Willaert, Sarah Vandeursen en Wouter Deprez te gast waren. Niet omdat zij al dan niet moeilijk te verstaan waren, wel omdat presentator Bart Cannaerts er een opmerking over maakte. “Gisteren naar De vraag van vandaag (sic) gekeken en er zaten drie West-Vlamingen aan de tafel. Bart zei: ‘kan je iets beter ABN praten?’ Als er Antwerpenaars zitten die dialect praten, zegt hij er niets van. Ik vind dat het eens gedaan moet zijn met altijd over het West-Vlaams te zagen. Draai of het keer het zoals je wil, maar niemand neemt serieus wat er van onze proventie (sic) komt. We worden boerkes genoemd en daar wordt niet naar geluisterd. Triestig, zo een instelling.”

Als instelling heeft VRT geen pik op West-Vlamingen. En het is ook niet zo dat hier de algemene instelling heerst om jullie anders te behandelen. Ja, West-Vlamingen worden al eens ondertiteld. Dat is sinds de oproep van Gerrit Callewaert in In de gloria niet veranderd. Makers proberen op zich in te schatten en een redelijke beslissing te nemen over de ondertitels, zonder vooroordelen. En presentatoren doen hetzelfde in hun humor. Ik vraag Bart wel om ook eens grappen te maken over andere ‘proventies’. Klager krijgt een standaardantwoord.

Verder kregen we ook deze vraag van een verontruste kijker. “Mijn tienerzoon heeft zich ingeschreven voor de winactie van De dag van vandaag zonder mijn hiervan op de hoogte brengen. Ik wil niet dat ik of mijn huis op TV komt. Kunt u hem uitschrijven uit de wedstrijdaanvraag?” Geen zorgen, mevrouw. Het principe van het programma is dat je je elke dag opnieuw moet inschrijven. Zolang je zoon zich niet nog eens aanmeldt, zal Fien Germijns zeker niet aan jullie deur staan. Ik zou het zelf trouwens ook niet willen, maar dat is vooral omdat mijn man net iets te vaak zegt dat hij die Fien wel een toffe vindt.

Roeidiscipline

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo hekelen kijkers de achtergrondmuziek tijdens het programma (“net of je de vaatwasser aan hebt staan”), dat kajakken gelijkgesteld werd met een roeidiscipline (“indien mogelijk graag een rechtzetting hiervoor”) en het zachte stemgeluid van het nieuwe vrouwelijke jurylid (“dat vrouwke dat nu in de jury zit, zit die in een andere studio of buiten het gebouw?”). Een andere kijker vond het niet kunnen dat Blokken gewoon doorliep op feestdagen (“alsof Kerstmis en Nieuwjaar gewone dagen zijn”). Klagers krijgen een standaardantwoord.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, zoals deze als klacht verpakte lofbetuiging aan het adres van Xavier Taveirne. “Ik heb een klacht, ik zal me namelijk de afwezigheid van Xavier als nieuwsanker beklagen. Zijn empathie, relativeringsvermogen, milde humor en creatieve manieren om met onverwachte technische probleempjes om te gaan zijn prachtig. Ik zou ‘onovertroffen’ willen zeggen maar dat wil Xavier niet graag horen. Veel succes, winner!” Daarom, proficiat aan Xavier met de Chloë Complimenten Wisselbeker! En succes met Winwin op Radio2!

Tot slot stelt iemand het recept ‘ravioli van boschampignons met beurre blanc en peterseliecoulis’ van Dagelijkse kost in vraag. “Het deeg moet worden gemaakt van 300gr bloem en 13 dooiers... daar gooit ge ne keeper mee doëd.” Ik zie de titel op vrtnws.be al voor me: ‘Keeper gedood met ravioli van Jeroen Meus’.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’