dinsdag 26 juli 2022
26 juli 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Wie af en toe een documentaire op Canvas bekijkt, weet dat dictatoriale censuur toch net iets anders is’

COLUMN - 26 juli 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Cast van FC De Kampioenen

Normaal is de zomer een rustige periode voor de Klantendienst. Vooral sport lijkt mensen dan bezig te houden: ofwel vinden ze de aandacht te veel, of ze vinden het net te weinig. Daarnaast zijn er de traditionele klachten over de tigste heruitzendingen van F.C. De Kampioenen. Maar sinds deze week is er ook een nieuwe categorie bijgekomen: zij die het opnemen voor onze veel herhaalde sitcom. Zo zitten 16 afleveringen van deze “oerdegelijke, Vlaamse kaskraker” niet meer in het aanbod. “Blijkbaar is het bon ton om klassiekers uit onze cultuur te cancelen.” Volgens een andere klager is dat “pure, dictatoriale censuur die niet past in een democratische rechtsstaat”. Mocht deze kijker af en toe een documentaire op Canvas bekijken, zou die weten dat dictatoriale censuur toch net iets anders is.

Persoonlijk begrijp ik de commotie niet helemaal. Volgens mij is het nieuws niet dat er 16 afleveringen zijn geschrapt. Wel dat er nog altijd 257 afleveringen van F.C. De Kampioenen circuleren. Zal ’t gaan, ja?

Flupke zien viben

Over naar de orde van de dag. De afgelopen 14 dagen werd er 1.082 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen onder meer vragen waarom het niet mogelijk is om de koers door te spoelen wanneer deze nog live bezig is, waarom Fata Morgana niet terugkeert in de zomer en waarom de uitzending van de Nationale Feestdag te vroeg uit de ether werd gehaald. “Ik wil Flupke zien viben, Henri horen blasten, en de knallen van de vuurwerk aanschouwen maar dat kan niet, want jullie hebben de uitzending stopgezet.” Ik had Flupke ook wel willen zien viben, dus ik speel het zeker door. Verder kregen we ook een klacht over de documentaire Coldplay: a head full of dreams op VRT NU. “Ik probeer naar Coldplay te kijken maar het beeld bevriest en het geluid loopt door.” Dat lijkt me inderdaad het ergste: dat het geluid doorloopt. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Een kijker hekelt het gebruik van moeilijke woorden in Het journaal. “Is het zo moeilijk om normale woorden te gebruiken die elke Vlaming kent?” De geviseerde term: hittegolf. Want, zo stelt de klager, “zelfs mijn smartphone kan het woord niet herkennen”. Wat volgt is een subjectieve analyse van de waarden en personeelsbeleid van VRT. “Jullie willen de mensen altijd manipuleren, want jullie zijn toch de meest rood groene zender van België. Eigenlijk moeten ze jullie allemaal op de straat gooien zonder werkloosheidsuitkering.” Geschrokken door deze weinig constructieve houding, ben ik me gaan verdiepen in de mogelijke lichamelijke gevolgen van een hittegolf. Zo blijkt: in extreme gevallen kan de lichaamstemperatuur zo hoog oplopen met beschadiging aan het zenuwstelsel als gevolg. Een dergelijke hitteberoerte gaat dan gepaard met onverklaarbaar gedrag zoals prikkelbare of agressieve reacties. Gelukkig hebben we op VRT airco. Klager krijgt een vreedzaam standaardantwoord.

Het geheim van Frank: laagjes

En ook in Sint-Niklaas doken hittegerelateerde problemen op. “Frank Deboosere is op tv komen zeggen dat het 30 graden zal worden. Wij zijn gaan fietsen met gehandicapten en ik ben onderweg een jasje moeten gaan kopen voor een deelnemer wegens te koud. Het was hier 22 graden, een schande jullie weerdienst.” Behalve dat Frank onmogelijk elk hyperlokaal weer kan bespreken in een programma van hooguit vijf minuten, lijkt 22 graden mij nog altijd prima fietsweer. Dit is alvast het antwoord van Frank, die zelf bij alle temperaturen fietst: “Als het heel warm is, zorgt de wind tijdens het fietsen voor verkoeling. Ik zorg dat ik de eerste 10 minuten op de fiets juist ietwat kou heb, want van het fietsen warm je sowieso op. Het geheim: laagjes!”

Gelukkig liepen er deze week ook complimenten binnen, zoals deze over Sporza Tour op Radio 1. “Niks tegen Gert, maar ik geef een complimentje aan Babette: enthousiaste stem, leuke radio!” Als het goed is, zeggen we het ook. Proficiat, Babette!

 handgeschreven brief. “U kunt mij, 79-jarige man, plezier doen met me de tekst te bezorgen van het liedje ‘Pour un flirt’

Maar het meest hartverwarmende bericht kregen we in de vorm van een handgeschreven brief. “U kunt mij, 79-jarige man, plezier doen met me de tekst te bezorgen van het liedje ‘Pour un flirt’. Onkosten ga ik vergoeden. A.u.b. gooi deze brief niet direct in de prullenmand.” Integendeel. Ik heb de tekst van Michel Delpech meteen opgezocht afgedrukt en met een hele hoop VRT-goodies op de bus gedaan. Want voor het plezier van deze man, je ferais n’importe quoi.

Tot slot kregen we geen klachten over Ben Crabbé en zijn Blokken. Misschien kan een bevriend journalist daar een artikel over schrijven? 

Chloë van de Klantendienst

PS:  Wil jij mijn nieuwe collega worden? Er is een plekje vrijgekomen op de VRT-klantendienst!

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’