dinsdag 24 januari 2023
24 januari 2023

Chloë van de Klantendienst: ‘Volgens mij loopt ook hun leraar Nederlands gefrustreerd rond’

COLUMN - 24 januari 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de
loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Tom Waes in "Het verhaal van Vlaanderen"
logo Chloe van de klantendienst

De afgelopen 14 dagen werd er 1.721 keer contact opgenomen met onze dienst. Een groot deel daarvan kwam van een groep scholieren. Die hadden van een leerkracht de opdracht gekregen om massaal de VRT-Klantendienst lastig te vallen over de tijdslijn in Het verhaal van Vlaanderen op Eén. “Beste meneer Waes. Ik vind u (sic) programma leuk maar wij hebben in de les geleert (sic) dat het jaar nul niet bestaat. Dat staat steeds op jullie tijdlijn. Met vriendelijke groeten. Iedereen moet dit indienen van onze leerkracht, gelieve het te verbeteren want hij is er al een tijdje door gefrustreerd.” Volgens mij loopt ook hun leraar Nederlands gefrustreerd rond.

Ik heb de klacht voorgelegd aan de makers van het programma en zij erkennen dat het jaar nul niet bestaat. Toch hebben ze het punt nul bewust gebruikt. Niet als een jaartal, maar om als een punt het begin van onze jaartelling mee aan te geven. “Dat leek ons het duidelijkst en minder verwarrend dan -1 en 1.” In aflevering twee spreekt Tom evenwel over het jaar nul. “Onze excuses. Laat ons het op zijn enthousiasme voor het onderwerp houden. We hopen desalniettemin dat u van de reeks genoten heeft.” Alle dertig leerlingen kregen alvast een standaardantwoord met excuses en correcte datering.

Verder kregen we klachten over het logo van Canvas (“Wanneer komt er een nieuw logo? Want ik ben het huidige logo beu gezien.”), over het stemvolume van quizmasters (“Waarom moeten de namen van deelnemers in spelprogramma’s altijd ZO LUID geroepen worden?”) en over het ontbreken van ondertiteling bij de film Little Woman (“Is’t geld op dat er geen ondertitels meer zijn?”). Verder heeft iemand een vraag voor Jeroen Meus. “En, Jeroen?! Poept Katrientje goed?” Uit het e-mailadres kon ik niet afleiden of deze kijker uit Vlaanderen of Nederland komt. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, heb ik die informatie wel nodig.

33 keer draaien

Een andere Dagelijkse kost-fan wil weten of Jeroen Meus wel van zijn eigen gerechten proeft. De kijker bezorgde ons een opsomming van gerechten die door toedoen van Jeroen allicht oneetbaar zijn geworden.

  • “Op het reeds voorgekruid gehakt kiepert hij een halve strooibus van zijn Dagelijkse kost-kruiden (wat die ook mogen zijn) en nog wat ander kruid.”
  • “Hij doet driemaal zout op de Rigotinni: eerste maal in kookvocht, dan op de bereiding en dan nog eens ‘bijkruiden’ (zonder proeven).”
  • “Enkele weken geleden maakte hij een gerecht en deed drie keer zout op zijn patatten. Laatst naar de film van De Witte gekeken?”
  • “Hij draaide ook 33 keer (ja, 33 keer) aan de pepermolen om zijn eigen tartaar te maken… Onvoorstelbaar.”

Zelf vraag ik me vooral af of die 33 keer draaien een pepermolen een soort culinair ritueel is? Maar ook: zouden veel Dagelijkse kost-kijkers de stappen van Jeroen zo nauwgezet in de gaten houden? Kan je nog wel goed luisteren naar zijn uitleg, wanneer je zo druk zit te tellen? En we kunnen van geluk spreken dat deze kijker geen gefrustreerde leerkracht in de koksschool is, of onze mailbox was helemaal ontploft.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo vragen verschillende kijkers om boodschappen door te geven aan de presentator:

  • “Wilt u a.u.b. vragen aan de presentator op te houden met steeds te zeveren over die afgrijselijke Duitse taal?”
  • “Kan er eens iemand a.u.b. tegen meneer Crabbé Ben zeggen dat hij wat meer moet zwijgen als de mensen aan het gokken zijn?”
  • “Kunt u Ben Crabbé vragen om te stoppen met smoelen te trekken als hij een vraag stelt aan de jury? Ik vind dit zeer oneerbiedig en grof.”

Ben Crabbé vroeg ons deze klagers een standaardantwoord te bezorgen.

Maar gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, zoals deze over het radio2-programma ann&daan. “Bedankt om de landbouw positief en plezant onder de aandacht te brengen in jullie uitzending van 12 januari. Dit betekent voor ons, als landbouwers, héél véél!” Proficiat Ann en Daan met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Tot slot wil een kijker van Vrede op aarde weten welke hamer Jan Peumans gebruikt tijdens de debatten. Ik kan alleen maar hopen dat deze persoon geen slechte bedoelingen heeft.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’