Onafhankelijk nieuws en informatie

De VRT-nieuwsdienst stelt het publieke belang voorop, hanteert een duidelijke journalistieke deontologie en is redactioneel onafhankelijk. Inhoudelijke afwegingen staan voorop bij de selectie en presentatie van nieuws en ander journalistieke content.

Onze opdracht

De VRT is de garantie op onpartijdige, onafhankelijke en betrouwbare informatie en duiding

In een snel internationaliserende mediaomgeving met een overaanbod aan informatie, is de publieke omroep de garantie op onpartijdige, onafhankelijke en betrouwbare informatie en duiding. Betrouwbaarheid is geen verworvenheid, maar een blijvend aandachtspunt. De VRT investeert in onafhankelijke en kwaliteitsvolle journalistiek. Kernwaarden daarbij zijn: betrouwbaar, kwalitatief, accuraat, onafhankelijk van politieke partijen en drukkingsgroepen, vrij van commerciële belangen, onpartijdig en diepgaand.

Nieuws aangepast aan verschillende doelgroepen

  • De VRT bereikt met haar informatieaanbod alle doelgroepen, inclusief kinderen en jongeren, op alle relevante platformen. Ze zet in op een brede programmatie en verdieping door context en duiding te bieden.
  • Alle aanbodsmerken van de VRT hebben aandacht voor informatie en duiding.
  • De VRT voorziet in een informatief aanbod online voor anderstaligen met een belangstelling in Vlaanderen.

Het VRT-nieuwsaanbod evolueert in functie van het mediagebruik

  • De VRT voert haar informatieopdracht technologieneutraal uit. Nieuws, informatie en duiding vinden we op alle relevante platformen terug via diverse,creatieve formats of vertelvormen.
  • Het informatie- en duidingsaanbod van de VRT is toegankelijk en gratis beschikbaar voor de eindgebruiker.
  • De VRT biedt een centraal 24/7 nieuwsplatform (VRTNieuws.be) aan als betrouwbare gids in actualiteit, context en duiding. De VRT werkt voor haar online informatie- en duidingsaanbod een gedragscode uit waarvan de bouwstenen de deontologische code, het redactiestatuut, de code van de Raad voor de Journalistiek, de tien richtlijnen voor onpartijdigheid en de tien geboden voor sociale media zijn, teneinde de hoogste standaarden inzake kwaliteit, betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en onpartijdigheid van het online aanbod te verzekeren.
  • Het audiovisuele is het fundament van het digitale aanbod, dat met het oog op de realisatie van bovenstaande ambities wordt uitgewerkt, met ondersteuning van grafiek, foto en tekst.

Samenwerking met de schrijvende pers

  • De VRT neemt deel aan initiatieven en/of neemt initiatieven om kwaliteitsvolle journalistiek in Vlaanderen te stimuleren. Die initiatieven kunnen betrekking hebben op onder meer inhoudelijke samenwerking, het delen van video en innovatieprojecten.
  • De VRT verwijst mediagebruikers door naar relevante bijdragen van andere aanbieders van journalistiek, zowel printmedia als online initiatieven.

Investeren in onafhankelijke, betrouwbare en kwaliteitsvolle journalistiek

  • Bij de selectie en presentatie van nieuws en andere journalistieke content staan publiek belang, journalistieke deontologie en onpartijdigheid, betrouwbaarheid, redactionele onafhankelijkheid, snelheid en inhoudelijke afwegingen voorop.
  • De VRT biedt context, diepgang en duiding in een ruim scala van domeinen van informatie, waaronder binnenlands nieuws, buitenlands nieuws, politiek, financieel- en sociaal-economisch nieuws, cultuur, en sport. De publieke omroep helpt mediagebruikers om in tijden van overvloedige actuastromen en ongecheckte informatie feiten te begrijpen en de impact ervan te doorgronden. Ze biedt duidelijke context die mediagebruikers toelaat om na en door middel van onpartijdige en betrouwbare informatie en duiding optimaal te kunnen participeren aan de Vlaamse, democratische samenleving.
  • De VRT besteedt bijzondere aandacht aan buitenlandse berichtgeving en onderzoeksjournalistiek.
  • Bij het betrekken van externe experten streeft de VRT naar verscheidenheid.
  • De VRT bewaakt de onpartijdigheid van haar informatie- en duidingsaanbod. Ze gaat bewust en verantwoord om met alle opinies in de Vlaamse publieke ruimte door deze de nodige context en duiding te geven en hen het nodige gewicht toe te kennen.
  • De VRT bewaakt de kwaliteit van haar aanbod.
  • Het aanbod van de VRT voldoet aan de hoogste deontologische standaarden.
  • De VRT stuurt haar beleid inzake onpartijdigheid, kwaliteit en deontologie bij waar nodig. Ze houdt daarbij rekening met adviezen van de deontologische adviesraad, die eveneens klachten van mediagebruikers beoordeelt die de VRT via de klachtendienst ontvangt.

De VRT draagt bij tot geïnformeerd burgerschap

  • De VRT beoogt een grotere kennis van de parlementaire democratie en de werking van de politieke instellingen in Vlaanderen, België, Europa en de wereld.
  • De VRT brengt mediagebruikers in contact met de verschillende opinies, opvattingen en ideologieën die leven in de samenleving.
  • Levensbeschouwelijke strekkingen worden geïntegreerd in het aanbod van de publieke omroep, in een apart televisieprogramma en een vast onderdeel in een wekelijks radioprogramma.
  • De VRT voedt het maatschappelijk debat, moedigt mediagebruikers aan om op een geïnformeerde manier deel te nemen aan het maatschappelijk debat en draagt bij tot de democratische meningsvorming.

Aanbod

De openbare omroep biedt onpartijdige, onafhankelijke en betrouwbare informatie en duiding. Hij zet daarvoor al zijn netten en mediaplatformen in. Bij belangrijke gebeurtenissen zenden de VRT-zenders meer nieuws- en duidingsprogramma’s uit.

De VRT-nieuwsdienst stelt via een eigen syndicatiedienst audiovisueel nieuwsaanbod ter beschikking van de Vlaamse schrijvende pers. Op die manier kunnen zij van het VRT-videomateriaal gebruikmaken om hun berichtgeving te ondersteunen. Tegelijkertijd verhoogt zo het bereik van het VRT-nieuwsaanbod.

Kwaliteit en opleidingen

Medewerkers van de nieuwsdienst volgen heel wat opleidingen. Dat zijn bijvoorbeeld workshops over storytelling en over deontologie en informatiesessies met experten. Tijdens een “brainstormdag” zoeken de medewerkers, samen met gastsprekers, naar nieuwe inzichten over de invulling van de informatieopdracht in de toekomst.

Het bereiken van jongeren

Jongeren zijn doorgaans de bevolkingsgroep die het eerst overstapt naar nieuwe mediavormen. De voorbije jaren bleek dat zij hun nieuwsbehoefte steeds vaker invulden met behulp van het internet en de sociale media.

De VRT investeert in een aangepast informatieaanbod voor jongeren:

  • MNM en Studio Brussel zenden dagelijks nieuwsuitzendingen gericht naar jongeren uit. Bij belangrijke gebeurtenissen bieden ze ook extra nieuwsberichten aan.
  • Op weekdagen biedt MNM ‘op het halfuur’ in De Grote Peter Van De Veire ochtendshow en Planeet De Cock duidingsitems bij het nieuws. Ook bij Studio Brussel wordt tijdens programma’s extra duiding gegeven bij het nieuws. 
  • Via Ninja-nieuws biedt MNM korte nieuwsvideo’s aan via de sociale media.

 

Bron: De Beheersovereenkomst 2016-2020 

Gerelateerd