dinsdag 12 september 2023
12 september 2023

Chloë van de Klantendienst: ‘Koffie is wel degelijk een afrodisiacum. Vraag maar aan mijn man’

Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een
heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 14 dagen werd er 1.102 keer contact opgenomen met onze dienst. Zo kregen we onder meer een klacht over de nieuwe naam van Canvas. “In uw eerder persbericht werd de nieuwe naam van Canvas per 4 september aangekondigd: VRT CANVAS. Alles met hoofdletters. In het VRT 1 Journaal zie ik de laatste dagen een verwijzing staan naar VRT Canvas. Canvas dus niet met allemaal hoofdletters. Wat is het nu officieel?” Goeie vraag, ik voel de oprechte frustratie daarover. Maar dus: in het logo is het VRT CANVAS, officieel schrijf je VRT Canvas. Aldus onze taaladviseur. Klager krijgt een standaardantwoord. En laat dit mensen niet op ideeën brengen om vragen te stellen over radio2, Radio 2 of Radio2.

Verschillende kijkers van Dagelijkse kost kropen in de pen omdat het hen opviel dat regisseur ‘Katrientje’ niet meer te horen is in het programma. Bijvoorbeeld: “Wij stellen met opluchting vast dat Jeroen Meus zich dit seizoen concentreert op het bereiden van zijn recepten en zich niet langer inlaat met één-tweetjes met de vrouwelijke regisseur. Die vaak banale ‘staminee’-praat begon ten langen leste danig op de zenuwen te werken.” Mijn probleem: is dit nu een klacht, compliment of vraag? Of misschien vrouwonvriendelijk? Antwoord in beraad.

Het is nog geen herfst en daar is alvast de eerste verwijzing naar de zwartepietendiscussie. Ik hield mijn hart zelfs vast bij deze zin. “Eigenlijk zou ik hier een klacht moeten voor indienen, net zoals het zwartepietenverhaal.” Lieve hemel, wie heeft er nu weer wat uitgestoken, dacht ik. Niemand, dus. Dat was het punt van deze klager.

“Ik zie zonet een heel reportage over Pukkelpop... Uw goed recht... Wanneer het Werchter is, ook een hele reportage over het festival... Uw goed recht... Nu, vorige week was er in Domein Puyenbroeck in Wachtebeke het grootste harddance festival van België, The Qontinent. Een groot driedaags festival met hardcore, frenchcore, freestyle, rawstyle, hardstyle, enzovoort. Waarom hier geen reportage over? Zijn wij als harddanceliefhebbers niet goed genoeg? Zijn we te min? Wordt er kleinerend neergekeken op ons? Ik vind dit heel hypocriet, discriminerend en heel provocerend naar de harddancecommunity toe.”

Ik heb verschillende van die woorden moeten opzoeken, omdat ik er het bestaan niet van kon vermoeden. Maar los daarvan, er waren de afgelopen zomer tientallen, zo niet honderden festivals in Vlaanderen. Het is onmogelijk om van elk festival een liveverslag op VRT Canvas (CANVAS?) te brengen. Het is hun core-opdracht om zoveel mogelijk Vlamingen te bereiken. Dat klinkt misschien raw en hard, pardon my french, maar televisie maken is niet free. Maar een groep mensen bewust uitsluiten? Dat is niet onze style. Klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Voorhoofdzweet van Ben Crabbé

Opnieuw weten Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen te beroeren. Verschillende kijkers hekelen het nieuwe decor, dat “niet oké is”, “om hoofdpijn van te krijgen” en “zo fel waardoor ik het amper kan bekijken”. Ook de bewegende beelden maken kijkers “misselijk” tot “helemaal dolgedraaid”. Iemand verwoordt het zo: “Welke kwakkel heeft dit nu weer in zijn hoofd gehaald om op de achtergrond die balken continue in beweging te plaatsen in plaats van een rustgevende achtergrond!”

En iemand meent zelfs dat het een invloed heeft op het voorhoofdzweet. “Sinds het nieuwe decor van Blokken blinken/glanzen de gezichten van de kandidaten en van Ben Crabbé. Voorhoofd, wangen, kin. Dit oogt niet naturel!” Op zich zijn deze klachten geen verrassing. Ook bij de vorige decorwissel klonken die luid en soortgelijk. Alle verandering is moeilijk, zeker? Klagers krijgen een standaardantwoord.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox zoals deze aan het adres van het VRT Canvas (CANVAS?) programma Godvergeten. “Bedankt om deze reeks te maken, deze getuigenissen mogen nooit vergeten worden.” Daarom, proficiat aan makers Ingrid Schildermans en Ibbe Daniëls en jullie ploeg met de Chloë Complimenten Wisselbeker.

Tot slot merkte een kijker van VRT NWS laat een foutje op aan het begin van de uitzending op 6 september. “Vanavond gehoord dat Senseo in plaats van Sensoa iets met seks te maken zou hebben. Koffie??? Foei!” Maar toch, koffie is wel degelijk een afrodisiacum. Vraag maar aan mijn man.

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’