dinsdag 16 mei 2023
16 mei 2023

Chloë van de Klantendienst: ‘In den beginne schiep God de hemel, de aarde en Jeroen Meus’

COLUMN - 16 mei 2023 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 14 dagen werd er 914 keer contact opgenomen met onze dienst. Een kijker van Dagelijks kost denkt dat de houdbaarheidsdatum van het programma overschreden is. “Ik ben al meer dan 60 jaar tv-kijker en vraag me af of een programma als Dagelijkse kost nog de moeite loont. Alle dagen diene zelfde wappie met zijne idiote onverstandige praat. In den beginne oogde hij nog fris, maar nu baadt hij in een lage IQ-weelde.” Altijd fijn om feedback te krijgen van een kijker die zich de begindagen van de tv nog herinnert. Want zoals de geschriften ons hebben geleerd: “In den beginne schiep God de hemel, de aarde en Jeroen Meus”. Klager krijgt een standaardantwoord.

In de categorie ‘kort maar krachtig’: “Eurovision songvestival Gustaaf trekt op Niets het was beter geweest met loredana”. Interpunctie of hoofdlettergebruik waren natuurlijk ook beter geweest. Nu, meningen mogen verschillen. Toch is onze Gustaph maar mooi zevende geëindigd. En was het echt een ‘songvestival’ hadden we misschien zelfs gewonnen. Gustaph had tenminste een vest aan.

Over leestekens en kapitalen gesproken: “Wanneer komt de nieuwe reeks van flikken Maastricht terug op VRT 1 en kan dat kloppen dat de nieuwe serie Knokke off van Pommelien Thijs volledig op vrt Max komt of is dat aflevering per aflevering is er al iets beslist of de serie ook opVrt 1 komt. graag een antwoord .Dank u.” Ik zoek het even allemaal uit zodat ik deze kijker van. antwoord kan dienen en ik niet vraag per vraag moet antwoorden want Vrt 1en vrt Max zijn natuurlijk twee verschillende dingen en ik wil het nu ook wel weten .Komt goed.

Pamflet voor genderneutraliteit

Het onverwachte vertrek van sportjournalist en presentator Aster Nzeyimana betekent misschien goed nieuws voor een klager van de VRT 1-promospot. Daarin wordt de uitdrukking “what the fuck” in de mond genomen. “Jammer dat er in de promo van de nieuwe naam VRT 1 schunnige taal wordt gebruikt.” Mochten we een nieuwe spot opnemen - zonder Aster - nemen we deze opmerking mee.

In het belang van de wereldvrede stuurt een grootouder ons een klacht over het Ketnet Junior-programma Dropje. “Wat is dit voor een genderideologische onzin? Er zijn twee geslachten, te weten man en vrouw. Alles wat daarbij komt is onnatuurlijk en psychisch gestoord. Stuitend, dat jonge kinderen dit normaal moeten vinden.” Nu ken ik Dropje toevallig erg goed, omdat mijn nichtje - die soms bij ons komt logeren - een grote fan is. En ik kan getuigen, het programma is allesbehalve een pamflet voor genderneutraliteit. Ja, in de intro klinkt er: “Dropje is geen jongen, en geen meisje, het is gewoon zichzelf.” Dropje is een pluche knuffel, snap je?

Tijdens de laatste logeerpartij had m’n nichtje haar knuffelbeer Coco mee. Ik vroeg of Coco een jongen of een meisje is. Ze dacht eens diep na, en zei: “Coco is geen jongen, en geen meisje, het is gewoon zichzelf! Net zoals Dropje.” Prachtig, toch? Dat een kinderreeks subtiel zo’n boodschap kan overbrengen, zonder dat expliciet in de verhalen te verwerken? Iedereen mag zichzelf zijn. En als Dropje dat normaal kan vinden, dan onze kinderen ook. En verder, om een wetenschapper te citeren: verkondigen dat geslacht zo simpel is als X en Y, is de wetenschap ontkennen. Klager krijgt een standaardantwoord.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Gelukkig heeft Ben tegenwoordig erg beleefde kijkers, mensen die hun kritiek zelfs in iets constructiefs weten om te zetten.

Klager 1 stelt dat de presentator een overdreven enthousiasme voor muziek tentoonspreidt. “Ik vind Blokken wel een fijn programma, maar het is de hoogste tijd om een Blokken Music op te starten. Niet dat ik nu zo een geweldige muziekliefhebber ben, maar Ben Crabbé wel. Als je een zanger, een lied, een muziekgroep niet kent, zou hij wij wijze van spreken flauwvallen. Alles gaat bij hem om muziek, en hij kent dan ook al die muziek. Dus wat mij betreft: Blokken Music en iemand anders die de gewone Blokken presenteert.” Ik waardeer de moeite die de klager in dit uitgewerkte en helder beschreven idee heeft gestoken.

Klager 2 stelt dan weer dat alles draait om voetbal. “Crabbé is een bijzonder goede presentator, doch graag wilde ik eens één uitzending bekijken waarin het woord voetbal niet voorkomt. Ben lijkt erdoor bezeten. Oké, dat is zijn probleem. Maar hij benut iedere gelegenheid om deze ‘spojt’ ter sprake te brengen. Dat behoort toch tot je eigen privacy?” Nu is mijn man ook bezeten door voetbal. Oké, dat is zijn probleem. Van mij mag hij dat ook uitdragen en hoeft dat niet per se aan de GDPR-wetgeving onderworpen te worden. Liever dat dan wat ik recent zag op onze Visa-afrekening. Die 24,99 euro aan OnlyFans? Dat gaat hij mij toch nog mogen uitleggen. Maar ik wijk af.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox zoals deze aan het adres van Peter Van de Veire. “Gewoon even om te zeggen dat Peter VDV dat fantastisch doet als commentator van het Eurovisiesongfestival. Zo hard lachen!! Je moet het maar bedenken. Je voelt bovendien dat Peter VDV het geweldig vindt. Zo hard genieten!” En wij vinden ‘m ook geweldig. Daarom, proficiat Peter met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Tot slot schrijft iemand deze weinig mooie woorden over onze weervrouw Jacotte Brokken. “Wat gaat ze slecht gekleed, ze is er veel te dik voor.” Ik durf hier op mijn beurt vragen: zou je dat ook zo tegen je eigen kinderen zeggen? De publieke omroep heeft ook een educatieve functie. En dat blijkt jammer genoeg broodnodig.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’