woensdag 03 januari 2024
03 januari 2024

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een
heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op
eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 14 dagen werd er 2.831 keer contact opgenomen met onze dienst. Op basis daarvan kan ik inschatten welk gespreksonderwerp de afgelopen kerst het vaakst op de feesttafel lag: seks. Niet de intieme escapades van de aanwezigen, wel het omfloerste en losbandige gedrag in onze dagelijkse fictie Thuis. Zo liepen er ettelijke klachten binnen van verontwaardigde fans.

“Seks is precies het enige wat nog telt. Is dit echt nodig om kijkcijfers te halen? Blijkbaar bestaan er geen gewone relaties meer.” Ik lees hier - niet eens tussen de lijnen - dat seks niet thuishoort in gewone relaties. Persoonlijk denk ik dat deze reactie dus beter aan relatiedeskundige Rika Ponnet wordt gericht.

Deze trouwe kijker dreigt met afhaken. “Volgens mij zitten de schrijvers van Thuis met een sekscomplex. Dit is niets meer om met kinderen te bekijken.” Samen met de kinderen naar gratuit seks kijken? Dat zou ik ook niet doen. Maar de beelden in Thuis vind ik nog behoorlijk zedig, in vergelijking met wat mijn man soms bekijkt.

Anderen hekelen dat “sommige scènes ronduit degoutant zijn”, dat plots “iedereen overspel lijkt te plegen of zit te flirten met personen die niet hun partner zijn” en dat het programma “websites als OnlyFans promoot, die sowieso geen promotie nodig hebben om veel geld te verdienen”. Deze kijker besluit: “Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die van deze mening is.”

En dat hebben we dus gemerkt aan onze mailbox. Een verdwenen lijk? Allemaal prima. Maar de geneugten van lichamelijk genot? Ho maar! Volgens de makers is het erotisch kantje van de verhaallijnen niet disproportioneel, hebben ze elk een andere functie en een andere ontknoping. Bovendien zegt managing director Peter Bouckaert daarover in De Morgen: “Eros en thanatos zijn al eeuwenlang de twee grote drijfveren van storytelling en dat is bij Thuis niet anders.” Zo ben ik al lang blij dat mijn man thuis zijn plezier weer haalt uit tv-kijken en niet uit dure OnlyFans-abonnementen. Klagers krijgen een kuis standaardantwoord.

Fotografeer de lucht

Over OnlyFans gesproken. Een trouwe kijker van Het weer stelt zich vragen bij het beleid rond de dagelijkse fotokeuze, van beelden ingezonden door fotografen uit het hele land. “Dagelijks zijn er meerdere vrijwilligers die beelden insturen, maar de regisseurs kiezen steeds dezelfde. Afgelopen week kregen weeral drie inzenders twee selecties. Eén iemand kreeg zelfs drie selecties. De resterende vijf selecties waren dus nog te verdelen onder ‘de andere inzenders’. Voor de regisseurs is de slogan ‘VRT is er voor iedereen’ een wereldvreemd iets.”

Bij het lezen van deze klacht krijg ik het gevoel dat deze kijker zorgvuldig alle inzendingen bijhoudt in een persoonlijk Excel-document. Nu wil het toeval dat onze weermensen ook zo’n spreadsheet hanteren, zodat ze niet per ongeluk altijd dezelfde mensen kiezen. Maar op bepaalde dagen zijn het toevallig het vaste arsenaal aan fotografen die als enige iets insturen.

Om de ernst van de zaak beter te begrijpen, heb ik per hoge uitzondering toegang gekregen tot die interne Excel. Wat blijkt: de klager in kwestie kwam de afgelopen drie jaar 185 keer aan bod met een beeld in Het weer. Dan kan een mens zich afvragen: wat ging er verkeerd op die 910 andere dagen? Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Wel kan ik nog deze persoonlijke tip meegeven die de kans op selectie verhoogt: fotografeer de lucht. We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen.

Wie nog meer tips wil, kan ook dit artikel er even bijnemen. En wie zijn weerfoto’s elke dag gepubliceerd wil zien, kan natuurlijk zelf een OnlyFans-account starten. Daar valt blijkbaar nog geld mee te verdienen ook.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, zoals deze over het veldrijden GP Sven Nys op 1 januari. “Veldrijden op twee kanalen op hetzelfde uur. En dat op de eerste dag van het jaar. Proficiat. Dat moet beter met zo veel personeel en budget.” Nee wacht, ik heb dit verkeerd gelezen. Dan maar deze over De Warmste Week. “Nog een dikke proficiat en dank je wel met De Warmste Week, leuk dat jullie zich daarvoor ingezet hebben. Ik heb ook immens genoten van de zalige muziek gedurende deze dagen.” Daarom, proficiat aan de ganse ploeg van De Warmste Week (en ook de collega’s van Sporza) met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Wat is een halflief?

Verder blijven Ben Crabbé en zijn Blokken opnieuw de gemoederen beroeren. Zo stoorden verschillende kijkers zich afgelopen weken aan de opmerkingen van de presentator jegens de Katholieke Kerk.

- “Is ook dit geen vorm van discriminatie?”

- “Ben vergeleek een priester met een misantroop!”

- “Hij kon het niet laten de Vlaamse abdijen zwaar te beledigen.”

- “Is het niet hoogtijd de heer Crabbé op zijn plichten te wijzen?”

Ik heb de Beheersovereenkomst er nog eens op nageslagen, maar volgens mij hebben medewerkers van de publieke omroep geen verplichtingen ten aanzien van de kerk.

Tot slot wil een oud-kandidaat van Blokken graag een kopie van haar deelname ontvangen, om deze te kunnen tonen aan haar “halflief”. Ik breek er al een week mijn hoofd over wat dat is, een halflief. Misschien weet hij het zelf nog niet?

Beste wensen voor een machtig 2024!

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’