Hoe connecteert de VRT met de Vlaming op een digitale manier?

17 oktober 2019 — Iets leren, te weten komen of gewoon ontspannen met de VRT? Dat is vandaag al veel meer dan naar de radio luisteren of televisie kijken. De VRT zoekt de Vlamingen op heel veel manieren op om hem of haar aanbod op maat te bieden. 

De VRT connecteert met de Vlaming niet alleen op televisie en radio, maar ook op een digitale manier. Enkele voorbeelden uitgelicht:

Wie wordt wrapper? (Ketnet)

De zoektocht naar de nieuwe Ketnet-wrapper gebeurt niet alleen op televisie, de Ketnetters kunnen ook online meeleven. De kandidaat-wrappers brengen de talentenjacht samen vier weken door in het Ketkot tijdens 'Wie wordt wrapper?'. De kijkers kunnen hen volgen via het Ketnet Livecenter in de Ketnet-app. De fans kunnen er met emoji's gooien, chatten en meedoen aan polls. Via de Ketnet-app kan er ook gestemd worden op de favoriete wrapper. Het is allemaal te volgen via de speciale ‘Wie wordt wrapper?’-feed.

Video player inladen...

Radio 1 Select

Met Radio 1 Select kan iedereen de strafste, ontroerendste en belangrijkste verhalen van Radio 1 in korte audiofragmenten (her)beluisteren via radio1.be en de app van Radio 1. Die verhalen, reportages en interviews uit onder andere De ochtend, De wereld van Sofie, Nieuwe feiten en De wereld vandaag worden in korte audiofragmenten aangeboden: ruim 30 per dag, ze blijven 48 uur beschikbaar. Je kan ze herbeluisteren en via sociale media delen.

MNM Let's get digital

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 september nam MNM het Antwerpse MAS (Museum aan de stroom) in met MNM Let's get digital, een technologiefestival en exclusieve showcase van alles waar 'digitaal' voor staat. Tijdens dit evenement werden duizenden jongeren uitgedaagd om mee na te denken over hun digitale toekomst. Via een parcours van acht verdiepingen in het MAS konden ze achterhalen hoe hun toekomst eruit zou kunnen zien. Achteraf kregen alle bezoekers een 'digitaal profiel' met handige doorverwijzingen naar relevante opleidingen en jobs. En uiteraard was er ook mogelijkheid om te ontspannen, in de chill zone. 

Flowjob (Studio Brussel)

Instagramfenomeen Flo Windey (24) neemt geen blad voor de mond in Flowjob, een vijfdelige videoreeks over seks. Flowjob is reeks eerlijke en openhartige gesprekken met jonge mensen, bekend en onbekend. De gesprekken geven tegelijk ook een relativerend inzicht in het seksleven van jonge mensen. Naast de videoreeks gaat Studio Brussel ook op zijn andere kanalen aandacht besteden aan de onderwerpen uit Flowjob. Er is uiteraard wekelijkse zendtijd op de radio, maar er komt ook een online artikelenreeks die de besproken onderwerpen dieper toelicht, dit in samenwerking met jongerenorganisatie WAT WAT.

NWS NWS NWS

Op Instagram brengt het account @nws.nws.nws nieuws op maat van jongeren. Onderzoek van de VRT-Studiedienst toont aan dat jongeren op zoek zijn naar nieuws. Alleen voelen ze zich minder aangesproken door traditionele nieuwsbronnen zoals het tv-journaal of de kranten. Jongeren zoeken naar nieuwsonderwerpen die aanleunen bij hun eigen leefwereld en willen een evenwichtige mix van positief en negatief nieuws, van hard en zacht nieuws. NWS NWS NWS wordt dagelijks gemaakt door een redactie van VRT NWS met een jonge ploeg, die met één been nog in de jongerendoelgroep staat en die voortdurend in interactie gaat en feedback vraagt aan hen.

MNM op Twitch

Ook voor MNM kent Twitch geen geheimen. Tijdens MNM Marathonradio 2019 maakte MNM-seksuologe Lotte Vanwezemael 8 uur live verbinding op Twitch en beantwoordde zo 1.866 vragen over seks en liefde tijdens de blok. Momenteel maakt Vanwezemael voor haar wekelijkse rubriek Seksuolotte bij Generation M gebruik van Twitch, een streaming website die voornamelijk rond gamen draait. Kort voor de uitzending beantwoordt ze vragen van luisteraars via Twitch.

Dossier: Innovatie
zaterdag 19 oktober 2019
19 oktober 2019

Meer over Innovatie

Nieuw digitaal kanaal: The Greatest Switch

Hoe connecteert de VRT met de Vlaming op een digitale manier?

Hoe zet de VRT in op cultuur- en kunstbeleving?

Hoe bereidt VRT-radio zich voor op de toekomst?

Wat betekent de VRT voor innovatie en ondernemerschap?

Hoe staat het met de digitalisering van radio in Vlaanderen?

Radio 1 lanceert Radio 1 Select

Media Invest Vlaanderen investeert in Cybernetic Walrus