dinsdag 05 december 2023
05 december 2023

Chloë van de Klantendienst: ‘Eddy heeft nog trots verkondigd dat hij achter het gat van Nancy heeft geswaffeld’

Dinsdag 5 december - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 14 dagen werd er 1.939 keer contact opgenomen met onze dienst. Een trouwe kijker van Thuis acht het “de hoogste tijd om het volgende mee te delen”. Zo hield ze ervan hoe onze dagelijkse fictiereeks het ware leven weerspiegelde. Maar… “In een korte tijd is het een extreme ommekeer geworden, een omwenteling. Ik durf zelfs te beweren: grof, vulgaire taal, laag, lichtzinnig, ruw en plat. Het is precies geëvolueerd in Het Gepeupel!”

Vooral de aflevering van 20 november is bij haar in het verkeerde keelgat geschoten. Daarin heeft Nancy het over ‘tongdraaien’. “Nieuwe moderne benaming!” En Maïté biecht op aan Dieter dat haar kind niet van hem is maar van Tim. “Die vrouw wint de nieuwe sportprestatie van het aantal keren ‘neuken’, in die mate dat ze zelfs niet meer weet door wie ze bevrucht werd. Is dit Reclame voor het Nieuwe Normaal???”

Als het gaat over ordinaire praat, dan stel ik vast dat deze kijker precies minder moeite heeft met personage Eddy. Hij heeft in diezelfde aflevering nochtans trots verkondigd dat hij ‘achter het gat’ van Nancy heeft ‘geswaffeld’. Allicht wordt exuberante seksualiteit volgens onze traditionele normen en waarden niet aanvaard van vrouwen, maar wel van mannen. Maar ik kan de klager geruststellen: er zal niet veel meer geneukt worden door Maïté. Niet omdat ze op bevallen staat, wel omdat het personage een dag later uit de reeks werd geschreven. (Let op: haar vertrek heeft niets te maken met deze klacht. Ik wil niemand op ideeën brengen.) Klager krijgt een uitgebreid standaardantwoord.

Een kijker van de VRT 1-talkshow Amai zeg wauw! is dan weer niet te spreken over presentator Otto-Jan Ham. “Otto Jan Ham is een heel vies persoon geworden!” Eerst vreesde ik een klacht over onbetamelijk gedrag, daar hebben we in dit huis intussen zelfs procedures voor. Maar godzijdank ging het over iets van een heel andere orde. ‘Foute oorbel, vieze haren en foute baard! Erg. Totaal fout en erover! Ik moet hem niet meer!’ Drie keer ‘fout’ in een klacht moet wel héél fout zijn.

Maar zelfs al loopt Otto-Jan erbij als Earring Magic Ken, dan is dat zijn recht. VRT is immers van mening dat elk schermgezicht een eigen stijl mag hebben en dat dit ook zichtbaar mag zijn op het scherm. Zonder daarbij de regels van het fatsoen te overtreden. Maar het is niet dat hij met pakweg een veel te groot polshorloge in beeld komt, toch?

 

Wij, dagelijkse kosters

In een lijvige mail klaagt een kijker van Dagelijkse kost de titel van het programma aan. Volgens de klager dekt die immers niet langer de lading. “Ik stel vast dat het begrip ‘dagelijks’ sinds geruime tijd naar ‘elitair’ of op z’n minst erg selectief evolueert. Ondanks dat Dhr. Meus dit programma schitterend presenteert, sluipt zijn verleden als restaurant chef in het programma.” Zo hekelt de afzender dat onze chef “beschikt over een team van mensen die voor hem alle ingrediënten zoeken, verzamelen en inkopen” en dat zij dat te vaak doen in speciaalzaken of via zijn netwerk.

“De gewone mens heeft dit netwerk en hulp niet en moet voor zijn ‘Dagelijkse kost’ veelal gauw gauw gauw naar véél te drukke supermarkten hollen om uit de eenheidsworst van het érg beperkte (eenvoudige en goedkope) aanbod van producten een keuze te maken. De aangekochte producten zijn veelal reeds mismeesterd door de leveringsketen maar door gebrek aan kwaliteitsvolle uitgebreide keuze zijn wij ‘Dagelijkse kosters’ in zekere zin gedwongen deze ‘rommel’ te kopen en te verbruiken!”

Wat volgt is een bijna exhaustieve opsomming van alle denkbare producten die te koop zijn in de reguliere supermarkt en waar het vaak schort aan kwaliteit. Ik bezorg deze lijst aan Dhr. Meus, al vrees ik dat Jeroen weinig kan doen aan de gangbare voedselketen. Klager krijgt een standaardantwoord.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo vinden kijkers dat de presentator “een beetje overdrijft in het storen van zijn kandidaten”, dat hij “eens beter op zijn woorden moet letten” en dat hij “op zeer opzichtige manier naar borsten staart”. Die laatste klacht vind ik zelf nogal ongelukkig. Ben kan er weinig aan doen dat hij niet zo groot is.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox. Deze week zelfs verschillende aan het adres van Factcheckers op VRT 1. “Bedankt om zelf eens een dagje mee te draaien in de kinderopvang! Deze waardering heeft onze sector meer dan nodig.” Daarom, proficiat aan Britt Van Marsenille en Thomas Vanderveken (goh, ja, en ook Jan Van Looveren) met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’