dinsdag 10 januari 2023
10 januari 2023

Chloë van de Klantendienst: ‘Mijn man zou het plafond niet mogen schilderen in de sweater van Stijn Van de Voorde’

COLUMN - 10 januari 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de
loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Stijn Van de Voorde en Roos Van Acker

De afgelopen 14 dagen werd er 1.195 keer contact opgenomen met onze dienst. Zo kregen we klachten over het “godslasterlijk gelul” van die “zelfverklaarde komiek” in Kamal Kharmach: Mag ik even?, over het dialectische woordgebruik (“dees is grellig”) van Fien Germijns in Switch en over de haartooi van Annelies Van Herck op oudejaarsavond (“de kleuring viel tegen en ook de opmaak”). Klagers krijgen een standaardantwoord.

Een luisteraar van De Tijdloze volgde de hitlijst op oudejaarsavond via de webcam van StuBru. En vooral de stijlkeuze van Stijn Van de Voorde was daarbij een doorn in het oog. “Ik vind het heel spijtig dat Stijn gekleed gaat alsof hij zijn plafond gaat schilderen. Ik vind het heel seksistisch dat Roos Van Acker haar best doet om mooi gekleed te zijn op deze feestelijke avond en Stijn het zich totaal niet aantrekt. We zijn hier nu met vrienden samen en zowel de vrouwen als de mannen zijn mooi gekleed. Dit is elementair respect voor mekaar en voor de samenleving waarin we leven.” Nu ben ik zelf niet zo’n fan van radio luisteren via de webcam. Video killed the radio star, nietwaar? Maar ik ben de beelden van die bewuste avond gaan opzoeken en ik stel vast: mocht mijn man in zijn Fred Perry-sweater het plafond schilderen? Het zou zijn beste dag niet zijn.

Radio 1 moet het voortaan met een luisteraar minder doen. Die hekelt immers de slogan van onze actuazender. “De puberale toon van de mannelijke stem: ‘alles begint bij luisteren’. Dat doet mij telkens denken aan die vervelende leerkracht die hetzelfde zinnetje gebruikte. Dus zet ik de radio af.” Ik begrijp deze man, ik had vroeger een leraar die - telkens wanneer iemand héél slechte punten had - zei: ‘t is gebeurd. Daarom kijk ik ook niet zo graag naar een bepaald quizprogramma. Klager krijgt een standaardantwoord.

Ultrawide Cinema-formaat

Een tv-kijker heeft het niet met afwijkende videoformaten, zoals in het jaaroverzicht van Sporza. “De zwarte balken boven en onder het beeld zijn even groot als het beeld zelf. Idem dito voor het nieuwe programma over de geschiedenis van Vlaanderen. Naar beide programma's heb ik twee minuten gekeken en toen heb ik uit ergernis voor dit onbegrijpelijk, tot een smalle strook gereduceerd beeld, weg gezapt.”

Klager kreeg een uitgebreid, persoonlijk antwoord: “Programmamakers kunnen er inderdaad voor kiezen om hun productie een meer filmisch karakter te geven door gebruik te maken van het Ultrawide Cinema-formaat met een beeldverhouding van 21:9.” Maar ook de bevestiging dat 16:9 de norm blijft voor tv-uitzendingen bij VRT. Alleen, dat werd niet gewaardeerd door de klager. “Al die programma's worden gemaakt met belastinggeld. VRT heeft de volledige vrijheid om bepaalde normen aan de programmamakers op te leggen. Dit doet ze al op tal van andere zaken zoals discriminatie, gender en andere woke toestanden.” Van beeldformaten tot woke-discussies: het is allemaal een complot! Met uw belastinggeld!

Speekselzuigen

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Kijkers melden ons dat de presentator moet stoppen met “zijn enerverend speekselzuigen”, vragen waarom de jury nooit in beeld mag komen en stellen voor om de programmatitel te veranderen in Blokken praat. “De Heer Crabbe kan zijn mond geen minuut dicht houden, het is zo erg dat hij regelmatig kandidaten uit hun concentratie brengt tijdens het leggen van de blokken. Beseft hij dat niet of is dit in opdracht van VRT zelf om geld te besparen?” Mochten we geld kunnen besparen met het gebabbel van Ben, hadden we hem al lang opnieuw een talkshow gegeven. Bij voorkeur eentje zonder Bracke.

Maar gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, zoals deze over de collega’s van VRT NWS. “Bedankt om ons elke dag met opgeheven hoofd het nieuws te bezorgen. Hoe jullie daar telkens in slagen, roept bij mij alleen maar respect op voor gans de ploeg.” Proficiat aan de hele nieuwsdienst met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Tot slot vindt een tv-kijker dat VRT de verkeerde mensen heeft ontslagen. “Jullie hadden beter die wokkers die bij jullie werken buitengezet.” Ik geef het door aan de catering.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’