woensdag 11 december 2019
11 december 2019

10 redenen om naar Media Fast Forward te komen

9 december 2019 — Op 12 december kan je hopen inspiratie opdoen tijdens Media Fast Forward, het media-innovatiefestival op initiatief van de VRT voor en door de hele Vlaamse media- en technologiesector. 

sfeerbeeld Media Fast Forward

Media Fast Forward brengt nationale en internationale experts samen met digitale doeners, mediamakers en ondernemers. Samen denken ze na over de digitale en maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen.  

Het overkoepelende thema van Media Fast Forward 2019 is polarisatie, een fenomeen waar elke politicus, elke nieuwsmaker en elke burger mee te maken krijgt. Met de baseline ‘Opposites Attract’ focust Media Fast Forward op de maatschappelijke rol van de mediasector. Er zijn meer dan 50 sprekers, 6 podia en 1.000 deelnemers. Voor wie lijdt aan keuzestress: tien aanraders om het maximum te halen uit Media Fast Forward 2019. 

1. Ted-talk Dylan Marron

Dylan Marron is een fenomeen. Zijn TED-talk Empathy is not endorsement haalde bijna drie miljoén kijkers. Geen verrassing, zijn podiumpraatje lijkt te starten als kitscherige stand-up comedy maar duikt al snel de diepte in. Ook zijn podcast Conversations with people who hate me is razend populair. Dylan had af te rekenen met trollen en online haat. Hij vertelt hoe hij toch nog bruggen probeert te bouwen.

Blanka stage, 10.00 – 11.15 uur

2. Nieuwsmakers-debat

Tijdens het nieuwsmakersdebat gaan enkele nieuwsmakers van DPG Media, VRT Nieuws en Mediahuis met elkaar in gesprek. Griet De Craen (VRT NWS), Nicholas Lataire (DPG Media), Dimitri Antonissen (HLN) en Kris Vanmarsenille (GVA) onderzoeken de rol van hun eigen publicaties in het maatschappelijke fenomeen polarisatie.

Blanka stage, 14.30 – 15.30 uur

3. Beat the giants

Tijdens Beat the Giants zoomt Elly Vervloet (VRT-expert internationale coproducties drama) samen met Alex Berger (producent Le Bureau des Légendes) en Jan Matthys (Quiz Me Quick, In Vlaamse velden en Baptiste) in op de (r)evoluties in de wereld van fictie. Grote spelers als Netflix, HBO en zelfs Disney hebben de regels van het spel niet enkel gewijzigd, maar regelrecht verstoord, uitgedaagd en geïnspireerd. Dat heeft het begrip fictie terug op scherp gezet. Wat kunnen wij als Vlamingen doen om onze fictie internationaal te laten schalen? Hoe kunnen  we  manoeuvreren door het slagveld van de streaming wars?

Zelda stage, 12.00 – 13.30 uur

4. De authenticiteit van Instagram

Instagram ligt meer dan ooit onder vuur. Of toch zeker de duizenden zelfverklaarde influencers, met gekochte likes en gesponsorde posts. Het doet de vraag rijzen hoe je als Instagrammer met vele volgers toch trouw kan blijven aan jezelf. Authenticiteit is de virtuele munt van de influencers, die bepaalt of ze geloofwaardig zijn of niet. Media Fast Forward brengt samen met Chase Creative enkele Vlaamse influencers samen in een gesprek dat de grenzen van die authenticiteit aftast.

Pickachu stage, 13.00 – 13.45 uur

5. Tik Tak in een nieuw jasje

Regisseur Damien Nieuborg bracht het iconische kinderprogramma Tik Tak naar het TikTok-tijdperk. Samen met zijn team wist hij het nostalgische en authentieke Tik Tak-gevoel te vertalen naar hedendaagse normen, met onder andere 3D-printers en stop motions. Hoe Damien en zijn team dat klaarspeelden, ontdek je tijdens deze sessie.

Larry Stage, 11.30 – 12.00 uur

6. Straten vol innovatie

De exhibitie is zoals elk jaar het kloppend hart van Media Fast Forward. De Innovation Street en de Start-up Street zijn dé plaatsen om nieuwe technologieën, diensten of producten te ontdekken en samenwerkingen aan te gaan met partners. Meer dan 50 verschillende start-ups zijn aanwezig om hun verhaal te doen over de nieuwste technologieën op de markt, in de Innovation Street maak je kennis met conceptontwikkelaars die innovatie in de praktijk brengen.

7. Social sorting expertiment

Vertrouwt je buurman je? Ga je lang leven? Ben jij een goede kok?  Het Social Sorting Experiment zal het je vertellen. Een ervaring die schommelt tussen theater, Facebook en het koeienvlaaienspel ‘Schijt je Rijk’.

De rel rond Cambridge Analytica in 2018 leerde ons hoe Facebook het gedrag van miljoenen gebruikers voorspelde aan de hand van hun kliks en likes. Het hersenloze swipen en scrollen rangschikt, categoriseert en polariseert elk van die gebruikers.  Wist je dat 70 likes voldoende zijn om iemand beter te kennen dan zijn eigen vrienden? Tijdens het Social Sorting Experiment duiken we dieper onder de glanzende kap van onze smartphone. Hoe worden we met een aantal kliks van kop tot teen beoordeeld, en sluit dat ook aan bij de realiteit? Ondervind aan den lijve hoe het is om op basis van je profiel beoordeeld/veroordeeld te worden tijdens dit onthullende experiment. 

Mario stage, 11.30 – 12.15 uur

8. Gamers en streamers

De gamewereld heeft de laatste jaren zijn jeugdig en agressief imago van zich afgeschud. Hoogkwalitatieve technologie en sterke storytelling voeren vandaag de boventoon. VRT-merken zoals Studio Brussel en MNM zijn helemaal mee.  Gaming kan dan ook niet ontbreken op Media Fast Forward.

Youri Loedts, Head of Game Department bij VAF staat al jaren met het ene been in de mediasector en het andere in de gamewereld. Over die twee werelden gaat hij in gesprek met 3 gamers en streamers, die dankzij hun schare fans tegenwoordig bijzonder veel invloed hebben.

Pickachu stage, 11.00 – 11.45 uur

9. Podcasts

Podcasts zijn niet meer weg te denken uit de wereld van mediaplatformen. Ook de VRT-merken zetten er steeds actiever op in, zoals met bijvoorbeeld Bart van Loo’s De Bourgondiërs op Klara.

Podcasts breken met de wetten van traditionele media door  nieuwe manieren van storytelling. Verschillende podcastmakers zoals de gevierde Wederick De Backer vertellen over hoe zij hun podcasts zo scherp of net pakkend krijgen. Later op de dag maakt Eva Moeraert een erg pakkende podcast live opnieuw, ondersteund door de band Ansatz Der Machine.

Pickachu stage, 12.00 – 12.45 uur
Mario stage, 16.00 – 17.00 uur

10. Dé trend: artificiële intelligentie

Dé technologische trend vandaag is artificiële intelligentie. Voor sommigen een droom, voor anderen een schrikbeeld. Het blijft moeilijk te weten wat mogelijk wordt en wat een utopie zal blijven. Media Fast Forward duikt dieper in de materie van AI tijdens twee sessies:

‘#AI’ op Sonic Stage, 11.30 – 12.30 uur. VRT-journalist Tom Van de Weghe gaat in gesprek met experts om te ontdekken hoe mediabedrijven AI vandaag integreren in hun producties.

‘Creating music with the help of AI’ op Larry Stage, 12.30 – 13.00 uur. Sebastiaan Van den Branden combineert AI en muziek. Hij gebruikt algoritmes om muzikale stukken te componeren. Automatisatie én menselijke curatie. 

Media Fast Forward, 12 december van 10.00 – 17.00 uur in The Egg, Anderlecht. 

Innovatie

Van digibeet tot digifan: digitale inclusie voor jong én oud

Digitale Duik: onderzoek ontcijfert belang van digitale inclusie

Feit of fictie: AI als tool om te factchecken

Shot by AI: AI is voor creatieve mediamakers een grote kans

Het ABC van VRT Sandbox

VRT helpt jonge productiehuizen en tech start-ups bij hun eerste stappen en internationale doorstart

VRT op FTI: een overzicht van innovatie in media

VRT-componist Bart Ketelaere: "Op 5 minuten laat ik een AI-stem zingen over eenhoorns en loempia's"