dinsdag 28 juni 2022
28 juni 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Laat ons ‘Extra Time’ dan voortaan ‘Aanvullende Tijd’ noemen’

COLUMN - 28 juni 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Aster in decor van Extra Time, waarvan het logo werd aangepast als Aanvullende tijd

De afgelopen 14 dagen werd er 1.123 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen klachten omdat “de tic van Otto Jan Ham - zijn handengewrijf – in De campus cup erg storend is”, omdat VRT blijkbaar “niks anders in de lade heeft liggen dan F.C. De Kampioenen” en omdat “Sven Nys steeds meer het werk opknapt van co-presentator tijdens wielerwedstrijden”.

Volgens een andere sportliefhebber bezondigt Sporza zich steeds vaker “aan het verloederen van ons taaleigen”. “Zo vervangen ze mooie en uitstekend passende Nederlandse woorden zoals ‘golf’ en ‘negatieve ronde-tussentijd’ door de Engelse alternatieven ‘wave’ en ‘negative split time’.” In dezelfde categorie heeft een luisteraar van Radio 1 het niet begrepen op het nieuwe ochtendprogramma Voilà l'été. “De V van VRT staat voor Vlaams. Kunnen jullie geen Vlaamse titel bedenken? Het begon met Vive le Vélo. Ik stoor mij hier geweldig aan.”

Om verdere ergernissen te voorkomen, stel ik voor dat we ook deze programmatitels wijzigen:

  • Het journaal (ontleend aan het Franse ‘journal’, Vlaamser is ‘Het dagboek’)
  • Baptiste (Doper)
  • Radio 2 Bene Bene (Radio 2 Erg Goed)
  • Belpop Late Night (Vlaamse en Waalse Popmuziek Laat Nacht)
  • Switch (Ommezwaai)
  • Extra Time (Aanvullende Tijd)
  • Olly Wannabe (Olijfboom Willen Zijn)
  • Pingu (Pingu)

In de categorie ‘aparte schrijfwijzen’ kregen we deze week vragen over gewonnen “tikkets”, over het verdwijnen van “Internet Keuken” op Radio 1 en over het overmatige lookgebruik van “Jeroen Meeus”. “Dagelijkse kost zou beter Een teentje look heten!” Ook de uitlatingen van “Siska Schieters” of “Ciska Schoeters” in een krant lokten vragen uit. 

Kennis, eruditie en pseudo-prof

Maar dat was niets in vergelijking met de stortvloed aan berichten na een krantenartikel over Ben Crabbé, vorige week. Daarin werd op basis van mijn column verkeerdelijk geconcludeerd dat VRT het meeste klachten over deze presentator ontvangt.

Sindsdien lopen er opvallend veel lofbetuigingen binnen. “Ik heb reeds van enkele mensen vernomen dat er veel klachten binnenkomen betreffende de presentator van Blokken. Onterecht vind ik. Hij heeft een enorme bagage aan kennis en eruditie.” Een andere fan geeft Ben nog een constructieve raad. “Let toch maar een beetje op, jij met jouw grote mond die eigenlijk zeer veel weet. Het zijn de kandidaten die alles moeten weten, Ben!”

Verder is er iemand die op zijn beurt een andere VRT-coryfee wil verlinken. “Toen ik hoorde dat Ben Crabbé het zo hard te verduren kreeg, wil ik een ander persoon aangeven. Ben Crabbé kan je altijd wegzappen, maar hij spreekt tenminste gewoon. Nieuwe feiten op Radio 1 is wat anders: de inhoud is prima maar de toon van Lieven Vandenhaute is die van een pseudo-prof.” Zo zie je maar wat één opgeklopt artikel teweegbrengt, behalve extra werk voor de VRT-klantendienst. Klagers en fans krijgen een standaardantwoord.

Intussen blijven Ben Crabbé en zijn Blokken ook los daarvan – in de week voor de zomerstop – de gemoederen beroeren. Zo hekelen kijkers de stylisten van Ben (“zijn kledij is lelijk, donker en zonder uitstraling”), de vervelende stem buiten beeld (“die steeds de antwoorden herhaalt of ‘allez’ zegt”) en de achtergrondmuziek (“die erg storend is”). Een andere trouwe kijker vindt het niet oké dat Ben altijd blijft doorvragen naar het beroep van de kandidaten. “Het moet ondertussen wel bekend zijn dat de spelers meedoen om gratis reclame te kunnen maken voor hun zelfstandige job en B.C. ondersteunt dit.” Mocht ik kandidaat in het programma zijn, zou ik persoonlijk liever praten over mijn job dan over wat mijn man gisterenavond weer heeft uitgestoken. Maar ik geef de opmerking aan B.C. door.

Gelukkig liepen er deze week ook nog andere complimenten binnen, vooral aan het adres van Riadh Bahri over zijn nieuwe rol als journaalanker. Zo prijzen kijkers zijn “zachte, aangename stem”, “zijn ongedwongen manier van presenteren” en “zijn sympathieke en toffe persoonlijkheid”. Proficiat, Riadh!

Tot slot kregen we een vraag van een aspirant talent. “Hoe kan ik meedoen in een Ketnet-reeks (als hoofdrol)?” Goed geprobeerd, Niels!

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’